De contentmarketingtrend van 2019: Voice Search

Zoekopdrachten in Google uitvoeren met je stem, best handig toch? Tot vorig jaar was dit nog niet echt een ding, maar de verwachting is dat in 2020 zo’n 50% van de zoekopdrachten door middel van voice search uitgevoerd zal worden. Dat is een drastische verandering waar rekening mee gehouden moet worden omdat dit het zoekgedrag van je klanten gedeeltelijk gaat veranderen. Gesproken zoekopdrachten zijn namelijk langer en organischer. Door je hier nu al op voor te bereiden kom je straks niet voor verrassingen te staan. In mijn blog schets ik een status quo en wat we in de toekomst gaan zien.
Voice search in de lift

Google is al een aantal jaar in staat om antwoord te geven op opeenvolgende vragen door spraak. Maar door de komst van personal-assistantdevices als Amazon Alexa, Apple HomePod, Microsoft Cortana en Google Home staat voice search in de lift. Een spraakassistent is een compacte slimme luidspreker die je handsfree opdrachten kunt geven met je stem. Het device kan andere apparaten bedienen, je agenda raadplegen en een zoekopdracht uitvoeren. In de rest van de wereld is voice search al volop in gebruik. Meer dan een op de zes Amerikanen heeft een personal-assistantdevice en meer dan 20% van Google’s mobiele zoekopdrachten via de app is in Amerika al met voice search. In Europa gebruikte in het tweede kwartaal van 2018 46% van de internetgebruikers voice search of een personal-assistantdevice.

Invloed voice search

Door voice search wordt zoeken voor de gebruiker makkelijker, waardoor we vaker zullen gaan zoeken. We gebruiken natuurlijke taal, de zinnen worden langer, organischer en moeilijker te voorspellen. Zoekopdrachten zullen vaak vragen zijn die beginnen met: wie, wat, hoe, waar en wanneer. Vragen over een bepaalde plaats of omgeving zullen toenemen. Zoals de vraag: ‘Wat is een goede bakker in de buurt?’ Of bijvoorbeeld: ‘Wat is een goed hotel in Parijs?’. Ook tijdstippen worden belangrijker. Spreken is veel complexer dan getypte zoekwoorden. Google zal onze taal moeten verstaan, en misschien nog wel belangrijker, Google moet het begrijpen. Dat doet de zoekmachine door betekenis te geven aan woorden, verbanden te leggen tussen woorden en er eigenschappen aan toe te schrijven. Zo weet Google bijvoorbeeld dat Rotterdam een stad is. Ook houdt Google bij het geven van antwoord rekening met de locatie waarvandaan je zoekt en met eerdere zoekopdrachten.

Waar let je op bij SEO?

Maar waar haalt Google het antwoord op de vraag eigenlijk vandaan? Het personal-assistantdevice geeft het beste antwoord uit een van de top 5 zoekresultaten in Google. Bij content wordt het steeds belangrijker om de data te structureren met standaard classificaties zodat Google dit goed kan lezen en begrijpen. We zullen de langere conversational zoekopdrachten moeten optimaliseren. Het betekent minder focus op exacte zoekwoorden en meer gebruik van long-tail bijtermen. Content krijgt meer focus op het beantwoorden van vragen en lokaal zoeken wordt belangrijker. Het betekent ook dat we in content meer verschillende termen gaan combineren en we zoveel mogelijk relevante vragen zullen moeten beantwoorden in onze content.

Natuurlijk zal tekst niet verdwijnen. Tijdens de Voice Conference gaf Google zelf aan dat we naar een combinatie gaan van geschreven en gesproken content. Is jouw website al voice search-proof?


Over de auteur: Suzie Buter

Op haar 20e was Suzie klaar met haar studie Commerciële Economie aan de hogeschool Rotterdam. Hierna heeft zij gewerkt in de sanitair branche en is gaan reizen in Zuidoost-Azië. Nu is Suzie klaar voor een vliegende start als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis). Onze klant echt begrijpen en verder helpen met zowel online als offline content is hetgeen Suzie het allerliefste doet.

Geef een reactie