Een contentmarketingstrategie in de bouw, hoe begin je goed?
Dit blog is geplaatst op 26 november 2019
De contentmarketingbelofte is een mooie. Je kunt verhalen vertellen waar mensen op zitten te wachten, die hen raken en hun leven beter, makkelijker of bijvoorbeeld mooier maken. Je kunt met behulp van contentmarketing waarde toevoegen door je kennis te delen en bewijsvoering te leveren.
Prachtig allemaal, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!
Nou, dat valt best wel mee. Het hangt wel af van je mindset.
De juiste mindset voor succesvolle contentmarketing
Zie je contentmarketing als een manier om vooral jouw reclameboodschappen te zenden? Dan kom je bedrogen uit. Zie je contentmarketing echter als een manier om op het juiste moment de juiste klanten aan te trekken door de juiste boodschap onder de aandacht te brengen? Door hen niet te storen bij wat ze aan het doen zijn, maar door hen op het juiste moment jou te laten vinden? Dan kan de contentmarketingbelofte inderdaad werkelijkheid voor je worden. Het is nodig om te focussen op de informatiebehoefte van je doelgroep, in hun belevingswereld te kruipen en daarop in te spelen met voor hen relevante content die waarde voor hen toevoegt. Je kunt je zo onderscheiden door jouw ideale klanten oprecht te helpen.
Waarom contentmarketing in de bouw?
1. Je bouwt aan je positie als expert in de markt
Door gestructureerd specialistische en deskundige kennis te delen bouw je aan kennisleiderschap en verstrek je de kracht van je klantmagneet. https://www.marketingaccent.nl/blog-artikelen/thought-leadership-2/
2. Je vergroot je zichtbaarheid via zoekmachines en social media
Door relevante kennis te delen via de voor-de-bouw-relevante online kanalen vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf en verbeter je je positie in zoekmachines als Google en LinkedIn (ja, ook een zoekmachine).
3. Je trekt zo je ideale klanten aan
Het gaat niet om content om zoveel mogelijk mensen te bereiken, maar om content voor die mensen waarvoor je het verschil wil maken. Hoe specifieker de niche, hoe beter je kunt focussen. https://www.marketingaccent.nl/blog-artikelen/kiezen-is-kunde/
4. En je blijft in verbinding met je bestaande klanten
We richten ons vaak vooral op het vinden van nieuwe klanten. Terwijl het veel meer rendement geeft als je bestaande klanten aan je blijft binden. Als zij met regelmaat relevante informatie van je krijgen die waarde voor ze toevoegt, dan bouw je aan een hechtere relatie met je bestaande klanten. Je bevestigt dat ze destijds de juiste keuze gemaakt hebben (door met jou in zee te gaan) en je blijft ‘top of mind’.
5. basisstappen in contentmarketing
Je kunt het ingewikkeld maken, maar het hoeft niet om een goede contentmarketingstrategie te formuleren. Met deze 5 basisstappen creëer je een goed begin:
- Breng je doelgroep(en) en ideale klant in kaart
- Kies zorgvuldig de online kanalen waarop zij oriënteren
- Bepaal per kanaal welk contenttype(n) je inzet
- Bepaal je doelstellingen en de meetmethode
- Vul je contentkalender en begin!
“Met relevante contentmarketing kun je de schaarse aandacht van je ideale klanten winnen en vasthouden”
Denk in contentformats
Ga je een contentkalender vullen, dan werkt een thematische aanpak vaak goed. Bijvoorbeeld gebaseerd op de voor jouw doelgroep belangrijke en actuele thema’s, of de pijlers van je eigen organisatie. Ook contentformats geven je hierbij veel houvast. Bijvoorbeeld een serie van contentuitingen als;
– wekelijks een vlog met een slimme bouwtip;
– tweewekelijks een quote of anekdote van een opdrachtgever;
– maandelijks een interview met een bouwmaterialenexpert;
– per kwartaal een bouwproject met inhoudelijke achtergrondverhalen uitlichten.
Job-to-be-done van je ideale klant
De centrale vraag in je contentmarketingstrategie die je met grote regelmaat moet blijven stellen is: Welke taak probeert mij ideale klant voor elkaar te krijgen? Door je op de ‘jobs-to-be-done’ van je ideale klant te richten, focus je op de achterliggende behoefte en motivatie van je klant. Hierdoor zie je jouw eigen product of oplossing slechts als een noodzakelijk kwaad voor je klant. Want zo ziet je klant het ook. En dat helpt je om relevante en waardevolle content te maken.
3 juli 2018 20:00
Dirk van der Lee reageerde op De medewerker aan het stuur met: Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker 'mee' krijgen als…
3 juli 2018 20:00
Dirk van der Lee reageerde op De medewerker aan het stuur met: Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker 'mee' krijgen als…
15 juni 2018 15:49
VNOM reageerde op Eens houdt de werkloosheid op… en dan? met: In de Techniek zijn er nog genoeg openstaande vacatures. Bekijk de vacatures op https://www.vnom.nl/nl/technische-vacatures .