De Uitdaging

De Ramadan is weer begonnen. Een maand lang eten en drinken miljoenen mensen alleen tussen zonsondergang en zonsopkomst. Even heel feitelijk van een afstandje bekeken is dat niet per se heel leuk om te doen. Ik ben geen moslima, maar ik denk dat ik behoorlijke dorst en honger zou krijgen en dat lijkt me niet direct een lonkend vooruitzicht. Toch doen die miljoenen mensen dat elk jaar weer. En dat terwijl het lastig zat is om collega’s eens een keertje op de fiets naar het werk te krijgen. Of, nog erger, in de trein. Waarom zijn mensen soms toch geneigd iets lastigs te doen en soms niet. En wat kan je daar van leren als je met de interne communicatie over groener, schoner en slimmer rijden bezig bent?

gedrag, gemeenschap, duurzaam ondernemenGemeenschap

Mensen horen graag ergens bij. En laten ook graag zien dat ze ergens bij horen. Dat zie je doordat mensen het shirt van hun favoriete band dragen, doordat motorrijders elkaar groeten en door berichten op sociale media van bijvoorbeeld een marathon die gelopen wordt. En ook als er niet heel erg over gecommuniceerd wordt, dan nog steeds willen mensen ergens bij horen, willen mensen onderdeel zijn van een bepaalde gemeenschap. We zijn kuddedieren.

Dat kan je dus ook bereiken als je mensen wilt uitdagen om groener, schoner en slimmer te rijden. Start een groep van mensen die naar het werk fiets. Laat zien wie er allemaal met het OV reist. Laat mensen niet gewoon thuiswerken, maar toon ze juist op een scherm, waarmee je gelijk even contact met ze kunt leggen.

Trots

Uitdagingen zijn heel leuk als ze lukken (en de kans dat het lukt is groter, als je het met een hele groep doet). Dan krijg je een gevoel van eigenwaarde, van trots, van “Ja, dat heb ik gepresteerd! Het was niet makkelijk, maar ik heb het toch maar gedaan.”

Daarom dat bijvoorbeeld een Low Car Diet goed werkt. Het is niet makkelijk de auto een maand lang zoveel mogelijk te laten staan. Maar als het lukt, is het wel echt een prestatie.

Karakter

Uitdagingen zorgen dat je ergens voor staat. Ze geven je karakter, of in ieder geval een bepaald karakter. Je bent iemand die het volhoudt om niet te eten en drinken bijvoorbeeld. Of die het lukt om een marathon uit te lopen. Die sterk genoeg is om zoveel kilogram gewicht te tillen. Of elke dag op de fiets naar het werk te komen. Een prestatie die een bepaald profiel geeft.

Roep bijvoorbeeld de ‘Thuiswerker van de maand’ uit. Of de ‘Meest zuinige rijder van de afdeling’.

Autoriteit

Er is geen ontkennen aan dat Ramadan een religieus feest is. En dat in dit geval Allah je ‘opdraagt’ om dit te doen. Dat is natuurlijk wel wat anders dan dat je collega in het kantoor ernaast zegt dat je op de fiets moet komen, laten we wel zijn. Daar speelt nog bij mee dat veel mensen het van huis uit hebben meegekregen om Ramadan te houden. Het is dus een gewoonte, een logische gebeurtenis, iets dat je van huis uit hebt meegekregen. Dat helpt natuurlijk wel enorm.

Hiervoor helpt het om enerzijds vanuit de directie het signaal af te geven: wij vinden dit belangrijk, wij doen hier ook aan mee en anderzijds ervoor te zorgen dat dit het nieuwe normaal wordt. Dus dat het de gewoonste zaak van de wereld is dat je nieuwe auto een elektrische auto is, of dat je met de trein naar de Jaarbeurs reist.

Reden

En dan als laatste is het natuurlijk zo dat er een goede reden is om de Ramadan te houden. Je wilt uiteindelijk, tenminste daar ga ik vanuit, een goede moslim zijn omdat er ook wat tegenover staat. Uiteindelijk kom je liever in de hemel dan in de hel terecht.

Nou kan je als werkgever uiteraard geen hemels leven na de dood beloven. Maar je kunt er wel voor zorgen dat duidelijk is waarom medewerkers iets zouden moeten doen. Dat kan een directe beloning zijn (bijvoorbeeld een prijs voor de meest zuinige rijder), maar het houdt ook in dat je goed moet uitleggen waarom je als bedrijf het belangrijk vindt om groener, schoner en slimmer te rijden. Bijvoorbeeld omdat klanten daar om vragen of omdat het onderdeel uitmaakt van kwaliteitsverbetering en kostenbesparing. Want vergeet niet: het blijft wel een uitdaging.

Welke uitdaging gaan jullie aan?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”

 

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP