De Nieuwe Bouwkundige Deel 2: BIM kennis delen is macht

timeHet is een kwestie van tijd en BIM is de norm in de bouwwereld. Daarvan ben ik stellig overtuigd. De vraag is alleen: hoeveel tijd? Hoe lang kun je nog doorbouwen op de oude voet zonder ineens hopeloos achter te lopen? Vernieuwing kun je buitenhouden, maar niet tegenhouden.

Generatie nieuwe bouwkundigen

Er rammelt een generatie nieuwe bouwkundigen aan de deur die zich niet zomaar laat wegsturen. Des te meer verbaast het mij als ik zie hoeveel bedrijven nog altijd niet thuis geven als Building Information Modelling ter sprake komt. BIM betovert nog niet. Ja, er zijn ook positieve uitzonderingen, bedrijven die BIM al wel omarmen. Maar het merendeel wacht passief af. Hoe komt dat toch? De voordelen van BIM zijn bekend: kortere bouwtijden, minder onvoorziene wijzigingen, besparing op faalkosten. Als er zoveel voordelen te behalen zijn, waarom werken architecten, bouwbedrijven, installateurs en andere leveranciers dan nog niet massaal met BIM? Waarom?

Interessante inzichten

Afgelopen weken bezochten onze adviseurs veel relaties uit de bouwwereld om te praten over BIM. Dat leverde een aantal interessante inzichten op. En voer voor discussie. Aanleiding om die discussie op een recente dinsdagmiddag daadwerkelijk aan te gaan, in het Evoluon in Eindhoven, samen met architecten, aannemers en BIM-specialisten. Wat weer resulteerde in nieuwe interessante inzichten. Een aantal ervan wil ik u niet onthouden.

BIM vraagt om transparantie. Openheid van zaken. Maar dat hebben we nooit geleerd in de bouw. Het zit ook niet in onze aard. Liever houden we de kaarten tegen onze borst. Terwijl er juist zulke mooie dingen kunnen ontstaan als je alle informatie (de I van BIM) met elkaar deelt.

Cultuurverandering

BIM vraagt om cultuurverandering. In de traditionele bouw waren zachte vaardigheden niet nodig. Nu wel. Maar een cultuurverandering is niet met een toverspreuk te realiseren. Dat kost gewoon tijd. Misschien wel vijf tot tien jaar.

BIM vraagt om nieuwe bouwkundigen met communicatieve skills. En om onderwijs wat daar aandacht aan besteedt. Juist beta mensen moeten daarin gestimuleerd worden. Dat betekent niet dat BIM vraagt om nieuwe functies. Bestaande functies krijgen er gewoon BIM-vaardigheden bij. Over 5 jaar bestaan er daarom ook geen BIM-managers meer. Dan moet iedereen kunnen BIMMEN. Werknemers moeten zelf kennis delen, anders blijf je altijd mensen toevoegen aan het proces.

Tijd

Kortom, BIM vraagt tijd. Maar uiteindelijk zal de waarde van een efficiëntere samenwerking zwaarder wegen dan het gemak van de vertrouwde, traditionele werkwijze. Het kantelpunt waarbij je wel mee móet doen met BIM komt steeds dichterbij. En dat is een zegen voor iedereen. Want met BIM kan iedereen een goede boterham verdienen. En doe je niet mee? Dan blijven er hopelijk nog wat kruimels voor je over.


Over de auteur: Frank Haagedoorn

Frank Haagedoorn heeft een scherp oog voor de ontwikkelingen in bouw en de arbeidsmarkt. Als directeur Bouw & Infra bij Continu staat hij dagelijks middenin die wereld, en is hij een belangrijke verbindende schakel. Een rol die hij met passie voor het vak vervult, ingegeven vanuit zijn vakinhoudelijke kennis en zijn verleden als docent Bouwkunde. Zijn kennis van de landelijke markt en de opgebouwde contacten bij (grote) opdrachtgevers zijn enorm. Kenmerkend voor Frank is zijn no-nonsense houding die hij weet te koppelen aan scherpe opvattingen en een analytische blik op de arbeidsmarkt en de bouwwereld.

Een reactie op “De Nieuwe Bouwkundige Deel 2: BIM kennis delen is macht

  1. Maarten van Ham schreef:

    Dag Frank, Goede weergave van de actuele situatie. De partijen om ons heen zien we steeds meer bewegen. Naast de door jou genoemde transparantie denk ik ook dat het leveren van toegevoegde waarde in het proces uiteindeljk onderscheidend vermogen voor een groep ketenpartners zal bepalen. Daarnaast zien we nu al dat juist op dat onderdeel wij nu partijen voorafgaand aan een eventuele uitvraag al selecteren. Zodat op moment van uitvraag wij direct een beeld hebben welke partijen voor die desbetreffende uitvraag het meeste toegevoegde waarde voor klant en eindgebruiker kunnen leveren. Dank nog voor de uitnodiging!

    Groet,

    Maarten van Ham
    Huybregts Relou

Geef een reactie