Duurzamer kunnen we het niet maken.. maar wel sexy!

Toeval of geen toeval, ook mijn nieuwe blog gaat over Tesla. Waar ik Tesla de vorige keer aanhaalde als voorbeeld uit een andere sector van hoe je je klant verleidt tot het doen van een aankoop en het creëren van toegevoegde waarde, begeeft Tesla zich nu naar het bouwdomein en komt daarmee ‘gevaarlijk’ dichtbij..

Solar Tiles

Elon Musk kondigde vorige week een nieuw product aan dat Tesla samen met SolarCity op de markt gaat brengen: Solar Tiles, zonnepanelen in de vorm van dakpannen. Om te demonstreren dat ze niet te onderscheiden zijn van gewone dakpannen liet hij een aantal huizen op de set van Desperate Housewives voorzien van deze ‘zonnedakpannen’ en nodigde de pers uit voor een persconferentie. Laat het maar aan Elon over om een spectaculaire show hiervan te maken die kon rekenen op applaus en gejuich van zijn toehoorders.

De ‘zonnedakpannen’ zijn verkrijgbaar in vier verschillende stijlen. Ze zijn gemaakt van glas en daarmee sterker dan de gebakken dakpannen. De prijs is goedkoper dan een nieuw dak met zonnepanelen en ze zijn ook nog eens gemakkelijk te installeren. tilesWat wil je nog meer? Alleen de efficiëntie van de pannen kan nog verbeterd worden. Het rendement van 98% ten opzichte van een standaard zonnepaneel valt nog te verbeteren, verder lijkt deze nieuwe ontwikkeling bijzonder compleet een aantrekkelijk.

De driedelige oplossing

Is het gek dat Tesla zich nu ook met zonnepanelen gaat bemoeien? Vanuit een traditioneel bouwstandpunt wellicht wel, auto’s horen bij mobiliteit en dakpannen bij de bouw. Als je echter de visie en uitleg van Elon erbij hoort, is het volstrekt logisch dat Tesla deze stap gaat zetten. Een elektrische auto (uiteraard een Tesla) moet je natuurlijk ook op kunnen laden. En hoe kan dat makkelijker dan door zonnepanelen op je dak te leggen, deze energie in een accu op te slaan tesla-dakpannen-zonnepaneelen je auto op te laden wanneer je dat wenst? Met de driedelige oplossing: opwekking, opslag en transport is de toekomstvisie van Tesla rond. En daarvoor zijn slechts drie onderdelen nodig: een elektrische auto, zonnepanelen en een accu. Zo biedt Tesla een integrale oplossing aan voor elektrisch rijden. Eigenlijk een heel simpele gedachtegang.

Mooi, betaalbaar en geïntegreerd

Vanuit een bouwperspectief bekeken, kunnen we hier veel van leren. De integrale visie die Tesla met deze aankondiging neerzet, ontbreekt nogal eens in de bouw. Met de ontwikkeling van de Nul op de Meter woningen en renovatieconcepten komen er gelukkig wel meer geïntegreerde producten op de markt. Deze beperken zich alleen wel tot het bouwdomein. Koppeling aan slimme bediening zoals domotica of andere functies zoals mobiliteit of industrie worden nauwelijks gemaakt, terwijl hier vaak wel de crux zit voor een toekomstbestendig product. Ik hoop dat het verhaal van Tesla een inspiratie kan zijn om eens over je eigen grenzen heen te kijken en te dromen over een echt integrale oplossing. Wie heb je daarbij nodig en wat zou daarvoor ontwikkeld moeten worden? Misschien kom je erachter dat alle onderdelen er al zijn en dat ze alleen nog op de juiste manier gekoppeld moeten worden. Misschien bedenk je wel een nieuw product of nieuwe dienst. De oefening op zich is al de moeite waard en wie weet levert het ook nog nieuwe business op.

Ik sluit graag af met de woorden van Elon over de sleutel tot succes: “Als het er beter uitziet, energie opwekt, langer meegaat, beter geïsoleerd is en goedkoper dan de traditionele oplossing, waarom zou je dan nog anders willen?”


Over de auteur: Doris de Bruijn

“Met een goed idee alleen ben je er niet, een multidisciplinaire benadering is essentieel om succesvol te kunnen zijn." Mijn visie: Het realiseren van een duurzame woningvoorraad is een complexe opgave die niet alleen met techniek kan worden opgelost. Deze techniek richt zich te vaak alleen op energiebesparing waarmee er te eenzijdig wordt ingestoken en er kansen onbenut blijven. Wij bekijken het breder en richten ons naast energiebesparing ook op aspecten zoals wooncomfort, woonlasten, gedragsverandering en wijkbeleving. Door de opgave integraal te bekijken en de belangen van alle stakeholders goed te verenigen, kun je mooie successen bereiken! Aan de hand van deze visie heb ik in 2009 samen met Sean Vos SlimRenoveren opgericht; een advies- en productontwikkelingsbureau dat zich concentreert op het snijvlak tussen vraag en aanbod in de renovatiemarkt. Onze projecten richten zich op vraaginnovatie, productontwikkeling en communicatie in het speelveld tussen de corporaties, aanbieders en bewoners. Als professionals kennen we de bouw- en corporatiemarkt, zijn we thuis in de bestaande woningvoorraad en weten we te prikkelen met onze verfrissende ideeën.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP