#DuurzameZoektocht: Er is een duidelijk verschil tussen “opgeplakte” of oprechte duurzaamheid

Veel bedrijven worstelen met duurzaamheid. Om hier meer inzicht in te krijgen ga ik in gesprek met partners, relaties, bedrijven om ons heen om hun visie op het gebied van duurzaamheid te vragen. Vandaag in gesprek met Joost van den Brand en Jeroen Verdonschot. Twee Eindhovense architecten (Van den Pauwert architecten) met een hele duidelijke mening over “Duurzaamheid”.

“Duurzaamheid is bedoeld als kreet om de wereld beter te maken maar is inmiddels een verkooppraatje te maken gooit Verdonschot direct op tafel. De bevlogenheid van deze twee architecten is direct te merken. Wij merken in ons vak een verschil in “opgeplakte” of oprechte duurzaamheid. Vaak wordt er gekozen voor middelen om zichtbaar duurzaam te willen zijn. Vanuit onze kant praten wij niet over duurzaamheid maar bevragen wij klanten wat ze voor gebouw willen. Uiteindelijk heb je in een gesprek snel door wat klanten echt willen.”

Eindhoven“Duurzaamheid is gelijk komen staan met energiezuinigheid vult Van den Brand aan. Een gebouwde omgeving die eenvoudig aanpasbaar is en waar mensen graag werken of wonen. Een gebouw dichttimmeren om het “energiegrapjes” te laten zijn werkt voor ons dan ook niet. Het is op een andere manier meetbaar. De meest duurzame gebouwen van Eindhoven (Lichttoren, Klokgebouw en Schellenfabriek) zijn energetisch geen goede gebouwen maar daarom wel duurzaam. Je kunt er tot in lengte van dagen nog mee verder, dat is duurzaamheid.”

“Uitgangspunt voor duurzaamheid moet zijn dat mensen het fijn vinden om in een gebouw willen wonen of werken. Een gebouw moet comfortabel zijn. Energetische uitgangspunten moeten aanvullend zijn op het comfort van een gebouw. De toegepaste technieken moeten altijd ondersteunend zijn. Het gebouw moet in essentie gaan over het doel van het gebouw. Waar rekening mee gehouden moet worden is de functie van zo’n gebouw in de toekomst. Welke functie heeft het gebouw in de toekomst? Is het aanpasbaar?”

“Wat lastig in de duurzaamheidsdiscussie is, is de discussie wat wel en wat niets bijdraagt aan duurzaamheid. Er is nog steeds een spanning op de productie van duurzaamheidsmiddelen. Vaak kosten deze meer energie om te produceren dan dat het de komende 30 jaar gaat opleveren. Beter nadenken over hoe een gebouw zou moeten presteren juichen wij echter wel toe. De vraag is of wij de laatste jaren te weinig aan duurzaamheid hebben besteed bij ontwerpen. Vraag is dan ook of er geen meetlat langs ontwerpen van gebouwen moet komen die de mate van duurzaamheid moet komen. Het is echter dan wel van belang dat er een gezamenlijke taal wordt gesproken. In Nederland doen we duurzaamheid voor een ander, niet voor onszelf. Als wij werken voor een Duitse opdrachtgever dan kijken ze ons raar aan als wij in onze pitch onze visie op duurzaamheid geven. Hoezo? Dat is toch logisch dat jullie hierover nadenken? Het gebouw moet toch ook blijven staan? In dat opzicht zijn onze oosterburen veel verder dan wij hier in Nederland. Het wordt daar veel meer integraal benaderd.”

“Vaak wordt met de techniek een EPC opgelost. Je zou met de basis moeten beginnen. Het belangrijkste blijft dat de benadering van een gebouw gewoon goed moet zijn. Je moet gewoon kijken naar hoe energie is opgewekt. Wat dat betreft kan de overheid hier een hele belangrijke rol in vervullen. We zien namelijk nog steeds dat het belastingstelsel het niet aantrekkelijk maakt om energievraagstukken op te lossen. Het laagste belastingtarief geldt voor bedrijven welke het meeste verbruiken. Dat is in onze ogen een verkeerde start. Merk je wat er gebeurt? We hebben het toch weer over energieverbruik. Niet over comfort van een gebouw.”

Blok63“Bij een recent door ons gerealiseerd gebouw Blok63 is aan de voorkant nagedacht hoe je als ontwikkelaar kunt nadenken over overmaat. Bij overmaat overdimensioneren we woningen of werkplekken. Iets wat in basis niet “energetisch duurzaam” is. Maar dit maakt het gebouw enorm veel comfortabeler. Waarom willen mensen graag op het oude Philips terrein wonen? Simpelweg omdat deze gebouwen ruimtelijk zijn.”

Dit blog is de derde in een reeks interviews met verschillende partijen in onze sector. Lees hier het eerste en het tweede artikel terug. Door het delen van de verschillende visies over duurzaamheid hoop ik anderen te kunnen inspireren. Worstel jij met een specifiek probleem op het gebied van duurzaamheid? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Over de auteur: Maarten van Ham

Maarten van Ham is marketing manager binnen VB Groep (7 bedrijven, actief in Ontwikkelen en Bouwen). Daarnaast worden vanuit 1412 Marketing & Media andere bedrijven geholpen met marketing & media vraagstukken. Een overzicht van activiteiten vindt je hier. “Mensen doen zaken met mensen, niet met logo’s. Daarom is het belangrijk dat bedrijven en organisaties de mensen achter de logo’s laten zien. De enige manier om dat te doen is transparantie. Schuif de gordijnen van je organisatie aan de kant en laat mensen binnenkijken. Grote kans dat daar ook een klant bij zit…” Marketing, gedreven vanuit de beschikbare kennis en ervaring binnen de organisaties, wordt ingezet om de bedrijven goed te positioneren. Ik vind het fantastisch om partijen te verbinden, bij voorkeur door het delen van kennis. Vóór anderen om te helpen, amuseren of inspireren, dóór anderen om geïnspireerd te raken. Ik ben ervan overtuigd dat mensen die hun kennis en ervaring transparant delen (leuk en goed) gevonden worden. Maarten van Ham +31 6 10587038 info@14-12.com

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP