DIFM & Seniorizing

verpleeghuisDe ‘Home Improvement markt’ is enorm groot en voor de bouwsector erg interessant. Nu wordt deze markt echter grotendeels ingenomen door de Woon- & DHZ retail. Dit heeft alles te maken met het feit dat de consument door de professionele bouw niet conceptmatig wordt bewerkt.

Waar moet ik terecht als ik mijn huis ‘senior proof’ wil maken? Waar moet ik terecht voor het verduurzamen van mijn huis? Wie kan me helpen als ik een energie neutrale woning wil realiseren?

Lokale bedrijven

Veelal kom je bij een lokale partij zoals een aannemer of installateur terecht. Deze partijen benaderen de consument nog hetzelfde als zo’n 20 jaar geleden. Ik kan me niet oriënteren op mogelijkheden via internet danwel in een showroom, opties met consequenties worden niet aangedragen, kwaliteit en garanties moet je maar afwachten en de offerte prijs is zelden de eindprijs. En daardoor blijven veel latente behoeften onbenut of worden omzetmogelijkheden maar ten dele benut.

Een mooi voorbeeld

networkVELUX met het montagepartnersnetwerk vind ik een mooie business case hoe het wel kan. De consument wordt via tv commercials & (offline en online) advertenties verleid. Via de website kun je goed gewaardeerde montagepartners selecteren. Via de VELUX app kan de montagepartner de klant inspireren en een duidelijke offerte geven. En als consument heb ik vertrouwen in de montagepartner, omdat deze goed gewaardeerd is. Daarnaast ga ik ervanuit dat VELUX, bij calamiteiten als merk, haar verantwoordelijkheid neemt. VELUX ondersteunt haar partners met middelen, waardoor deze zich op moderne wijze  naar de consument en passend naar de  wensen van heden te dage kan positioneren. En op deze wijze gaan meer huishoudens tot een zolderverbouwing over,  hebben de partners werk en worden uiteindelijk meer dakramen verkocht.

De babyboomers

De babyboomers kenmerken zich als spaarders, gehecht aan de sociale omgeving, conservatisme en een hogere DIFM mentaliteit. Dit betekent dat men geld heeft (spaarders), graag de woning geschikt maakt voor de komende 20 jaar (in huidige woning blijven), graag met een betrouwbare partijen zaken doet (conservatisme) en men de verbouwing graag overlaat aan een professional.

Stel dat het ‘senior proof’ maken van een woning €30.000 kost (badkamer, keuken, traplift, nieuwe vloeren, nieuwe afwerking, etc..). Per jaar gaan momenteel circa 250.000 babyboomers met pensioen, dit zijn circa 140.000 huishoudens. Stel dat de bouwsector nu eens 5% weet te inspireren tot het ‘seniorizen’ van de woning. Dit betekent een marktpotentieel van minimaal 200 miljoen euro per jaar.

Wie pakt het concept op dat:

  1. Consumenten op de juiste wijze aangesproken worden (en geïnspireerd en daarmee gestimuleerd worden)
  2. Dat men zich in een experience center kan oriënteren op mogelijkheden (dus een doelgroep gerichte experience center)
  3. Waarbij men een totaalprijs maakt en kan zaken doen via 1 loket
  4. Waarbij geholpen/meegedacht wordt aangaande de financiering
  5. De monterende/uitvoerende partijen uit naam van de concept eigenaar en klantgericht & professioneel werken
  6. Dat ervaringen en waarderingen via sociale media gedeeld worden en andere potentiele klanten overtuigd kunnen worden

 

Ik ben benieuwd wie de ondernemersgeest heeft.


Over de auteur: Jan-Paul Schop

Jan-Paul Schop (1968) studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na voltooiing van deze studie, is USP Marketing Consultancy opgericht tezamen met Ronald Provoost. USP is volledig toegelegd op de bouw-, installatie-, vastgoed- en woonbranche, is als onderzoeksbureau nummer 9 van Nederland en binnen het gekozen domein met afstand marktleider. In 2002 is Jan-Paul één van de drie oprichters van BouwKennis geweest, in 1997 medeoprichter van BauInfoConsult en in 2009 van Arch-Vision. Naast het aansturen van deze ondernemingen is Jan-Paul medebestuurslid van Stichting DaDa. Zijn hobby's zijn tennis, skiën, zwemmen en Feyenoord.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP