Een contentmarketingstrategie in de bouw, hoe begin je goed?

De contentmarketingbelofte is een mooie. Je kunt verhalen vertellen waar mensen op zitten te wachten, die hen raken en hun leven beter, makkelijker of bijvoorbeeld mooier maken. Je kunt met behulp van contentmarketing waarde toevoegen door je kennis te delen en bewijsvoering te leveren.
Prachtig allemaal, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!
Nou, dat valt best wel mee. Het hangt wel af van je mindset.
De juiste mindset voor succesvolle contentmarketing

Zie je contentmarketing als een manier om vooral jouw reclameboodschappen te zenden? Dan kom je bedrogen uit. Zie je contentmarketing echter als een manier om op het juiste moment de juiste klanten aan te trekken door de juiste boodschap onder de aandacht te brengen? Door hen niet te storen bij wat ze aan het doen zijn, maar door hen op het juiste moment jou te laten vinden? Dan kan de contentmarketingbelofte inderdaad werkelijkheid voor je worden. Het is nodig om te focussen op de informatiebehoefte van je doelgroep, in hun belevingswereld te kruipen en daarop in te spelen met voor hen relevante content die waarde voor hen toevoegt. Je kunt je zo onderscheiden door jouw ideale klanten oprecht te helpen.

Waarom contentmarketing in de bouw?  
1. Je bouwt aan je positie als expert in de markt

Door gestructureerd specialistische en deskundige kennis te delen bouw je aan kennisleiderschap en verstrek je de kracht van je klantmagneet.  https://www.marketingaccent.nl/blog-artikelen/thought-leadership-2/

2. Je vergroot je zichtbaarheid via zoekmachines en social media

Door relevante kennis te delen via de voor-de-bouw-relevante online kanalen vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf en verbeter je je positie in zoekmachines als Google en LinkedIn (ja, ook een zoekmachine).

3. Je trekt zo je ideale klanten aan

Het gaat niet om content om zoveel mogelijk mensen te bereiken, maar om content voor die mensen waarvoor je het verschil wil maken. Hoe specifieker de niche, hoe beter je kunt focussen. https://www.marketingaccent.nl/blog-artikelen/kiezen-is-kunde/

4. En je blijft in verbinding met je bestaande klanten

We richten ons vaak vooral op het vinden van nieuwe klanten. Terwijl het veel meer rendement geeft als je bestaande klanten aan je blijft binden. Als zij met regelmaat relevante informatie van je krijgen die waarde voor ze toevoegt, dan bouw je aan een hechtere relatie met je bestaande klanten. Je bevestigt dat ze destijds de juiste keuze gemaakt hebben (door met jou in zee te gaan) en je blijft ‘top of mind’.

5. basisstappen in contentmarketing

Je kunt het ingewikkeld maken, maar het hoeft niet om een goede contentmarketingstrategie te formuleren. Met deze 5 basisstappen creëer je een goed begin:

  1. Breng je doelgroep(en) en ideale klant in kaart
  2. Kies zorgvuldig de online kanalen waarop zij oriënteren
  3. Bepaal per kanaal welk contenttype(n) je inzet
  4. Bepaal je doelstellingen en de meetmethode
  5. Vul je contentkalender en begin!

“Met relevante contentmarketing kun je de schaarse aandacht van je ideale klanten winnen en vasthouden”

Denk in contentformats

Ga je een contentkalender vullen, dan werkt een thematische aanpak vaak goed. Bijvoorbeeld gebaseerd op de voor jouw doelgroep belangrijke en actuele thema’s, of de pijlers van je eigen organisatie. Ook contentformats geven je hierbij veel houvast. Bijvoorbeeld een serie van contentuitingen als;

– wekelijks een vlog met een slimme bouwtip;
– tweewekelijks een quote of anekdote van een opdrachtgever;
– maandelijks een interview met een bouwmaterialenexpert;
– per kwartaal een bouwproject met inhoudelijke achtergrondverhalen uitlichten.

Job-to-be-done van je ideale klant

De centrale vraag in je contentmarketingstrategie die je met grote regelmaat moet blijven stellen is: Welke taak probeert mij ideale klant voor elkaar te krijgen? Door je op de ‘jobs-to-be-done’ van je ideale klant te richten, focus je op de achterliggende behoefte en motivatie van je klant. Hierdoor zie je jouw eigen product of oplossing slechts als een noodzakelijk kwaad voor je klant. Want zo ziet je klant het ook. En dat helpt je om relevante en waardevolle content te maken.

Door deze contentmarketingstrategie te volgen, werk je vanuit een gestructureerde en praktische aanpak, die je houvast biedt en belangrijker nog, die relevante en waardevolle content oplevert voor je bestaande en potentiële klanten.

Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP