Douze points voor jouw organisatie

Ieder jaar weer kijk ik op een zaterdag in mei naar het Eurovisie Songfestival, iets wat je in Nederland niet te snel hardop moet zeggen wil je niet met argusogen worden aangekeken. Het festival heeft nogal een imago in Nederland, maar niet op een positieve manier. Desondanks geniet ik ieder jaar weer en mij viel op dat er eigenlijk heel veel overeenkomsten zijn met marketing. En laat dat nu ook één van mijn interesses zijn. In deze blogpost neem ik je mee door de frivole wereld van het Eurovisie aan de hand van marketing en commerce.

Amadeus en Conchita

Laten we bij het begin beginnen, want ondanks de impopulariteit binnen Nederland kijken er toch 195 miljoen* mensen naar het festival, van over de gehele wereld. Want niet alleen binnen Europa heeft het festival kijkers, ook Australië en China hadden een live uitzending van het festival. Een behoorlijk aantal potentiële toeristen voor het organiserende land. Dat is ook zeker bekend bij de organisaties. Omdat Conchita Wurst vorig jaar de meeste punten binnensleepte voor Oostenrijk mocht Oostenrijk de wereld laten zien waarom we in Europa eigenlijk niet zonder Oostenrijk kunnen.

Vienna_Mozart_OrchestraEn zo geschiede dat het Eurovisie Songfestival behoorlijk veel klassieke muziek bevatte. De finale begon zelfs met een live optreden van het Wiener Philharmoniker samen met de excentrieke Conchita Wurst. Bekijk het introfilmpje van dit jaar en zie waar Oostenrijk bekend om wil staan: prachtige landschappen, wetenschap, sport, muziek en ballet en dat alles met een dikke laag saamhorigheid. Het is eigenlijk de perfecte manier van branding voor het product “Oostenrijk”. En zo kun je dat ook inzetten voor je eigen bedrijf. Bedenk hoe je gezien wilt worden en waar je om bekend wilt staan en communiceer dat naar de wereld. De bekende skipistes van Oostenrijk kwamen niet één keer voor in de filmpjes van Oostenrijk. Ze wil bekend staan als meer dan alleen een wintersportland en brengt dat ook naar buiten.

Binnen de lijntjes kleuren

Maar dan Nederland. Nederland vangt wel signalen van de markt op maar stopt bij het eerste signaal. Zo werden we ons ervan bewust dat het niet alleen om het liedje gaat, de act is misschien zelfs wel belangrijker. Maar alleen deze bewustwording is niet genoeg, er is meer informatie nodig.

Dus stuurde Nederland achtereenvolgend steeds het verkeerde product op de markt: een groep mannen met spiegels en een hysterische vrouwelijke DJ, de nieuwe Corrie Konings in 2010, de Volendamse sound en een valse Indiaan. Terwijl de winnaars van die jaren allen nog steeds af en toe gedraaid worden op onze Nederlandse radio, horen we van onze eigen inzendingen niets meer terug.

Hoe voorkom je dat je als organisatie “Nederland op het Eurovisie Songfestival” wordt? Maak plannen! Gebruik gedegen onderzoek om een goed gevoel bij de markt te krijgen. Ontdek waar je klant tegenaan loopt zodat hetgeen je ontwikkelt ook een probleem oplost en je het voor jezelf een stuk gemakkelijker maakt om jouw product in de markt te zetten. Je weet immers waar je klant naar op zoek is.

2015logo

Aandacht voor vertrouwen

De grootste klacht tegen het Eurovisie Songfestival die ik zelf hoor, is dat de Oostbloklanden toch maar op elkaar stemmen, omdat ze buren zijn of vanwege politieke invloeden. Nu zal ik niet ontkennen dat dit totaal geen invloed heeft. Sterker nog, ik denk dat we dit fenomeen heel goed kunnen verklaren met marketing.

Allereerst de vriendjespolitiek, de buurlanden die elkaar punten geven. Dit gebeurt zeker, overigens niet alleen in de Oostbloklanden. Ondanks dat we op het ‘tweede scherm’ Zweden de hoogste beoordeling gaven was België bij ons de favoriet qua stemmen. Logisch ook, ze zijn vertrouwd, we hebben over het algemeen een goede relatie met onze buurlanden.

Maar stel je de volgende situatie voor: je bent op zoek naar een specifiek product. Inmiddels zijn er twee bedrijven over waar je het identieke product voor dezelfde prijs kunt kopen. Je kunt het echter een stuk beter vinden met de accountmanager van het ene bedrijf dan met de ander. Deze komt vaker langs en denkt altijd met je mee in plaats van je te pushen om weer een nieuw product te kopen. Voor wie ga je? Juist.

Klantenbinding gaat niet om de directe winst, de Oostblok landen winnen niet door die paar punten die ze ontvangen van de buurlanden maar het kan bij gelijke kwaliteit wel degelijk ooit de doorslag geven in de toekomst.

Cultuurverschillen

Wat erg belangrijk is als je te maken hebt als je internationaal zaken doet is de grote én kleine cultuurverschillen die de wereld kent. Het vurige karakter van Oost-Europa en Zuid-Europa matchen niet altijd met de koele kikkers in het westen, en andersom. Ook bij het Eurovisie kun je dit herkennen. Een nummer met een krachtige (meestal vrouwelijke) artiest met een bijzondere outfit en veel lichteffecten kan op meer steun rekenen in het Oosten van Europa, de passie is belangrijker dan een perfecte performance. Het Westen daarentegen geeft meer aandacht aan de kwaliteit van het nummer en de stem, daar kom je niet zomaar weg met een vals begin.

Cultuurverschillen zijn nu eenmaal een gegeven. Niet voor niets hebben bekende merken verschillende reclames voor verschillende (typen) landen. Houd er altijd rekening mee dat je niet zomaar iets kunt kopiëren. Ook hier is het weer belangrijk dat je je klant en doelgroep kent. Of dit nu is door direct contact of gedegen onderzoek.

En een echte winnaar weet de grenzen altijd te vervagen. De winnaar van dit jaar, de Zweedse Måns Zelmerlöw kreeg punten van elk land door de juiste combinatie van een foutloze performance en een redelijk originele act wist hij beide kanten van Europa over te halen en haalt hij daarmee het festival opnieuw naar Zweden.

Douze points

Het belangrijkste dat we van het Eurovisie Songfestival kunnen leren is dat het soms niet erg is om gewoon eens iets te proberen, maar dat je altijd je klant moet kennen. Dan heb je de meeste kans op de “douze points”.


Over de auteur: Yenice Jongejan

Yenice Jongejan studeerde communicatie aan de Hogeschool Rotterdam en sociologie aan de Universiteit Utrecht. Als marketeer bij BouwKennis was zij mede verantwoordelijk voor het creëren van content en organiseerde zij de diverse evenementen van BouwKennis. Inmiddels is zij online marketeer bij MkbController. Naast haar functie bij MkbController is Yenice raadslid voor D66 Vlaardingen.

Geef een reactie