Drie tips om je LinkedIn-pagina een boost te geven

In een vorig blog schreef ik over magazines en het formuleren van een redactieformule. Het magazine is de spin in het web van je communicatie. Maar wat zit er dan nog meer in dat web? Nou, een LinkedIn-campagne bijvoorbeeld. Maar hoe zet je zo’n campagne op? Hoe weet ik wat mijn doelgroep interessant vindt? En misschien wel het belangrijkste: hoe bereik ik hen in die enorme online berg aan informatie?

Dat de mogelijkheden van LinkedIn enorm zijn, is voor velen geen geheim meer. Maar ik kan me voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. In dit blog geef ik je daarom drie handige tips die je meteen in praktijk kunt brengen op jouw bedrijfspagina. Een tipje van de sluier: heel belangrijk voor een succesvolle LinkedIn-pagina zijn je eigen medewerkers. Daarover vertel ik je meer in mijn volgende blog.

Tip 1: zorg dat je bedrijfspagina compleet is

De eerste tip is simpel, maar wel heel belangrijk. Zorg ervoor dat je pagina compleet is. Mensen moeten snel vinden wie je bent, wat je doet en wat je voor diegene kan betekenen. Het is ook zeker van belang om de juiste woorden te gebruiken op je pagina. Google indexeert LinkedIn-profielen, waardoor deze vindbaar zijn op woorden die mensen intypen in de zoekmachine.

Hieronder zet ik voor je op een rijtje wat de basis is voor een complete, interessante pagina:

  • Je bedrijfsnaam, bedrijfslogo en slogan
  • De beschrijving van je bedrijf (inclusief contactgegevens) en de URL naar je website
  • Je specialismen in het kort: wat kun je? Waar blink je in uit?
  • Voeg drie hashtags toe die belangrijk zijn voor jouw bedrijfspagina
  • Voeg een omslagfoto toe, op die manier ziet je pagina er gewoon mooier uit
Tip 2: post regelmatig en zorg voor een conversatie

Het algoritme van sociale platformen, je kunt er hele studies op loslaten. Ook LinkedIn doet eraan mee en hoewel je dit moeilijk geheel beïnvloedt, zijn er wel basisregels die je kunt toepassen om zichtbaar te worden. Zo is consistentie heel belangrijk. Je moet regelmatig een bijdrage leveren aan de LinkedIn-feed wil je beloond worden door LinkedIn. Die beloning wil zeggen: voorrang krijgen op de tijdlijn. Een kwalitatief volgersnetwerk is daarom cruciaal. Op die manier ligt interactie voor de hand. En dat wil je! Post minstens een keer per week, het liefst twee. En stel af en toe eens een vraag aan je volgers. Hoe langer én inhoudelijker de conversatie onder jouw post, hoe beter dat is voor je zichtbaarheid.

Tip 3: wissel verschillende content af

Ik hoor je denken “Maar wat post ik dan?”. Ga bij jezelf na wat jouw doelgroep interessant zou vinden. Waar liggen zij wakker van? Waarmee kun jij ze helpen? Zorg daarbij in ieder geval voor een goede balans tussen verschillende soorten content. Test het gewoon eens uit! Wissel informatie over je bedrijf af met projectomschrijvingen, persoonlijke verhalen van je medewerkers, vacatures en mooie afbeeldingen. Varieer ook in de vorm: blogs, online artikelen, infographics, foto’s, video’s of documenten. Op die manier houd je het interessant voor je doelgroep en wordt het niet saai. Om te analyseren wat goed werkt, houd je de statistieken op je pagina in de gaten. Hoeveel weergaven krijgt die ene video? Hoe vaak klikken mensen op die link? Welke post van de afgelopen maand heeft gezorgd voor de meeste interactie? Op basis daarvan bepaal je wat je vaker gaat doen en wat misschien niet.

Aan de slag met LinkedIn

Wil je, voordat je aan de slag gaat met bovenstaande tips, nog meer weten over wat LinkedIn kan betekenen voor jouw organisatie? Schrijf je dan nu in voor de online training: Hoe zet ik LinkedIn in voor mijn bedrijf? Hier leer je theoretische en praktische zaken over de invulling van je LinkedIn-pagina. Bovendien help ik je op weg met je eerste post. Lijkt dit je leuk? Misschien zie ik je daar!


Over de auteur: Julia Mijnster

Na haar studie Bedrijfscommunicatie aan de hogeschool Utrecht is Julia in april 2019 gestart als contentmarketeer bij BouwStijl Media, wat onderdeel is van Bouwkennis. Ze is de jongste van het team en houdt van schrijven voor zowel print als online. Daarnaast vindt zij het leuk om zich in te leven in de doelgroep door hen te interviewen om vervolgens sterke content te creëren in hun tone of voice.

Geef een reactie