#DuurzameZoektocht: Bedrijven afwachtend met innovatieve initiatieven duurzaamheid

NCI logo websiteVeel bedrijven worstelen met duurzaamheid. Om hier meer inzicht in te krijgen ga ik in gesprek met partners, relaties, bedrijven om ons heen om hun visie op het gebied van duurzaamheid te vragen. Vandaag in gesprek met Cees van Ewijk, Lead Auditor bij het Nederlands Certificatie Instituut.

“Ik merk dat bedrijven een afwachtende houding hebben en weinig innovatieve houding hebben om op een vernieuwende manier proactief met duurzaamheid bezig te zijn.” Zo, het gesprek met Cees van Ewijk, lead auditor bij het NCI (Nederlands Certificatie Instituut) is begonnen.

“Kijkend naar de ISO14001 norm in relatie tot alle andere initiatieven op het gebied van duurzaamheid in Nederland of het nu gaat om BREEAM-projecten of anderszins merk ik dat bedrijven worstelen om hier mee om te gaan. Te vaak merk ik dat bedrijven zelf geen visie hebben. Ze zijn vaak volgzaam. Opdrachtgevers bepalen de koers van de organisaties. Dit remt innovaties op het gebied van duurzaamheid.”

“Het valt me op dat slechts weinig organisaties bijvoorbeeld kijken naar hoe uitkomende materialen duurzaam in andere projecten als grondstof kunnen worden ingezet. Vaak wordt hier wel over gesproken, ik kom het alleen nog maar zelden tegen. Het is mooi als bedrijven los van de eisen en wensen van de klant een proactieve houding hebben om duurzaamheid te integreren binnen de bedrijfsprocessen.”

“De ISO14001 normering is mijn inziens houdbaar in de toekomst. In 2015 heeft er al een aanpassing plaatsgevonden. Evenals de ISO9001 norm. Beide hebben nu als het ware een eenduidige methodiek, zeg maar kapstok, waaraan norm-specifieke eisen kunnen worden opgehangen. Wat ik wel verwacht is dat er in de nabije toekomst een proactievere houding van bedrijven vereist zal worden ten aanzien van deze normeringen. Voorbeeld is dat er nu wel gesproken wordt over levenscyclus perspectieven maar dat dit te weinig proactief in de gehele keten gebeurt, dit gaat zeker veranderen. Er worden immers inspanningsverplichtingen van bedrijven gevraagd. Hier zal nadrukkelijker op ge-audit worden.”

connect-20333_960_720

“Bedrijven kunnen zich op dit vlak nu al onderscheiden doordat zij met partners uit de gehele keten in gesprek zijn. Het is mooi als deze ketens van bedrijven veranderingen teweeg brengen. Ik merk dat deze partnerschappen vaak ontstaan vanuit een klantvraag, en veelal ook kosten gedreven zijn. Op zich is dit niet verkeerd. Want als dit betekent dat hierdoor veranderingen teweeg worden gebracht dan is dat prima. De resultaten dragen namelijk direct bij aan het milieu.”

“De vergrote focus van duurzaamheid is deels ingegeven door de crisis maar ook door aangepaste regelgeving. Dat dwingt bedrijven onder andere op een andere manier te kijken naar hoe grondstoffen zijn vervaardigd en wat de levensduur hiervan is. We zien steeds meer dat internationale wet- en regelgeving hier ook invloed op uitoefenen. Als je bijvoorbeeld minder zand mag winnen dan zullen bedrijven deze grondstoffen uit hun afvalproducten moeten halen.”

“Tussen ISO14001 en ISO9001 is er een duidelijke relatie op het gebied van materiaalspecificaties. Hierbij wordt dus niet alleen gekeken naar de klantuitvraag, wet- en regelgeving maar ook tussen de koppeling van de verschillende normeringen. Binnen de aangepaste normering van ISO9001 is nu meer focus aangebracht op het gebied van kwaliteitsborging. Waarschijnlijk zijn deze normeringen opgesteld met een schuin oog op de Wet op de Kwaliteitsborging Bouw welke aanstaande is, maar deze normering staat wel los van de nieuwe wetgeving.”

Dit blog is de eerste in een reeks interviews met verschillende partijen in onze sector. Door het delen van de verschillende visies over duurzaamheid hoop ik anderen te kunnen inspireren. Worstel jij met een specifiek probleem op het gebied van duurzaamheid? Ik ben benieuwd naar je reactie!

 


Over de auteur: Maarten van Ham

Maarten van Ham is marketing manager binnen VB Groep (7 bedrijven, actief in Ontwikkelen en Bouwen). Daarnaast worden vanuit 1412 Marketing & Media andere bedrijven geholpen met marketing & media vraagstukken. Een overzicht van activiteiten vindt je hier. “Mensen doen zaken met mensen, niet met logo’s. Daarom is het belangrijk dat bedrijven en organisaties de mensen achter de logo’s laten zien. De enige manier om dat te doen is transparantie. Schuif de gordijnen van je organisatie aan de kant en laat mensen binnenkijken. Grote kans dat daar ook een klant bij zit…” Marketing, gedreven vanuit de beschikbare kennis en ervaring binnen de organisaties, wordt ingezet om de bedrijven goed te positioneren. Ik vind het fantastisch om partijen te verbinden, bij voorkeur door het delen van kennis. Vóór anderen om te helpen, amuseren of inspireren, dóór anderen om geïnspireerd te raken. Ik ben ervan overtuigd dat mensen die hun kennis en ervaring transparant delen (leuk en goed) gevonden worden. Maarten van Ham +31 6 10587038 info@14-12.com

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP