De hakken in het zand maken je merk niet héél wendbaar

Converse shoes in sandAgile is één van de marketing buzz words van nu. Waar je ook komt en wat je ook leest: het is wendbaarheid wat de klok slaat. Overal zetten organisaties vol in op nieuwe businessmodellen, processen en technologie om sneller dan ooit in te kunnen spelen op veranderingen. Maar hoe zit het met de wendbaarheid van de mens? Medewerkers kunnen bij verandering de hakken flink in het zand zetten. En dat is funest voor succes én merkontwikkeling.

Iedereen is ‘on the move’

Bij welk bedrijf of organisatie je als communicatiebureau ook binnenstapt: iedereen is ‘on the move’ en bezig met het innoveren en transformeren naar een succesvolle(re) toekomst. Een beweging die ook uit onderzoek blijkt. Frappant is echter dat ondanks al deze innovatiedrang de arbeidsproductiviteit in Nederland nauwelijks stijgt. Wat blijkt? Het succes van innovatie wordt voor 75% bepaald door mens en organisatie en maar voor 25% door R&D. Op menselijk vlak lijkt dus nog heel veel te winnen.

Doen en laten bepaalt imago

Nu is de menselijke factor niet alleen bepalend voor het succes van innovatie, maar ook voor de ontwikkeling van merken. Zeker in B2B. Het succes van B2B-merken hangt steeds meer af van het doen én laten van de gehele organisatie. En dus van de mate van sociale innovatie en vitaliteit van de organisatie. Zit dat niet goed, dan werkt dat door in alles. Het merk overstijgt meer en meer de invloed van de communicatie-afdeling en is van ‘iedereen’. Zelfs van buitenstaanders die via social media zeggen wat ze willen zeggen over het merk. Positief of negatief.

Hakken in het zand of wendbaar?

Medewerkers kunnen je dus maken of breken. Hoe vitaler je medewerkers, des te wendbaarder, weerbaarder en winstgevender je organisatie. Maar hoe weet je in welke mate je organisatie de goede energie heeft of vol met de hakken in het zand staat? Niet onbelangrijk om te weten als je aan de vooravond staat van allerlei veranderingen en een nieuwe merkbelofte gaat rondbazuinen. Carrièrepoort, een landelijk netwerk van bedrijfscoaches, ontwikkelde om die reden de VitaliteitsAPK: een online methode om meer gekwantificeerd te kijken naar de staat van de werkvloer. Gebaseerd op de methode van Heike Bruch. Is de basis goed, dan is de kans op (merk)succes aanzienlijk groter. Uit onderzoek blijkt namelijk dat organisaties die vitaliteit centraal zetten in hun bedrijfsvoering 17% minder verzuim en verloop hebben. Ook op de ladder van ‘financieel gezond’ scoren ze aanmerkelijk beter.

Wordt de HR-manager de merkbouwer van de toekomst?

Het succes van een organisatie valt of staat dus met de skills, het gedrag en de houding van medewerkers. Is de HR-manager derhalve de agile manager en merkenbouwer van de toekomst in B2B? Dat gaat wat ver, maar HR staat hoe dan ook voor een forse uitdaging. De arbeidsmarkt zal zich de komende jaren flink gaan roeren. Zeker nu de economie aantrekt. Het vasthouden van bovengemiddeld talent is al een uitdaging, laat staan het aantrekken én het optimaal vormen van talent. Hoe dan ook geldt: De HR-manager en Communicatiemanager zullen meer met elkaar moeten optrekken dan ooit tevoren.

Heb je de goede energie?

Bij veel organisaties wordt dus ‘gesleuteld’ aan wendbaarheid, maar nog weinig aan de wendbaarheid en drive van mensen. Terwijl dat toch cruciaal blijkt te zijn voor succes. Ben je als HR- of communicatieprofessional benieuwd of jouw organisatie met de hakken in het zand staat of juist de goede energie heeft? Op 14 april organiseren wij samen met Carrièrepoort een brainstorm over dit onderwerp. Kijk op http://admix.nl/blog/workshop-merk-mens-op-14-april/. Je bent van harte welkom!


Over de auteur: Michel de Bruin

Managing Partner bij het Rotterdamse B2B reclamebureau Admix. Zoekt vanuit een ondernemende geest continu naar mogelijkheden om merken (nieuw) leven in te blazen. Helpt bedrijven in voornamelijk Bouw en Dienstverlening met het uitstippelen van onderscheidende en winnende strategieën. Heeft de ambitie om communicatie in de bouw een stevige impuls te geven richting de toekomst. Een interessante uitdaging. Te meer omdat te veel bedrijven blijven hangen in verouderde communicatiemodellen en gedragspatronen. Zijn vraag aan directies: 'Wil je meedoen of winnen'? Michel is regelmatig spreker bij bedrijven en B2B marketingsessies.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP