De toekomst van contentmarketing klinkt vertrouwd

Column – Het is geen nieuwe boodschap. Goede contentmarketing kan bijdragen aan succesvolle leadgeneratie. Als je iemands passie bereikt met een blog, vlog of andere content, dan kan dat een prikkel zijn om meer te willen weten. Bij iemand die vaag geïnteresseerd is, kan dat een inschrijving op een nieuwsbrief zijn, terwijl iemand die al verder is in zijn keuzeproces, misschien een mail stuurt of de telefoon pakt. Contentmarketing draait om relaties opbouwen met klanten. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. Maar de manier waarop je die relatie kan opbouwen verandert wel.

Niet alleen kunnen we slim gebruik maken van kunstmatige intelligentie, mensen gaan ook anders media consumeren. Afgelopen jaar hebben de digitale assistentes hun intrede gedaan in de Nederlandse huiskamers. Google Home en Alexa kun je opdracht geven muziek op te zetten, het licht aan te doen of een boodschappenlijstje te maken. Ook onze smartphone, digitale incheckbalie en andere apparaten werken met voice-command. We raken eraan gewend om met machines te praten. Dat biedt kansen voor contentmarkteting. Want waarom zou je die onpersoonlijke Google-stem het woord laten nemen en niet een persona met een stem en vertrouwdheid die past bij jouw merk?

Audio begint een steeds grotere rol in te nemen. In ons drukke leven kunnen we ons even afsluiten, onderweg of tijdens het koken, met een podcast of luisterboek. Audio is daarmee een heel geschikt medium voor een contactmoment met potentiële klanten. Belangrijk dus dat jouw merk herkenbaar is. Een onpersoonlijk stockmuziekje uit een database geplukt, dat kan echt niet meer. Je eigen sound, je eigen tone of voice, met het juiste volume op alle verschillende kanalen, daarmee creëer je betrokkenheid bij je merk. Vertrouwdheid, en een positief contactmoment dat het begin kan zijn van een relatie. Met alle prikkels om ons heen, worden aandacht en concentratie steeds vluchtiger. De grote namen in online marketing doen dus ook niets anders dan voortdurend testen welke variant van een boodschap en een visueel (of auditief) design het beste onze aandacht trekt. Daarbij leunen ze steeds meer op kunstmatige intelligentie en big data om werk uit handen te nemen. Intelligente systemen kennen de voorkeuren van grote groepen mensen. Ze kunnen zinnen formuleren die goed werken en kiezen daarbij het beste plaatje met het beste muziekje. Wat ze niet kunnen is echt creatieve ideeën genereren, of een heuse band met mensen opbouwen. Maar daarvoor kennen we inmiddels influencers. Mensen die het verhaal vertellen en achter het product staan. Dat zijn zeker geen platte verkopers, die enkel uit zijn op een extra inkomensbron. Vooral in de B2B-markt zijn dit goed genetwerkte experts, die autoriteit en dus vertrouwen uitstralen. Dankzij hun geloofwaardigheid helpen ze je om je bereik te vergroten, en daarmee conversie te boosten. In een tijdperk waarin de geloofwaardigheid van instituties steeds verder afbrokkelt, zijn influencers met hun authentieke boodschap steeds invloedrijker. Grote namen hoeven dit niet te zijn. Micro-influencers, gewone experts die geen BN’er zijn, vertrouwen we misschien wel meer.

Zo verandert er van alles. Wat niet verandert is dat contentmarketing vraagt om een lange adem én om ad-rem reageren. Nieuws? Daar kun je op inspelen. Een subtiele kwinkslag? Humor kan sympathie wekken. Steeds weer een wel overwogen speldenprik die de nieuwsgierigheid wekt en de branding verstevigt met relevante content? Op de lange termijn betaalt marketing zich uit in sales. Wie is in uw organisatie het contentkanon die het merk in alle kanalen bekend maakt?


Over de auteur: Freija van Duijne

Freija van Duijne is Toekomstverkenner en futuroloog. Van 2005 tot en met 2016 heeft ze als toekomstverkenner bij diverse overheidsorganisaties gewerkt. Daarna is ze verder gegaan als zelfstandig adviseur.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP