De crisis als driver for change

De crisis als driver for changeSinds 2008 bevindt de economie en met name de bouw- en vastgoedsector zich in de crisis. En de impact is voor de sector groot. We moeten lang teruggaan als we kijken naar de bouwvolumes, het aantal faillissementen en het aantal werkzoekenden binnen de sector. Veel initiatieven komen tot stilstand en de nodige innovatieve bedrijven redden het niet. En vooruitzichten zijn op korte termijn niet positief en het herstel zal nog lang duren (voor 2020 zullen bouwniveaus van 2008 waarschijnlijk niet gehaald worden).

Toch heeft deze crisis ook een mooie keerzijde. En dat is het feit dat de sector nu echt gedwongen wordt te veranderen. De sector weet al decennia dat prestaties niet goed zijn. De bouw kenmerkt zich door faalkosten, slechte klantgerichtheid, langzame adoptie van innovaties, niet efficiënt en risicovol. In de keten wordt alsmaar gevochten om het grootste deel van de taart in plaats van het vergroten van de taart, het maken van een meer rendabele taart of een taart die beter smaakt dan wel gezonder is.

Kaasschaaf

De eerste reactie in de crisis was het hanteren van de kaasschaaf. Oftewel goedkopere materialen toepassen en uitknijpen van toeleveranciers en onderaannemers. Hiertoe worden kostenbesparingen behaald, edoch niet in de mate dat de markt daarmee wel met betaalbare concepten bediend kan worden. En daar komt men nu steeds meer achter.

Wil de markt bediend worden, zal men structureel anders moeten gaan werken om te komen tot gebouwen die én voor de verschillende doelgroepen wel betaalbaar zijn én uiteraard ook aan de eisen voldoen (energiezuinig, flexibel, snel gebouwd, duurzaam, levensloopbestendig, comfortabel, etc..).  Oftewel structurele innovatie is vereist om weer snel aan bouwen toe te komen.

Structurele innovatie

En voorbeelden hiervan worden steeds meer zichtbaar, waarbij te denken valt aan:

  • De vele concepten die ontwikkeld worden en steeds meer voet aan de grond krijgen, waarbij men niet meer projectmatig denkt maar procesmatig, waardoor leereffecten en competenties in de keten veel beter benut worden.
  • Het toenemende besef dat middels lean bouwen grote winst behaald kan worden door een aanbod te ontwikkelen dat aansluit bij hetgeen de markt kan betalen
  • Bouwers zoals Era, BAM en Dura die nauw en langdurig (willen) gaan samenwerken met belangrijke toeleveranciers (bij ontwikkeling, engineering, uitvoering en onderhoud), waardoor voor handen zijnde kennis en innovaties bij de industrie beter en sneller gebruikt worden
  • De technische mogelijkheden om energielasten tot nul te reduceren in combinatie met de omslag in de financiële sector om op basis van woonlasten te gaan financieren in plaats van alleen de hypotheeklasten.

 

Dus hoe vervelend de crisis ook is, het is helaas vaak wel noodzakelijk om tot structurele verbeteringen te komen. De bouwcrisis is in Nederland, in vergelijk met andere West-Europese  landen het diepst en daarmee het meest vervelend voor de korte termijn, edoch de transitie die de crisis de Nederlandse bouwsector oplegt, zal de bouwsector op lange termijn geen windeieren leggen en waarschijnlijk dusdanig competitief en aantrekkelijk maken, dat de Nederlandse toekomstige nieuwe bouwwijze ook in het buitenland veel kansen gaat bieden.


Over de auteur: Jan-Paul Schop

Jan-Paul Schop (1968) studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na voltooiing van deze studie, is USP Marketing Consultancy opgericht tezamen met Ronald Provoost. USP is volledig toegelegd op de bouw-, installatie-, vastgoed- en woonbranche, is als onderzoeksbureau nummer 9 van Nederland en binnen het gekozen domein met afstand marktleider. In 2002 is Jan-Paul één van de drie oprichters van BouwKennis geweest, in 1997 medeoprichter van BauInfoConsult en in 2009 van Arch-Vision. Naast het aansturen van deze ondernemingen is Jan-Paul medebestuurslid van Stichting DaDa. Zijn hobby's zijn tennis, skiën, zwemmen en Feyenoord.

2 reacties op “De crisis als driver for change

  1. Koen van der Heijden 04 april 2013 om 09:38

    Hoi Jan-Paul,
    Ik onderstreep je reactie volledig. Mijn inziens is hiervoor wel een systeemreset nodig van organisaties in de bouw- en vastgoedsector om deze verandering door te kunnen maken. Anders zal het bedrijf geen weerstand kunnen bieden aan deze nieuwe werkelijkheid. Grote organisaties hebben het nadeel moeilijk manoeuvreerbaar te zijn (soort van olietankers), hoewel zij wel weer de slagkracht hebben en vaak snel inzien dat hun koers moet veranderen. De kleinere bedrijven kunnen makkelijker een koerswijziging inzetten door de juiste sleepbootjes om hen heen te verzamelen. Jammer dat ze deze stap vaak niet durven te zetten, omdat het water hun aan de lippen staat.
    Maar elke verandering begint bij de mensen in de organisatie, van directie tot werkvloer. Mensen dienen geinspireerd en gemotiveerd te worden om op een andere manier naar de opgaves te kijken. Mijn inziens is de eerste stap om de mindset van mensen in de organisatie te veranderen. Daarna kun je samen gaan bouwen (figuurlijk)!! Dit betekent ook een andere beoordeling. Minder op output (resultaat, winst, omzet) maar meer op de veranderingen die zij voor het bedrijf doorvoeren en de innovaties die zij inbrengen (input en througput). Er moet namelijk wel een echte prikkel zijn. Hier is nog veel te halen.
    Veelal wijzen mensen en bedrijven naar anderen in de keten of naar de veranderende omgeving. Maar succes is een keuze en begint bij jezelf!!
    Bedrijven die zich richten op integrale waardecreatie: waarde creeren voor medewerkers, klanten, stakeholders en maatschappij zullen als winnaar uit deze crisis komen.
    Succes met je business!!
    Gr Koen van der Heijden
    nl.linkedin.com/in/koenvdheijden/

  2. Beste Koen,

    Dank voor je reactie. Ik ben het geheel met je eens aangaande je visie dat een systeem reset vereist is. Optimalisatie van het bestaande is bij lange na niet voldoende om te voldoen aan de vraag van nu en in de toekomst. Ik zie gelukkig ook dat de mentaliteit in de sector ten goede begint te veranderen. Ketenintegratie, Lean bouwen, BIM etc. Beginnen meer en meer voet aan de grond te krijgen. En met name het besef dat het echt anders moet, wordt steeds groter. Dus ondanks de zeer moeilijke tijden, ben ik ervan overtuigd dat de bouwsector voor 2020 grote stappen ten goede heeft gemaakt. En de crisis zorgt ervoor dat we niet in oud gedrag kunnen terugvallen en door moeten zetten met het gaande trasitieproces.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP