De nieuwe architect

architectIn de bouwwereld is een interessante ontwikkeling gaande, ingegeven door de crisis. De rolverdeling is aan het verschuiven, en er ontstaan samenwerkingsverbanden die eerder ondenkbaar waren. Waar de architect “vroeger” als bouwheer fungeerde, vindt hij zichzelf nu opnieuw uit. Wetende dat de architectenbranche is gehalveerd de afgelopen jaren, is dit pure noodzaak. Maar wie is die nieuwe architect? Een kennismaking.

Marktgericht

Van origine is een architect een kunstenaar, die zich idealiter alleen maar richt op het ontwerpen van mooie architectuur. Er worden nu, meer dan ooit, ondernemerskwaliteiten gevraagd. En een goede ondernemer weet waar de kansen liggen op dit moment. Marktkennis.

Neem bijvoorbeeld de leegstaande kantoren en kerken, die vragen om een transformatie. Of de duizenden woningen, die vragen om verduurzaming. Of de verschuivingen die nu in de zorg plaatsvinden, die vragen om een maatwerk oplossing. Of particulieren, die willen profiteren van het lage btw-tarief voor verbouwingen.

BIM manager

De meest in het oog springende ontwikkeling is wel die van Building Information Modelling, kortweg BIM. Met alle ontwerpteamleden, en later de bouwteamleden, werken in één 3D model om zo fouten in een vroegtijdig stadium te elimineren. Virtueel bouwen.

Veel architectenbureaus zijn al overgestapt op Revit of ArchiCad, omdat ze de meerwaarde en de toekomst van BIM op waarde hebben geschat. Opdrachtgevers eisen tegenwoordig BIM, en dat wordt alleen maar meer. Sterker nog, bouwen wordt straks assembleren. Het model wordt op de bouwplaats in elkaar gezet, foutloos. Zie de autoindustrie.

Architectenbureaus hebben altijd al een coördinerende rol gehad in het ontwerptraject, en daarom is de rol van BIM-manager ze op het lijf geschreven. Ze zijn inhoudelijk het beste op de hoogte van het gebouw, en weten van nature waar de knelpunten liggen. Dat dit nog eens bevestigd wordt door zogenoemde clash-controls is alleen maar mooi meegenomen.

Samenwerking

Om een dergelijke rol te kunnen vervullen dient er samengewerkt te worden. En ook hier zijn architectenbureaus bijzonder creatief. Er zijn bureaus die voor andere bureaus het modelleerwerk verzorgen, er zijn ook bureaus die met ontwikkelende bouwers samenwerken. Twee verschillende werelden zou je zeggen, maar het gebeurt wél.

Dat komt ook omdat een aannemer complementair is aan een architect. Hij moet immers de uitvoering verzorgen, en als je in een vroeg stadium bij elkaar komt scheelt dat alle partijen een hoop werk en frustratie. De architect kan kenbaar maken hoe het eruit moet zien, de aannemer kijkt hoe hij dit het beste kan uitvoeren zonder de esthetica uit het oog te verliezen. Dat geeft hele andere verhoudingen dan bij een aannemer die met een te scherpe prijs een aanbesteding heeft gewonnen.

Flexibiliteit

Nu de markt weer iets aantrekt, is er al gauw onvoldoende bezetting om het werk af te krijgen. Alleen de harde kern is overgebleven. Vast personeel past niet meer bij de huidige hollen-of-stilstaan cultuur van een architectenbureau. Opdrachten kunnen maanden stilliggen om wat voor onbenullige reden dan ook. En start het project weer op, dan moet het op stel en sprong afgerond worden.

Een hele onvoorspelbare situatie dus, met veel piekmomenten. Daarom formeren veel bureaus een betrouwbare flexibele schil om dit op te vangen. Dat kan tijdelijk personeel zijn, maar in het ideale scenario is het een zzp-er die het bureau kent en weet wat er gevraagd wordt. Zo zie je dat ontslagen personeel weer opnieuw wordt aangenomen als zzp-er. Of mensen die, zoals ondergetekende, voor zichzelf beginnen als flexibele schil voor architectenbureaus.

Marketing

Je kunt nog zo mooie architectuur maken, je moet het ook weten te vermarkten. Marketing hoeft tegenwoordig niets te kosten, alleen je kostbare tijd dan. Het gaat om drie pijlers: website, netwerk en social media.

Een goede website moet een bron van kennis en kunde zijn. Een bureau dat gespecialiseerd is in duurzaam bouwen, heeft hier een aantal artikelen aan gewijd. Over ervaringen uit het verleden, de anekdotes uit de uitvoering, over actuele projecten en over de visie op de toekomst. Als dit goed ingericht is, word zo’n artikel sneller gevonden. In de zoekresultaten van Google welteverstaan. Er komen dus alleen mensen op de site die iets concreets zoeken waar dit bureau alles van af weet. Zonde om die informatie alleen in nieuwsbrieven te stoppen, met een beperkt bereik.

Waar de website het digitale visitekaartje is, zijn de directie en het personeel de fysieke versie ervan. Zij laten zich zien op bijeenkomsten en congressen waar potentiële klanten ook komen. Zo ben ik pas benaderd door een architectenbureau die ik op een BIM congres heb ontmoet. Vanaf eind september ga ik daar werken als Revit modelleur. Het geeft maar aan hoe belangrijk het opbouwen van een netwerk is.

Op social media worden de website-artikelen en alles wat interessant kan zijn voor de doelgroep gedeeld. Niet met als doel om direct klanten te scoren, maar om kennis te delen en de expertise van het bureau te onderstrepen. Zo bouwt het bureau naam op als expert en blijft het op de radar van de doelgroep. Vroeg of laat zal die moeite uitbetaald worden, want delen is het nieuwe krijgen.


Over de auteur: Maurice van Dinther

Eigenaar bouwkundePro. Revit / BIM modelleur met een passie voor architectuur. Werkt als flexibele schil voor architecten, omdat de branche zich niet laat plannen. Integraal ontwerpen is zijn specialiteit. Bouwkundige onderdelen, constructies en installaties sluiten naadloos op elkaar aan. Stelt zijn inhoudelijke kennis in dienst van het bouwteam, om zo tot een optimaal eindresultaat te komen.

5 reacties op “De nieuwe architect

  1. Marian van Alphen 02 oktober 2014 om 10:59

    Vanuit de KvK onderhoud ik de website Creatief Zuid. Een digitale ontmoetingsplek voor ondernemers uit de Creatieve Industrie in Brabant en Limburg waaronder ook architecten.
    Uw blog over “de nieuwe architect” heb ik als Inspiratiebericht op deze site geplaatst. De tips sluiten aan bij het doel van het Projectteam Creatieve Industrie om het ondernemerschap van creatieven te versterken.
    Wie weet tot een volgende keer!

  2. Maurice van Dinther 02 oktober 2014 om 13:40

    Beste Marian,

    Allereerst dank voor je reactie en goed te horen dat je de tips waardevol vindt voor je doelgroep. Ik vind het dan ook prima dat je mijn blog op creatiefzuid.nl plaatst. Wil je wel mijn naam en een verwijzing naar bouwkundepro.nl erbij zetten??

    Met vriendelijke groet,

    Maurice van Dinther – bouwkundePro

  3. Dag Maurice,
    interessant verhaal. Vanuit Arnhem hebben wij een opleiding opgezet die op dit zelfde ‘probleem’ inspeelt:

    “Binnen de opleiding ‘Ondernemen voor ruimtelijk ontwerpers’ van Bouwlokaal ontwikkel je vaardigheden die je verder helpen als ontwerpend professional in de bouwsector. Bijvoorbeeld op het gebied van klantcommunicatie, kostenbeheersing of het sluiten van een overeenkomst. Je ontwikkelt een visie op het inzetten van je persoonlijke kwaliteiten als zelfstandig ondernemer of binnen een bedrijf en je krijgt inzicht in je eigen ontwikkelpunten. Je leert ook hoe je een business model kunt ontwikkelen en hoe je daarmee kunt inspelen op actuele veranderingen.”

    Het lijkt me interessant eens van gedachten te wisselen.

    hartelijke groet,
    Tamara

  4. Beste Maurice,

    Ik heb de blog en de reacties daarop met interesse gelezen en ik wil er ook graag op reageren. Veel van de ontwikkelingen binnen de (interieur)architectuur branche die erin worden geschetst worden door Baars & Bloemhoff en diverse partners uit de branche ook erkend en herkend. Met name het groeiende belang van het aangaan van samenwerkingsverbanden, het meer moeten ondernemen in tijden van crisis en het flexibel inzetten van het toenemende aantal ZP’ers (Zelfstandige Professional). Maar de omslag in het denken moet ook een omslag in het doen worden en de branche moet daarin gefaciliteerd worden.

    Vanuit die gedachte heeft Baars & Bloemhoff de samenwerking opgezocht met diverse partners (Forbo, Interface, DRT, Modular, Bulo, Sphinx en Spectrum Design) om architecten en andere creatieven maar ook opdrachtgevers een fysieke plaats te bieden, Broeinest genaamd, waar zij elkaar kunnen vinden, kunnen aanvullen, makkelijk samenwerkingen aan kunnen gaan op kleine en grote projecten en ze de kans krijgen om zichzelf binnen een nieuwe context te bewijzen. Deze ervaringen op die een bijdrage leveren aan de competenties en ontwikkelingen van de achitectuurbranche en in brede zin bouwend Nederland.

    Broeinest is een inspirerende ruimte van zevenhonderd vierkante meter met gratis flexplekken voor (interieur)architecten en andere creatieve ondernemers op de begane grond van het Glasgebouw op de Strijp-S in Eindhoven. Broeinest speelt in op de sociale, ecologische en economische veranderingen, waaronder de veranderde werkomgeving. Binnen Broeinest is meervoudig ruimtegebruik mogelijk om aan te sluiten op de behoefte van haar gebruikers. Broeinest kan zo dienen als een ontmoetings-, samenwerkings- en netwerkruimte, presentatieplek en workshopomgeving. Broeinest wordt 22 januari 2015 officieel geopend.

    Ik wil je uitnodigen om bij deze opening aanwezig te zijn en eventueel ook andere geïnteresseerde volgers van deze blog.

    Mocht je willen komen, dan vraag ik je wel even vooraf aan te melden via deze link: http://www.baars-bloemhoff.nl/broeinest-opening

    Groet,
    Bart Dekkers

  5. Maurice van Dinther 07 januari 2015 om 13:45

    Beste Bart,

    Dank voor je reactie en de uitnodiging! Broeinest lijkt me een prima initiatief om (keten)samenwerking te bevorderen. Uniek is het feit dat je een netwerkomgeving voor bouwend NL creëert. Knap dat jullie dit van de grond gekregen hebben. Nu maar hopen dat steeds meer bedrijven / ZP-ers deze werkwijze omarmen.

    Grt. Maurice

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP