De handel in metaal gaat online!

Net als andere economische sectoren gaat ook de hout-, metaal- en ijzerhandel mee in het wereldwijde proces van modernisering en digitalisering. Er verschijnen dan ook steeds meer online houtverkopers en ijzerwinkels.

Groeiende verkoop metaal en hout via internet

Sterker nog: de betere hout- en staalhandel verkoopt tegenwoordig vaak meer machines en materialen via internet, dan vanuit de fysieke winkel. Metaal- en ijzerhandelaren, producenten en verkopers die deze omslag naar digitaal niet maken, missen de boot en lopen veel omzet mis. Of, erger nog, ze gaan kopje-onder in het turbulente en snel veranderende economische klimaat.

Ontwikkelingen Internet of Things in de houthandel en metaalhandel

De ontwikkeling naar online ontwikkeling gaat verder dan alleen de verkoop. Zowel ontwerp, de staalvoorziening, levering en verkoop gaan door de opkomst van het Internet of Things steeds meer onderling geïntegreerd worden, waardoor tussenhandelaren en fysieke metaalwinkels het steeds moeilijker krijgen. De beter betere hout- en staalhandel speelt natuurlijk op dit soort ontwikkelingen in en gaat al zoveel mogelijk online richting een volautomatische hout- en staalvoorziening. Meedoen aan deze trend is voor veel bedrijven de hoogste prioriteit. Veel metaalhandelaren lopen gewoon een decennium achter en zijn blijven nog hangen in het tijdperk van de grote mobiele telefoons en de faxen. En dat terwijl veel klanten van en partners in de wereld van hout, staal en metaal de digitale communicatie inmiddels omarmd hebben

Trends in hout- en metaalhandel vanuit Europees perspectief

Op Europees niveau verloopt inmiddels een groot deel van de handel in metalen en staal direct van de metaalfabriek naar de klanten. Vaak worden hiervoor afspraken gemaakt door het opstellen van meerjarencontracten. Naast deze directe stroom, wordt een ander groot deel van de metaalhandel – liefst 37 procent – geregeld door zogenoemde staalservicecentra. Deze staalservicecentra zijn gespecialiseerde bedrijven die zich richten op een full service dienstverlening door onder meer metalen voor te bewerken met walsen, door lassen, boren, draadsnijden en die vooraf materialen veredelen.

Volgens Heinz-Jürgen Büchner, topman van de IKB Deutsche Industriebank in de stad Frankfurt, is de digitalisering van het productie- en leveringsproces vooral bij hoogwaardige stalen relatief hoog. Uit een analyse van de cijfers trekt Büchner de conclusie dat meer dan 50 procent van gecoate en vlakke staalmaterialen direct vanuit de fabriek richting eindklanten gaat. Daaruit kan de conclusie getrokken worden dat klanten die hoogwaardige en gespecialiseerde metaalplaten en -voorwerpen nodig hebben, verder zijn op het gebied van staaldistributie en online metaalhandel.


Geef een reactie