De marktkansen voor de bouwsector

In mijn laatste blog vertelde ik over de toekomst van de bouwsector. In deze blog werden de productiviteit, trends en de beweging van de markt besproken. De markt van vraag en aanbod trekt enorm aan in de bouwsector. Maar hoe worden deze marktkansen het beste benut? Dat lees je allemaal in deze blog!

Lange termijn strategie

Het is belangrijk om de focus te leggen op de lange termijn. Een strategie die aansluit op het vergroten van de productiviteit en waarbij de beweging van de markt makkelijk kan worden geabsorbeerd. Door nieuwe technologieën fluctueren de behoeften van de klanten in een hoog tempo. Door deze technologieën kunnen start-ups of kleine bedrijven de gevestigde markten openbreken. Het is daarom van uiterst belang om je strategie hierop aan te passen. De beste manier om je strategie hierop aan te passen is een om een lange termijn strategie op te stellen.

Hoe stel je deze strategie op?

De marktkansen bespeel je het beste door te kijken waar je bedrijf over een aantal jaar wilt staan. Welke aspiraties heb jij met het bedrijf? Hoe blijf jij je onderscheiden van de concurrentie? En wat verwacht de klant/eindgebruiker van jouw bedrijf? Om deze vragen effectief te kunnen beantwoorden, kun je het beste gebruik maken van strategiemodellen als: Abell’s Business Definition ( om te bepalen in welke huidige markt jij het effectiefst opereert) en het strategiemodel van Treacy & Wiersema. De laatstgenoemde gaat uit van drie verschillende richtingen, deze luiden:

1. Product leadership > Hier ligt de focus op innovatie, ontwerp en ontwikkeling van jouw product of dienst.
2. Customer intimacy > Hier ligt de focus klantenservice en klant aandacht centraal. Het uitblinken in customer relations management is hier van belang.
3. Operational excellence > Hierbij gaat het om een uitblinkend productieproces met een excellente operaties en uitvoering hiervan. Goede kwaliteit voor een zeer lage prijs.

Zorg ervoor dat de focus van jouw strategie op een van deze punten ligt. Gebeurt dit niet volledig, dan kom je al snel in een ‘stuck in the middle’ situatie en kan dit invloed hebben op het bedrijfsresultaat.

Hoe voer je deze strategie uit?

Zodra de juiste focus voor jouw bedrijf is gekozen, is het tijd om deze in praktijk uit te voeren. Het klinkt eigenlijk heel simpel, want door de uitgedokterde strategie is het benutten van de marktkansen nu een kwestie geworden van gewoon doen. Als je dit nog niet gedaan hebt, ga dan in gesprek met de klant/eindgebruiker. Dan weet je precies wat er van jou verwacht wordt en kan je hier weer op inspelen.

Zet de kansen centraal in je organisatie, door een fysiek team te maken die ruimte en tijd krijgen voor innovatie en ideeën. Stimuleer de medewerkers deze kansen en ideeën door te voeren. Zo benut je het beste de marktkansen in de bouwsector.


Over de auteur: Dennis Heemskerk

Dennis is student Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. Hij is marketeer in hart en nieren. Op dit moment is hij is trendwatcher en online marketeer bij YoungCapital. Dennis deelt zijn kennis graag en is daarnaast hard aan het bouwen aan zijn carrière.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP