Droomhuis vs. deceptie

Mijn woondroom wordt werkelijkheid. Ik ben namelijk ingeloot voor een prachtig nieuwbouwnieuwbouwproject. Bijna 200 geïnteresseerden voor een plan van 20 woningen. Een ruime woning met dito tuin op het zuidwesten in de stijl van de jaren 20 van de vorige eeuw. En dat alles aan de rand van een park, in de nabijheid van een grote stad en omgeven door goede voorzieningen op het gebied van wonen en vrije tijd. In 2008 heb ik ook een nieuwbouwwoning gekocht en destijds stond de huizenkoper (klant) bepaald niet op een voetstuk. Mijn verwachting is dat de sector sindsdien een hoop heeft bijgeleerd en dat ik met open armen wordt ontvangen.

De opportunistische makelaar?

Er zijn bij mijn project meerdere makelaars betrokken die zorgdragen voor de inschrijvingsprocedure en de informatiegesprekken met de kopers. Nu wordt mijn woning onder erfpacht gebouwd en de makelaar probeert mijn koudwatervrees voor erfpacht direct van tafel te vegen door te roepen dat de erfpacht eeuwigdurend is afgekocht. Bovendien zal de gemeente op den duur toch wel overgaan tot het overdragen van de grond, want dat gebeurt steeds vaker. De makelaar vergeet voor het gemak te melden dat door de erfpachtclausule en het antispeculatiebeding verkoop de eerste 5 jaar niet mogelijk is tenzij je een fors gedeelte van de overwinst (eerste jaar 100%) overmaakt aan het college van burgemeester en wethouders. Iets meer transparantie vanaf de start had mij minder doen twijfelen. Misschien is de argwaan richting de makelaar ontstaan toen ik enkele Porsche’s en andere sportauto’s op de parkeerplaats tijdens de informatiebijeenkomst zag staan? Of zouden deze van de wethouder, ontwikkelaar, aannemer of de toeleveranciers zijn geweest? In ieder geval niet van de potentiële kopers.

Maatwerk of meerwerk?

De ontwikkelaar en de aannemer hebben zich van te voren goed verdiept in de veranderende koperswensen. De door de ontwikkelaar ingehuurde architect van mijn droomhuis heeft zich gestort op een standaard fraaie detaillering en ruime opzet van de woning, maar niet alles is even praktisch. Zo is de woning ruim ingedeeld op de bovenverdiepingen, maar tegelijkertijd op de begane grond relatief krap en onlogisch. Niet handig, gelet op de doelgroep van gezinnen die royale leefruimte zoeken. Van de uitbouwopties (meerwerk) aan de tuinzijde van de woning wordt dan ook gretig gebruik gemaakt door mij en de buren. Interessant is het wel dat je door uit te bouwen dan ook automatisch de loopdeur in de aanpalende garage moet laten verplaatsen, waar ook weer een aardig prijskaartje aan hangt. Leuk zo’n meedenkende ontwikkelaar en aannemer, maar ik heb gemengde gevoelens bij de slogans ‘standaard luxe afwerking’ en ‘ oog voor detail’. De meerwerklijst leert dat alles extra kost en is een shocktherapie voor de portemonnee. bouwplattegrondTegelijkertijd is er intolerantie ten aanzien van het aanpassen van relatief simpele dingen. Zo zitten ook in deze nieuwbouwwoning de stopcontacten (wandcontactdoos) op 105 cm vanaf de vloer. Iemand heeft ooit bedacht dat deze hoogte handig is voor in de keuken, maar waarom wordt dit voor een hele woning als standaard aangehouden? Voor een ‘zacht’ prijsje kan dit in het hele huis worden aangepast naar een praktische hoogte van 30 cm. Waarom heet iets ‘aanpassing’ als het alleen nog maar op tekeningen is bedacht? Ik durf de aannemer niet te vragen of hij al in 3D-BIM werkt met zijn partners.

Keuken- en badkamer misère

Ook hier een mooie slogan; ‘standaard opgeleverd met een hoogwaardige keuken en badkamer van gerenommeerd merk’. Al vroeg in het proces word ik gesommeerd een afspraak te maken bij de geselecteerde toeleveranciers voor keuken en sanitair. Je kunt ook zelf een toeleverancier kiezen, maar dan krijg je een schamel bedrag retour. De ‘stelpost’ voor keuken en sanitair bedraagt EUR 15.000,- en boekhoudkundig is dit een bedrag dat wordt opgenomen in een begroting terwijl de werkelijke kosten nog niet exact bepaald kunnen worden. Als ik afzie van een stelpost, dan krijg ik een korting op de woning ter hoogte van de stelpost? Niet dus. In de verkoopbrochure wordt melding gemaakt van een hightech ‘Villeroy & Boch’ bad. Ook is er een tekening van een badkamer met mooie 60 bij 60 cm vloertegels. De sanitairman is verbaasd als ik licht geïrriteerd bij hem aan tafel schuif. Hij heeft zojuist verteld dat de standaard projectbadkamer überhaupt nooit heeft bestaan (alleen in het hoofd van de ontwikkelaar), het bewuste bad niet meer kan worden geleverd en dat voor montage van tegels van groter dan 30 bij 30 cm op de vloer een meerprijs zal worden berekend. Initieel bedraagt het meerwerk voor de badkamer EUR 6.000,-. Na volharding van mijn kant en intransparante tovenarij en de ‘maximaal’ opgerekte goodwill (verder kon hij echt niet gaan) van de sanitairman komen we uiteindelijk uit op de helft. Voor de keuken is het verhaal niet anders.

Duurzaam bouwen, duurzame imagoschade

Bij de ontwikkeling van onze woning is rekening gehouden met standaard duurzame maatregelen gericht op een hoog comfort. Ook zijn er aanvullende duurzame opties die de energierekening verder omlaag kunnen brengen, zoals o.a. een zonneboiler en PV panelen. Na herhaaldelijke informatieverzoeken hierover volgt radiostilte vanuit de kopersbegeleider. Uiteindelijk komt het hoge woord eruit. Alle extra duurzame opties komen te vervallen (!), want de ontwikkelaar heeft ‘even’ wat zaken over het hoofd gezien in de gemeentelijke vergunningprocedures. Ik krijg het advies om zelf mijn toekomstige buren te mobiliseren en te kijken of er gezamenlijk een vergunning is aan te vragen voor specifieke voorzieningen. Interessant, een ontwikkelaar en een bouwer die adviseren om via collectief particulier opdrachtgeverschap verduurzaming te realiseren. Voeding voor twijfels over de algehele deskundigheid en toegevoegde waarde van de ontwikkelaar en aannemer.

Gezocht: een echte woondroomrealisator

De afgelopen jaren zijn er in Nederland veel kwalitatief goede woningbouwprojecten gerealiseerd, maar ze zijn vooral gebaseerd op efficiency en massaproductie. De behoefte aan maatwerk en innovaties neemt toe en de bouw- en vastgoedsector heeft nog moeite met deze nieuwe realiteit. Men kiest ervoor om innovaties en risico’s te mijden en vast te houden aan het bekende. Huizenkopers zoals ik nemen geen genoegen meer met vaste plattegronden en eindeloze meerwerklijsten. Een woning met een vaste indeling voor eten, slapen, koken en vrije tijd wordt steeds minder vanzelfsprekend. Functionaliteit en flexibiliteit zijn essentieel. Opvallende architectuur is prachtig, maar wordt minder leuk als de woning daardoor sneller opwarmt en je extra moet investeren in koeling en ventilatie. De uitdaging voor ontwikkelaars,aannemers en toeleveranciers is om gezamenlijk potentiële kopers te verleiden en transparant te begeleiden naar een nieuwe woning. Vertrouwen en samenwerking zijn hiervoor een voorwaarde, niet het afschuiven van problemen naar elkaar en naar de koper. Wel jammer van die onnodige, vroegtijdige deukjes in mijn woondroom.


Over de auteur: Leontien de Waal

Leontien de Waal is sinds 2003 werkzaam bij Rabobank en al bijna 10 jaar in de rol van sectorspecialist bouw, vastgoed & engineering. Ze heeft regelmatig contact met bedrijven uit de gehele bouwkolom om de dialoog aan te gaan over marktontwikkelingen, trends, strategische keuzes en de (financiële) consequenties daarvan. Ook geeft ze lezingen daarover. Leontien adviseert over het te volgen commerciële beleid van Rabobank in de sector. Een persoonlijke uitdaging haalt ze uit het dichter bij elkaar brengen van businesscases van klanten en de financiële mogelijkheden die Rabobank biedt. In het bijzonder op het gebied van duurzaamheid en business model innovatie. Voor Rabobank is duurzaamheid een van de speerpunten bij zowel vastgoedfinancieringen als de financiering van bouwprojecten

Een reactie op “Droomhuis vs. deceptie

  1. Han van Goeverden 13 februari 2015 om 15:23

    Beste Leontien,
    Ik dacht echt dat de sector inmiddels klantgerichter was geworden. Je draagt wel hele sterke argumenten aan om de projectontwikkelaar buiten spel te zetten en zelf met gelijkgestemden te gaan ontwikkelen. Ik ben bij vijf CPO projecten betrokken geweest. Toekomstige bewoners ontwikkelden zelf een basiswoning met een uitgebreid optiepakket.
    De prijs voor basiswoning + optiepakket was bepalend bij aanbesteding. Uiteindelijk zijn er woningen op maat gerealiseerd met een overwaarde van 15-40%.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP