De medewerker aan het stuur

In mijn vorige blog daagde ik je uit om het 100% anders te doen. Klimaatverandering, slechte luchtkwaliteit, het opraken en onbetaalbaar worden van de olie, duurzaamheid , ze nopen ons er toe. Maar ik weet ook hoe weerbarstig de praktijk is. En niet omdat de technische oplossingen er nog niet zijn of nog niet uitontwikkeld zijn. Maar omdat je altijd met mensen te maken hebt.

Collega’s met valide argumenten tegen

Eén van de maatregelen die ik noemde was het volledig elektrificeren van het wagenpark. Technisch gezien helemaal mogelijk. Organisatorisch gezien soms nog wel een uitdaging. Maar probeer het maar eens bij je collega’s te verkopen als een goed idee. “Maar hoe moet ik dan met de caravan op vakantie?” “Maar ik rijd echt heel vaak 300 kilometer op een dag en kan geen laadpaal voor de deur krijgen.” “Maar ik moet maximaal flexibel zijn, want ik moet op elk moment weg kunnen.” Allemaal valide argumenten natuurlijk vanuit de werknemer gezien. En zeker wanneer dingen niet anders georganiseerd worden.

Nieuw werkgeverschap

Toch vraagt de veranderende wereld om veranderend werkgeverschap. Net als de werkgevers die aangehaald werden in het blog van Lilian Zeekaf. Die lieten hun medewerkers een jaar verlof opnemen. Met de afspraak dat ze daarna terug komen. En nog een baan hebben. Als het gaat om het implementeren van maatregelen in je wagenpark en de mobiliteit is het ook niet meer van deze tijd om HR een leasebeleid te laten opstellen en de wagenparkbeheerder zo goedkoop mogelijk te laten inkopen. Een integraal mobiliteitsbeleid met aandacht voor OV, fiets, flexibel werken, de leaseauto, de reiskostenvergoeding, de parkeerregeling, een mobiliteitsbudget en waar duurzaamheid het uitgangspunt is, is dat wel.

Neem mensen mee

Cruciaal hierin is het meenemen van mensen in de verandering. En hen daarbij zelf achter het stuur zetten. Dus gezamenlijk met medewerkers in gesprek over het hoe, wat en waarom. En begin daarbij met het waarom. Waarom is het belangrijk dat we dat wagenpark volledig elektrificeren? Voor het bedrijf? Voor het algemeen belang? Voor de medewerker zelf?

Wat zouden we dan willen zien in een integraal mobiliteitsbeleid? Welke randvoorwaarden zijn belangrijk? Welke haken en ogen zien we? Welke beren zijn er op de weg?

En hoe gaan we dat dan doen? Gaan we inderdaad elektrisch rijden? Of past inzetten op OV en fiets veel beter bij ons?

Faciliteer

Heb je geen idee hoe je hierover met je medewerkers in gesprek gaat? Laat iemand dit faciliteren. Je kunt het ook zelf doen. Door workshops te organiseren bijvoorbeeld en te brainstormen over deze vragen. Laat iedereen uit alle goede ideeën een top drie kiezen. Ook leuk: laat mensen een week lang over één van de vragen nadenken. Daarna worden de oplossingen gepresenteerd en zorg je ervoor dat alle goede onderdelen en alle verbeterpunten benoemd worden. Maak een team om met deze punten de oplossingen naar een hoger plan te tillen.

Verantwoordelijke

Wat daarbij van essentieel belang is, is dat er iemand aangewezen is die zich verantwoordelijk voelt voor het borgen van de voortgang. Vaak merk ik nog dat er workshops worden gedaan, overleggen worden gevoerd of brainstormsessies worden gehouden en dat het dan stopt. Ja, we hebben met z’n allen wat leuks bedacht. En daar blijft het dan bij. Hooguit wordt er nog een memo’tje in elkaar gezet met: dit hebben we gedaan en dit was de conclusie. Dat is onvoldoende. Laat tijdens de bijeenkomst mensen zelf vertellen wat ze naar aanleiding van de bijeenkomst gaan doen en hoe ze hierover met anderen gaan communiceren. Want ook dat is belangrijk: het moet breder bekend worden dan alleen onder de aanwezigen van de bijeenkomst.

Zie jij het zitten om met je collega’s een prachtig duurzaam mobiliteitsbeleid te maken? En zo niet, waarom niet?

 

“Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!”


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

2 reacties op “De medewerker aan het stuur

  1. Dirk van der Lee 03 juli 2018 om 20:00

    Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker ‘mee’ krijgen als organisatie is waar wij met Livemobility in zijn gespecialiseerd. Ik ga danook graag in gesprek met bedrijven die deze uitdaging aan den lijve ondervinden.

  2. Dirk van der Lee 03 juli 2018 om 20:00

    Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker ‘mee’ krijgen als organisatie is waar wij met Livemobility in zijn gespecialiseerd. Ik ga danook graag in gesprek met bedrijven die deze uitdaging aan den lijve ondervinden.

Geef een reactie