Die arme manager

Column – Ik heb het te doen met de hedendaagse manager. Die krijgt tegenwoordig toch een bagger over zich heen. Niets doen ze goed. Ze denken in korte termijn, controleren teveel en vertrouwen te weinig, en hebben nooit tijd voor waardering en feedback.

Nee, de manager, da’s de plaag van iedere organisatie… zeggen ze. Vind het altijd grappig als je dat soort klagers een paar jaar later op een managementpositie tegenkomt. Blijkt het toch allemaal een stuk lastiger te zijn dan van de zijlijn gedacht.

Maar goed. De manager is uit: leiderschap is het nieuwe toverwoord. Het panacee voor alles. Maar wat is dat dan precies? Ik heb jarenlang een programma gepresenteerd met die titel, maar ik ben er nooit achter gekomen wat nou de exacte definitie ervan is.

Toch zie ik een verschuiving. Als ik zoek in mijn Linkedin, kom ik 65 miljoen ‘managers’ tegen, en slechts 11 miljoen ‘leaders’. Een factor 6 verschil. Echter, als ik zoek naar vacatures, dan blijken er 2 miljoen managementbanen te vergeven te zijn, en 1 miljoen leader-banen. Kortom: de leader is aan een opmars bezig!

Een leader, wat is dat dan? Tja, die heeft ‘volgers’ in plaats van ‘medewerkers’, die heeft ‘passie’ in plaats van ‘controledrang’ en volgt zijn/haar ‘hart’ in plaats van ‘verstand’, zo lees ik op de webpagina van de plaatselijke goeroe.

Wat een onzin allemaal. Soms moet er gemanaged worden, soms moet je als een leider voor de troepen gaan staan. Soms moet je mensen de vrijheid geven, en soms moet je er bovenop gaan zitten. Soms ben je aan het controleren, en soms aan het motiveren. Niets nieuws onder de zon.

Maar er is wel een ander probleem. De gemiddelde betrokkenheid van de medewerker is relatief laag. Zeker bij bedrijven waar al veel gereorganiseerd is. Kortom: mensen laten hun beste zelf thuis.

En daar ligt misschien wel de kern van een goede leider of manager: hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers meer laten zien van hun capaciteiten en potentieel? Dat je mensen met verschillende expertises, leeftijden en achtergronden, als een team kan laten presteren?

En hoe je dat doet? Door iets te doen wat leiders en managers niet automatisch doen. Je bent op die plek gekomen, omdat je opviel, omdat je een idee had, omdat je eruit sprong. En nu? Nu zal je het omgekeerde moeten doen. Niet vertellen, praten, preken, maar luisteren.. Ieder lid van je team kennen. Niet een beetje, maar echt. Wat zijn drijfveren, waar liggen potentiele irritaties? Hoe willen ze aangesproken worden? Kortom, wat is de gebruiksaanwijzing van ieder individueel teamlid?

Mensen met kinderen herkennen het wel: het ene kind is het andere kind niet. Je moet net een andere toets aanslaan, wil je het gewenste gedrag zien. En dat kost tijd en aandacht. En zo is het met een team ook. Luisteren, vragen, en begrijpen.

Zoals Socrates ooit zei: “Intelligente mensen leren van alles en iedereen, stomme mensen hebben alle antwoorden al”.


Over de auteur: Rens de Jong

Rens de Jong is een veelzijdig presentator en journalist. Rens is bedenker en presentator van verschillende programma’s zoals BNR Duurzaam, de Grote BNR Klantenshow, en BNR Leiderschap. Door zijn jarenlange ervaring bij het financieel-economische radiostation BNR Nieuwsradio voelt Rens zich thuis in onderwerpen zoals leiderschap, ondernemerschap, duurzaamheid en technologie. Ook is hij oprichter van de BNR in BusinessClub. Daarnaast schrijft hij columns over het bedrijfsleven, politiek, reclame en media. Onder andere als vaste columnist in de BouwKennis KwartaalVisie.

Geef een reactie