Een TEDx-je voor jouw bedrijf?

theater_Maandagochtend. Met koffie in de hand, kijkend naar mijn ‘collega’s’ voor vandaag. Enkele bekende gezichten. ‘Hallo! Wij zijn er weer’, spreken wij elkaar lachend toe. 1100 Collega’s voor een dag. Vol verwachting. Beetje spijbelgevoel en toch gunnen wij ons die éne jaarlijkse maandag in oktober.

Vandaag géén hectische eerste werkdag van de week. Wij zijn ‘out of office’. Vandaag gaan wij ons laven aan 100% positiviteit. Place to be: Theater aan het Vrijthof in Maastricht. Die combi van dag en plaats is op zich al prikkelend. Reden van onze opgetogenheid: TEDx.

TEDx?

Voor zij die onbekend zijn met het fenomeen of zichzelf nog nooit een TEDx gegund hebben: TED staat voor ‘Technologie, Entertainment and Design’. Een podium opgericht voor het verspreiden van ideeën. Wereldwijd. En die X? Events gericht op de lokale gemeenschap. Podia in wereldsteden, maar ook in de verste uithoeken van Afrika.

Het concept is eenvoudig en heeft zijn kracht bewezen. TEDx biedt gewone mensen een podium om hun verhalen en kennis te delen. Verhalen die de wereld een stapje vooruit helpen. De verhalen worden (gratis) online gepubliceerd. En YouTube doet de rest. Het bereik is op die manier groot, heel groot.

Positief concept

Een relatief eenvoudig format, dat vooral gaat om contact maken en toehoorders te inspireren. De verhalen die raken worden doorgegeven, leiden tot vervoering, vernieuwing, opgetogenheid. Ze zijn aanleiding tot gesprek en dragen wellicht bij tot een andere mindset. ‘Gewone’ mensen worden bijzondere mensen.

Niet technisch wel persoonlijk

Op die maandag in oktober werden wij wederom geraakt door onbekenden. Op het podium verschenen ondermeer een statisticus, onderzoeker, artiest, wetenschapper, globetrotter, leraar, fotograaf en journalist.

Niet hun (technische) expertises, maar de persoonlijke verhalen van de sprekers maakten indruk. Kritisch, vernieuwend, dramatisch of levenslustig van aard; verteld vanuit hun perspectief. Hun boodschap bleef ‘hangen’ en zorgde voor positiviteit, verwondering, herkenning, een lach en zelfs een traan. Maar bovenal ‘food for thought’. Onze rechter hersenhelft maakte overuren.

Vertaling naar jouw bedrijf

Dat bracht mij weer bij mijn overtuiging dat ‘gewone’ mensen in jouw bedrijf ook een platform verdienen. Wij onderschatten vaak de kracht van onze mensen. Zij maken jouw bedrijf succesvol of zoals Rutger Bregman zegt; “Eén ding is zeker: niets is krachtiger dan mensen die doen wat ze doen omdat ze het willen doen.”

Het concept van TEDx kan daarom een reusachtige inspiratiebron zijn voor jouw bedrijf. Daarvoor hoef je niet het Theater aan het Vrijthof in Maastricht of welk theater dan ook voor te boeken.

Jouw bedrijf als theater

Jij hebt jouw eigen theaters; jouw website, social media, nieuwsbrief of YouTube-kanaal. Geef deze podia aan jouw medewerkers. Klanten centraal stellen begint vanuit je medewerkers centraal te stellen.

Open de gordijnen en nodig jouw klanten en andere betrokkenen uit. Geef jouw team de kans om zich voor te stellen, hun verhaal te vertellen, waarbij niet hun technische expertise leidend is, maar hun drive en oplossingsgerichtheid. Waar komen zij nu iedere dag hun bed voor uit? Vraag het. Geef jouw medewerkers een duwtje in de rug om hun verhaal, hun (werk)ervaringen te vertellen. Interview hen en je hebt genoeg input voor jouw verschillende podia.

Medemerkers

Medewerkers die met hart en ziel werken voor jouw bedrijf zijn jouw medemerkers. Hun drive, kennis en ervaring zijn waard om te delen. Zij zorgen voor een krachtige verbinding tussen het bedrijf en de (potentiële) klanten. En natuurlijk zijn er ook minder leuke gebeurtenissen. Bloopers, missers of twijfels zijn herkenbaar en maken een bedrijf menselijk. Hoe heb jij specifieke problemen opgelost? Vertel. Op die manier bouwen medemerkers aan vertrouwen en dragen bij aan tevreden, maar bovenal loyale klanten.

Samen zorg je voor aantrekkingskracht en niet alleen voor je klanten; het motiveert en enthousiasmeert anderen om bij jouw bedrijf te komen werken.

Inspiratie nodig? Neem een TEDx-je

Kom uit die kantoorstoel en ga een kijkje nemen bij een TEDx. Het ‘spijbelen’ levert je enorm veel op. Luisteren, nadenken, vernieuwen, grenzen verleggen, contacten leggen en het absorberen van veel, heel veel positiviteit. Sta je hiervoor open? Dan is TEDx vast en zeker ook voor jou een inspiratiebron voor jouw bedrijf.

Laat je me weten hoe jouw TEDx is bevallen?

 


Over de auteur: Lilian Zeekaf

Via KIT. krachtige verbinding ondersteunt Lilian het MKB in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche om op een andere manier met de (potentiële) klanten te communiceren. Persoonlijk, duidelijk en transparant. Waar staat je bedrijf voor en wat los jij voor de klant op. Van productgericht naar klantgericht. Daarnaast is zij marketing- en communicatieadviseur bij SATIJNplus Architecten.

Geef een reactie