De Nederlandse woningmarkt klimt uit het dal

groei woningmarktBegin dit jaar eindigde ik een blogartikel met de woorden ‘leg de slingers maar vast klaar, maar hang deze nog niet op’. Eind vorig jaar kwam de woningmarkt voorzichtig in beweging met een toename in de verkoop van bestaande woningen. Het herstel was fragiel, beperkt en daardoor erg onzeker. In mijn vele contacten in de markt blijkt nu, een half jaar later, dat de onzekerheid wegebt. Er heerst een positieve sfeer in de sector. Veel bedrijven hebben vertrouwen in de toekomst. Dat dit vertrouwen niet is gebouwd op drijfzand, onderbouw ik in dit blog.

Alles staat of valt met vertrouwen. De belangrijkste indicator hiervoor is het consumentenvertrouwen dat iedere maand wordt gemeten door het CBS. Na het absolute dieptepunt in februari 2013, toen het vertrouwen per saldo uitkwam op -44, is het vertrouwen in historisch perspectief erg snel gestegen tot -2 in juli. Dit cijfer is hoger dan het langjarig gemiddelde en gelijk aan het niveau van 2007. Het vertrouwen in de toekomstige economische situatie is al maanden positief, maar de deelindicator voor het doen van duurzame aankopen is nog steeds per saldo negatief.

Economische groei

Het vertrouwen heeft alles te maken met de economische groei. Na jaren van negatieve groei is Nederland al sinds het tweede kwartaal van vorig jaar officieel uit de recessie.


jacco afbeelding 1

 Het eerste kwartaal van dit jaar liet een krimp zien, van 0.5% op jaarbasis. Deze krimp is echter incidenteel en heeft alles te maken met de zachte winter. Zowel het binnenlandse verbruik als de lagere export van gas is hiervan de oorzaak. Onderliggend is en blijft de richting van onze economie echter positief. Zowel de export als de bedrijfsinvesteringen zijn positief met een groei van respectievelijk 3% en 4%. De verwachting van het CPB is dat de economische groei dit jaar uitkomt op 0,75% en in 2015 op 1,25%.

De Nederlandse bouwsector

Het gestegen vertrouwen en de economische groei hebben een duidelijk positief effect op de Nederlandse bouwsector. Dit wordt duidelijk aan de hand van de volgende vijf indicatoren.

  1. Na jaren van een daling neemt het aantal verleende vergunningen voor bouwers voor de markt weer toe. Hiermee anticiperen zij op een toename in het aantal verkochte nieuwbouwwoningen.
  2. Het aantal transacties van bestaande koopwoningen neemt sterk toe. In het eerste half jaar zijn ruim 63.000 bestaande woningen verkocht, een stijging van 39,5% ten opzichte van een het eerste half jaar van 2013. Naar verwachting komen we dit jaar boven de 130.000 verkochte woningen uit. In 2013 waren dit nog 110.000 woningen.
  3. Het aanbod aan bestaande koopwoningen daalt terwijl de vraag stijgt. Hierdoor stijgen  de prijzen landelijk gezien in de maand juni met gemiddeld 2,2%. Het gemiddeld prijsniveau van koopwoningen ligt nu ongeveer even hoog als begin 2003. Ten opzichte van augustus 2008, toen de huizenprijzen een piek bereikten, bedraagt de prijsdaling 19,7%.
  4. Het vertrouwen in de woningmarkt trekt aan. De Vereniging Eigen Huis Marktindicator is het afgelopen anderhalf jaar onafgebroken gestegen tot 93 in juni. De waarde 100 betekent hier een ‘neutrale stemming’. Er bestaat een sterke correlatie tussen deze vertrouwensindicator en de woningverkoop.
  5. De verkoop van nieuwe woningen trekt in de eerste helft van dit jaar aan. In deze periode zijn er 10.151 nieuwe woningen verkocht, een stijging van 45% ten opzichte van de eerste twee kwartalen van 2013. Zoals onderstaande figuur laat zien bestaat er een sterke correlatie tussen het consumentenvertrouwen en de verkoop van nieuwe woningen.

Jacco afbeelding 2

Meer woningen gereed in 2015

De bouw van nieuwe woningen is laatcyclisch. Aangezien er in 2013 erg weinig nieuwe woningen in aanbouw zijn genomen, leidt dit in onze prognoses tot het dieptepunt met een aantal van 35.000 gereedmeldingen in het huidige jaar. Maar door de stijging in het aantal verkochte nieuwe woningen  gaan er dit jaar wel weer meer nieuwe woningen worden gebouwd, wat leidt tot een stijging in 2015, wanneer er 40.000 woningen gereed worden gemeld.

De groei in het aantal woningen komt volledig voor rekening van bouwers voor de markt. Het aantal nieuwe woningen in opdracht van de corporaties neemt juist sterk af.

Gereedmeldingen naar opdrachtgever, 2012-2016, aantallen

 2012***2013***2014*2015*2016*
Corporaties15500120001000090007500
Bouwers voor de markt2750023000210002600032500
Particuliere opdrachtgevers50005000400050005000
Totaal4800040000350004000045000
* Prognose
** Schatting BouwKennis

Het dal ligt achter ons

De woningmarkt heeft het dal achter zich gelaten. Met name fabrikanten van bijvoorbeeld sanitair en verf profiteren van het feit dat de verkoop van het aantal bestaande koopwoningen toeneemt.

Daarentegen is het zo dat een relatief groot deel van de markt de stijging van de verkoop van nieuwe woningen nog niet merkt in hun omzetcijfers. Zoals ik reeds eerder aangaf  is de bouw van nieuwe woningen laatcyclisch. Een toename in de verkoop leidt niet direct tot productie. Pas in de loop van dit jaar zullen de palen voor deze woningen de grond ingaan wat leidt tot een toename in het aantal opgeleverde woningen in 2015. Toeleveranciers van materialen die pas laat in de bouw worden toegepast, zoals bijvoorbeeld pannen, kozijnen, hang & sluitwerk en dergelijke, zullen op zijn vroegst dit najaar merken dat de markt aantrekt.

Kortom, er zijn segmenten die heel voorzichtig de slingers kunnen gaan ophangen, bedrijven die pas laat in het nieuwbouwproces hun producten kunnen leveren, moeten de slingers nog even laten liggen maar zeker niet opbergen.


Over de auteur: Jacco Ridderhof

Jacco Ridderhof heeft zijn sporen in de bouwkolom ruimschoots verdiend. Als onderzoeker, coördinator en commercieel directeur werkt hij al meer dan 20 jaar tussen de stenen, momenteel als senior adviseur bij BouwKennis. Door de jaren heen heeft hij een flinke dosis ervaring opgebouwd waardoor Jacco alle ins en outs uit de markt kent. Hij zet zijn kennis dan ook maar al te graag in om bedrijven te helpen, zodat zij betere beslissingen kunnen nemen en geen kansen meer hoeven te missen.

Een reactie op “De Nederlandse woningmarkt klimt uit het dal

  1. De Nederlandse woningmarkt klimt uit het dal – VLA 30 september 2014 om 14:54

    […] Lees hier het volledige artikel. […]

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP