Die arme manager

Column – Ik heb het te doen met de hedendaagse manager. Die krijgt tegenwoordig toch een bagger over zich heen. Niets doen ze goed. Ze denken in korte termijn, controleren teveel en vertrouwen te weinig, en hebben nooit tijd voor waardering en feedback.

Nee, de manager, da’s de plaag van iedere organisatie… zeggen ze. Vind het altijd grappig als je dat soort klagers een paar jaar later op een managementpositie tegenkomt. Blijkt het toch allemaal een stuk lastiger te zijn dan van de zijlijn gedacht.

Maar goed. De manager is uit: leiderschap is het nieuwe toverwoord. Het panacee voor alles. Maar wat is dat dan precies? Ik heb jarenlang een programma gepresenteerd met die titel, maar ik ben er nooit achter gekomen wat nou de exacte definitie ervan is.

Toch zie ik een verschuiving. Als ik zoek in mijn Linkedin, kom ik 65 miljoen ‘managers’ tegen, en slechts 11 miljoen ‘leaders’. Een factor 6 verschil. Echter, als ik zoek naar vacatures, dan blijken er 2 miljoen managementbanen te vergeven te zijn, en 1 miljoen leader-banen. Kortom: de leader is aan een opmars bezig!

Een leader, wat is dat dan? Tja, die heeft ‘volgers’ in plaats van ‘medewerkers’, die heeft ‘passie’ in plaats van ‘controledrang’ en volgt zijn/haar ‘hart’ in plaats van ‘verstand’, zo lees ik op de webpagina van de plaatselijke goeroe.

Wat een onzin allemaal. Soms moet er gemanaged worden, soms moet je als een leider voor de troepen gaan staan. Soms moet je mensen de vrijheid geven, en soms moet je er bovenop gaan zitten. Soms ben je aan het controleren, en soms aan het motiveren. Niets nieuws onder de zon.

Maar er is wel een ander probleem. De gemiddelde betrokkenheid van de medewerker is relatief laag. Zeker bij bedrijven waar al veel gereorganiseerd is. Kortom: mensen laten hun beste zelf thuis.

En daar ligt misschien wel de kern van een goede leider of manager: hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers meer laten zien van hun capaciteiten en potentieel? Dat je mensen met verschillende expertises, leeftijden en achtergronden, als een team kan laten presteren?

En hoe je dat doet? Door iets te doen wat leiders en managers niet automatisch doen. Je bent op die plek gekomen, omdat je opviel, omdat je een idee had, omdat je eruit sprong. En nu? Nu zal je het omgekeerde moeten doen. Niet vertellen, praten, preken, maar luisteren.. Ieder lid van je team kennen. Niet een beetje, maar echt. Wat zijn drijfveren, waar liggen potentiele irritaties? Hoe willen ze aangesproken worden? Kortom, wat is de gebruiksaanwijzing van ieder individueel teamlid?

Mensen met kinderen herkennen het wel: het ene kind is het andere kind niet. Je moet net een andere toets aanslaan, wil je het gewenste gedrag zien. En dat kost tijd en aandacht. En zo is het met een team ook. Luisteren, vragen, en begrijpen.

Zoals Socrates ooit zei: “Intelligente mensen leren van alles en iedereen, stomme mensen hebben alle antwoorden al”.


Over de auteur: Rens de Jong

Rens de Jong is een veelzijdig presentator en journalist. Rens is bedenker en presentator van verschillende programma’s zoals BNR Duurzaam, de Grote BNR Klantenshow, en BNR Leiderschap. Door zijn jarenlange ervaring bij het financieel-economische radiostation BNR Nieuwsradio voelt Rens zich thuis in onderwerpen zoals leiderschap, ondernemerschap, duurzaamheid en technologie. Ook is hij oprichter van de BNR in BusinessClub. Daarnaast schrijft hij columns over het bedrijfsleven, politiek, reclame en media. Onder andere als vaste columnist in de BouwKennis KwartaalVisie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP