Duurzaamheid: voor de klant of voor de krant?

mobiliteit, duurzaam, communicatie

Practise what you preach. Wie wil dat nou niet? Zeker als het gaat om duurzaamheid een belangrijk onderwerp, want voor je het weet heb je wel een groen verhaal, maar geen groen product of proces. En dat is zeker bij zo’n onderwerp als duurzaamheid (waar moreel gedrag een belangrijk onderdeel van uit maakt) geen goed verhaal. Toch is dat nog wel eens lastig. Ook jullie hebben vast hele mooie projecten waar duurzaamheid een belangrijk onderdeel van is en wat je graag uitdraagt in de communicatie. Maar hoe is het dan vervolgens intern gesteld? Als jullie een nieuwe parkeergarage ontwikkelen met laadpalen en ruimtes voor deelfietsen, hoe ziet het er dan bij jullie op kantoor uit?

Project of organisatie

Een duurzaam project opleveren is één. Vaak iets dat gevraagd wordt vanuit de opdrachtgever en vaak iets dat het in de communicatie goed doet. En wat je in mijn optiek ook breed uit moet meten. Nog steeds scoren verhalen die vertellen dat het product of project duurzaam is, goed. En dat is natuurlijk niet voor niks: niemand is tegen een betere, mooiere wereld. Maar belangrijk is dan dat dit ook in de organisatie wordt vertaald. Ook daar vragen opdrachtgevers wel om (via een CO2 prestatieladder bijvoorbeeld), maar vaak is het een veel minder sexy verhaal. Een elektrische deelfiets is nu eenmaal minder spannend dan een volledig energieneutraal gebouw.

Kosten en CO2

Onduidelijkheid in je imago is wat dan kan ontstaan. Of nog erger: het gaat de richting op van greenwashing, dat moet je natuurlijk koste wat kost voorkomen. Maar ook een tweeledige boodschap is natuurlijk geen goede boodschap. Liever vertel je dat je een nieuwe duurzame ontwikkeling toepast in een project omdat je dat in de eigen organisatie al uit en te na hebt getest en het goed bevalt. Of leer je vanuit een project dat je zaken slimmer kunt aanpakken in de logistiek bijvoorbeeld en pas je dat toe in de eigen organisatie. Hoe mooi is het niet als je in het persbericht over het nieuwe appartementencomplex met alleen nog maar deelauto’s als concept ook kunt vertellen hoeveel kosten en CO2 jullie bespaard hebben door zelf integraal gebruik te maken van deelauto’s. Het versterkt het verhaal en het versterk het imago van de organisatie. En niet alleen naar buiten toe is dit belangrijk. Ook intern is het essentieel dat collega’s aan alles voelen dat het geen kunstje is dat voor de opdrachtgever wordt opgevoerd, dat het geen leeg verhaal is. En ook daar moet de communicatie hierover congruent zijn natuurlijk.

Voorbeelden

Koos Spee is een mooi voorbeeld van hoe het wel moet. Voormalig landelijk verkeersofficier van justitie en vaak te zien (geweest) bij Blik op de Weg en Wegmisbruikers! Wellicht kan je het je nog herinneren dat hij een dagje gevolgd werd door een camera-auto. Natuurlijk zonder dat hij het wist van te voren. En wat bleek: keurig verkeersgedrag. Hij reed nergens te hard, niet door (donker)oranje, gaf netjes voorrang. Echt precies als het hoort. Of denk aan Tony Chocolony. Echt een bedrijf dat in alles doet wat ze uitdraagt en daardoor ook als echt duurzaam merk wordt gezien. Nog een mooi voorbeeld is Fairphone. Alles aan die telefoon laat zien dat het hier om een speciaal product gaat dat echt anders in elkaar is gezet. En ook in de organisatie is dat te merken. Daarom dat zij inzichtelijk maken waar alle onderdelen vandaan komen, hoe de prijs is opgebouwd en ze constant hun leveranciers beoordelen om te kijken of de telefoon wel onder goede werkomstandigheden worden gemaakt.

Hoe regel ik dit?

Schuif eens aan bij een collega die het wagenpark beheert of het mobiliteitsbeleid opstelt. Hoe kijken zij naar duurzaamheid? In hoeverre zijn zij op de hoogte van wat er in projecten gebeurd? Welke stappen hebben zij al ondernomen. En zet ze dan eens samen met die mensen die in de projecten werken en daar enorm mooie duurzame dingen aan het doen zijn. Kijk eens of die elkaar kunnen versterken, helpen, het meer met elkaar in lijn brengen. Misschien zijn er wel goede ervaringen opgedaan door de ene groep die door de andere groep gebruikt kunnen worden. Laat ze met ideeën komen en elkaar uitdagen. Alleen al door die communicatie ontstaan mooie dingen, die ook nog eens in de communicatie naar buiten toe gebruikt kunnen worden. Ik daag je uit om minimaal één sessie te organiseren waarin je met collega’s aan de slag gaat om dat wat je intern, voor de organisatie doet aan duurzaamheid en dat wat je extern op projecten doet aan duurzaamheid zo te communiceren dat het elkaar versterkt en een mooie nieuwe case wordt om aan de buitenwereld te presenteren.

Hoe kijk jij hier tegenaan? Laat je reactie hieronder achter.


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP