De kracht van bloggen in B2B

Wat schrijf jij: blogs? Die leest toch niemand? Ik lees ze nooit hoor! Wat levert dan nou op? Dit zijn reacties die je kunt verwachten, als je sommige onderdelen van ‘traditionele’ marketing (zoals advertenties of direct mailings) inruilt voor nieuwere varianten (bijvoorbeeld online video’s of blogs) die goed aansluiten bij gedigitaliseerde wereld van nu. Onbegrip, weerstand, soms zelfs minachtend gesnuif.

Inmiddels ben ik er aan gewend dat niet iedereen mijn enthousiasme over bloggen (meteen) deelt. Maar ervoor zorgen dat mensen je vinden op het juiste moment met relevante informatie, kan je veel opleveren. Geen boren maar gaten: niet je product maar de oplossing voor een uitdaging onder de aandacht brengen. Niet door lukraak te ‘spammen’, maar door gevonden te worden.

On top of mind komen

what's your storyToen ik 2 jaar geleden bij Limburgia Utiliteitsdeuren startte met bloggen was ook niet meteen iedereen razend enthousiast. Sterker nog: er waren maar weinig collega’s die er in geloofden dat we door het delen van onze kennis en het aanbieden van hulp, klanten en daarna orders naar ons toe zouden trekken. “Je denkt toch niet dat iemand speciaal naar onze site gaat om onze blogs te lezen?” Nee, dat denk ik inderdaad ook niet. Althans; niet meteen, en als het om deuren gaat misschien wel nooit. Maar door regelmatig te laten zien welke kennis je in huis hebt, maar vooral online antwoorden te geven op vraagstukken die leven bij je stakeholders, kom je (vaak via Google) in beeld op het juiste moment. Dat je, als je het goed aanpakt, ook meteen bouwt aan kennisleiderschap is mooi meegenomen. En dat je dan bewust of onbewust ‘on top of mind’ bent, op het moment dat er deuren besteld moeten worden, kan zeker bijdragen aan het verhogen van die afzet en omzet.

Hoe je dit aanpakt, waar een goede blog uit bestaat, hoe je je collega’s meekrijgt en meer, leer je tijdens de Masterclass Inbound Marketing, die op 18 en 25 juni a.s. plaatsvindt bij Dubo in Zaltbommel.

Laat je collega’s stralen

Hoe krijg je mensen dan toch enthousiast om te starten met bloggen? Eerst is van belang te bepalen wie er gaat bloggen. Als marketing- of communicatie-afdeling speel je een belangrijke rol in dit proces, maar zeker binnen een (technisch) B2B-bedrijf is het wenselijk dat je juist je collega’s in de spotlights zet. Want de kennis zit waarschijnlijk bij de specialist: de productontwikkelaar, de technische specialisten, de inkoper, je binnen- of buitendienstcollega die dagelijks met klanten in contact staat. Díe mensen maken je merk. Maar aan jou als marketeer de schone taak die mensen te laten stralen. Zodat ze op de eerste plaats zichzelf als expert laten zien en daarmee automatisch je merk positief op laten vallen. Wat meteen mooi meegenomen is, is dat door het samenwerken met andere afdelingen automatisch meer begrip ontstaat voor elkaars werkzaamheden. Als je het goed aanpakt, raak je ook de dooddoener ‘marketing is gebakken lucht’ kwijt, die in veel technische B2B-bedrijven nog welig tiert. Je kunt bewijzen dat je door te verbinden echt waarde toe kunt voegen met marketing.

Winst

Geen dure advertentiecampagnes meer voor Limburgia om architecten te bereiken dus. Waarvan we eerlijk gezegd ook niet wisten of ze überhaupt wel een positief effect hadden op onze omzet. Het is nog steeds ontzettend lastig, zo niet onmogelijk, om te bewijzen wat de ROI (return on investment) is van het delen van kennis, in de vorm van blogs. Maar kun je wel berekenen wat die (dure) advertentie je oplevert? En dan bedoel ik niet het bereik dat groeit, want een groot bereik draagt zeker bij aan de kans dat je boodschap meer opvalt. Maar als je boodschap op dat moment niet relevant is voor wie hem ziet, gebeurt er verder niks mee. En dan kun je maar beter een blog online hebben staan die daar ‘voor altijd bewaard blijft’, want die prachtige advertentie ligt een week later al lang bij het oud papier.

Wat het Limburgia heeft opgeleverd, welke ‘learnings’ ik heb opgedaan, maar vooral hoe jij het bloggen zelf aan kunt pakken binnen jouw organisatie leer je op 18 juni a.s. Dan komen ook inbound marketing en thought leadership aan bod. Een week later staan content marketing en social media marketing op het programma. Klik hier voor meer informatie.


Over de auteur: Marieke Heesakkers

Als enthousiast en gepassioneerd B2B marketingstrateeg is Marieke werkzaam als Marketing Manager van Berkvens Deursystemen, Limburgia Utiliteitsdeuren en Vari-Doors Schuifdeuren. Ze houdt van het ontwikkelen van innovatieve concepten en proactief zorgen voor oplossingen, in plaats van antwoorden. Ook bewijst ze graag dat marketing geen gebakken lucht is, maar waarde toevoegt en dat je (ook B2B) altijd zaken doet met ménsen. Duurzaam verbinden zit in haar DNA. Tevens is Marieke eigenaar van 'Marieke Heesakkers Marketing Impact' en beschikbaar voor (strategisch) B2B marketingadvies, workshops, masterclasses en als spreker. Ze blogt ook voor o.a. Marketingfacts.nl en is columnist voor Cobouw en bestuurslid van NIMA Zuid. In maart 2015 werd ze vereerd met de 31e plaats in de Top 100 van Beste Marketeers van Nederland, samengesteld door Tijdschrift voor Marketing. Limburgia werd eind 2014 genomineerd voor de Industrial Social Media Award en stond in januari 2015 in de Content Marketing top 19 van MarketingTribune.

2 reacties op “De kracht van bloggen in B2B

  1. Anoniem om

  2. Marcel schreef:

    Hi Marieke,
    Helemaal mee eens! Als je aangeeft dat je gaat bloggen kun je helaas nog steeds de opmerking verwachten: maar ik moet toch leads hebben? Er is een geweldig voorbeeld van hoe bloggen direct, meetbaar bijdraagt aan het succes van een organisatie. Zwembaden verkoper Marcus Sheridan is simpelweg vragen gaan beantwoorden van klanten. Daarmee heeft hij een rijk bed aan content neergelegd, waar zijn doelgroep van smult; want ze krijgen eindelijk eerlijke antwoorden. Ik geloof dat b2b content leidt tot meer leads. Of het nu blogs zijn, FAQ’s, whitepapers, landingpages of filmpjes; in content ligt de sleutel! http://www.b2bmarketeers.nl/b2b-content-marketing-trends/kleurrijke-seo-met-content-confetti/

  3. Marieke Heesakkers schreef:

    Dank voor je reactie Marcel! Ja, ik ken het verhaal van Marcus, erg inspirerend. Gary Vaynerchuck is ook zo’n mooi voorbeeld.
    Zo lang je boodschap maar relevant en interessant is en goed gevonden wordt door degene die je wilt bereiken, is een contentmarketing strategie erg nuttig!
    Marieke

Geef een reactie