De BouwKennis Jaarbijeenkomst 2018: De toekomst van marketing

Op donderdag 20 september was het zo ver: de 15e editie van de BouwKennis Jaarbijeenkomst in theater DE KOM in Nieuwegein. Het thema van deze inspirerende dag, waarvoor honderden beleidsmakers uit de bouwsector bij elkaar gekomen waren, was ‘De toekomst van marketing’.

Helaas niet aanwezig kunnen zijn bij de BouwKennis Jaarbijeenkomst of benieuwd naar de hoogtepunten van deze inspirerende dag? In dit artikel sommen we ze graag voor je op. Het volledige dagverslag vind je terug op http://bouwkennisjaarbijeenkomst.nl/congres/terugblik-2018/.

Guido van Beek: “Woningnieuwbouw bereikt productieplafond op 72.500 woningen in 2020”

BouwKennis maakt vier keer per jaar ramingen van de nieuwbouwproductie van woningen en utiliteitsgebouwen. Daarbij wordt twee jaar vooruitgekeken. Senior marktanalist Guido van Beek gaf een toelichting op de visie van BouwKennis op de nieuwbouwproductie tot en met 2020. “We groeien, maar het capaciteitsplafond nadert snel”, is de kernboodschap.

“De Nederlandse economie bloeit. We hebben de afgelopen jaren een fors herstel doorgemaakt na de diepe recessie tijdens de financiële crisis. De economische groei zal de komende jaren wel vertragen, alhoewel we nog forse groeipercentages zullen noteren. De groei wordt zeer breed gedragen: de export, binnenlandse consumptie, investeringen en overheidsbestedingen dragen allemaal bij aan deze groei.”

Maar we ondervinden ook de gevolgen van het snelle herstel na de diepe recessie, stelt Van Beek. “De werkloosheid staat inmiddels op een zeer laag niveau. Ongeveer iedereen die wil werken, is ook aan het werk. Bedrijven krijgen vacatures nauwelijks vervuld. Het gebrek aan geschikt personeel speelt door de hele economie heen, maar niet in de laatste plaats in de bouwsector. De arbeidstekorten zullen de groeimogelijkheden bij bedrijven in de komende jaren dan ook inperken.”

Wat betreft de utiliteitsbouw zegt Van Beek het volgende: “De utiliteitsnieuwbouw zal de komende jaren groeien van € 3,5 miljard naar € 4,1 miljard”, somt Van Beek op. “Deze groei komt volledig tot stand door groei van de marktsector. Hier nemen de groeipercentages wel af, in lijn met de afnemende economische groei. Het moment van de uitbreidingsvraag is nu. De budgetsector blijft grofweg stabiel. In 2020 zal de budgetsector wel een relatief groeipercentage noteren, maar het gaat in absolute zin om een klein volume.”.

Hoe zit dit met de woningbouwmarkt? “De situatie op de woningmarkt is op z’n zachtst gezegd ongezond. De vraag is zeer groot en we zien onvoldoende reactie in het aanbod. We hebben 1 miljoen nieuwbouwwoningen nodig tot en met 2035, wat het kabinet heeft vertaald naar 75.000 woningen per jaar. De woningbouwmarkt is zeer prijsinelastisch, dus de gestegen prijzen leiden niet tot onvoldoende reactie in het aanbod van nieuwe woningen. In plaats daarvan wordt de markt vooral gestuurd door belemmeringen en strategisch gedrag.”

Marc van Eck: “Met een goed plan vergroot je de kans om je doel daadwerkelijk te bereiken”

Als eerste keynote spreker stond Marck van Eck op het podium. Veel mensen vinden plannen maken vervelend, terwijl het volgens Marc van Eck de leukste periode van het jaar zou moeten zijn. Plannen maken gaat over de toekomst creëren. Je kunt afwachten wat je overkomt, maar je kunt ook je droom concreet maken in een goed plan. Dit is zeker geen garantie op succes, maar het vergroot wel de kans dat je je doel gaat bereiken.

De basis van een plan is volgens Marc een visie. Met elkaar definiëren wat je wilt bereiken, de stip aan de horizon, is heel belangrijk. Vervolgens is het de kunst om niet bezig te blijven met het verbeteren van het plan, maar om over te gaan tot actie en het plan uit te voeren. Dus bepalen hoe je het wilt bereiken en dit ook doen. Er zijn organisaties die alleen maar bezig zijn met plannen maken (dromen) en organisaties die alleen maar bezig zijn met de praktijk (doen). Een combinatie van visie en actie is volgens Marc het beste om je droom ook daadwerkelijk waar te maken. Zolang je met z’n allen het doel voor ogen houdt en hier samen naartoe werkt, komt het goed.

Een aantal interessante tips die Marc de bezoekers van de Jaarbijeenkomst heeft gegeven: Denk er aan dat je doel een combinatie is van datgene dat je leuk vindt, datgene dat je goed kan en datgene waarmee je geld kan verdienen. Vermijd nietszeggende woorden als ‘beste’ en ‘optimaliseren’ en kijk ook af en toe terug naar je plan, want lang niet alles wat je hebt bedacht zal in de praktijk goed werken. Evalueer en pas tussendoor aan, maar blijf trouw aan je doel. En de laatste tip: let erop dat alles optelt. Geef aan de bovenkant heel helder richting, zodat alles wat er in de organisatie gebeurt ook klopt met elkaar. Dat zorgt ervoor dat je plan ook daadwerkelijk aanslaat.

Saint-Gobain Gyproc wint BouwKennis Marketing Jaarprijs 2018

Het moment was eindelijk daar: de uitreiking van de BouwKennis Marketing Jaarprijs. Ook dit jaar kende deze felbegeerde nationale erkenning voor het meest inspirerende marketinginitiatief in de bouw-, vastgoed- en installatiesector weer verschillende innovatieve inschrijvingen. Zoals elk jaar mochten uiteindelijk drie finalisten hun concept aan het grote publiek tonen op de BouwKennis Jaarbijeenkomst middels een kort videoverslag. Tijdens de finale konden zowel de jury als alle bezoekers van de Jaarbijeenkomst hun stem uitbrengen op één van de drie finalisten; Knauf, Wavin en Saint-Gobain Gyproc. Saint-Gobain Gyproc ging er vandoor met de overwinning met hun innovatieve concept HABITO®. Gyproc speelt met HABITO® in op wensen van de totale bouwkolom op het gebied van binnenwanden en is een waardig opvolger van Kingspan Future Proof als winnaar van de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2018. Meer informatie: http://www.gyproc.nl/habito.

Jean-Paul Teyssen: “Focus consistent op tevreden medewerkers en tevreden klanten”

Carglass wilde top-of-mind zijn wanneer mensen denken aan autoglasschade. Maar ook bekendstaan als een bedrijf met uitstekende service. Om dit te bereiken, besloot Carglass België om in te zetten op customer delight management en de verwachtingen van de klant te overtreffen. Jean-Paul Teyssen stond aan het roer van deze strategie en deelde in zijn presentatie alle ins en outs.

De rode draad van de strategie is de ‘Carglass Circle of Success’. Die cirkel begint bij de medewerkers. Wanneer zij tevreden zijn, zullen zij zich beter inzetten om klanten tevreden te stellen. Tevreden klanten zorgen voor meer omzet en dat heeft tevreden aandeelhouders als resultaat. Tevreden aandeelhouders kunnen medewerkers op allerlei vlakken meer bieden, waardoor zij nog tevredener zullen worden en zo gaat de cirkel door.

Voor Carglass heeft deze strategie zeker zijn vruchten afgeworpen. Met een relatief klein budget is Carglass België in zo’n tien jaar tijd enorm gegroeid en top-of-mind bij klanten geworden én is de medewerkerstevredenheid enorm gestegen. Een mooi voorbeeld dus van hoe je door consistent te focussen op medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid een enorme groei in het bedrijfsresultaat kunt realiseren.

Prof. Dr. Frans Feldberg: “Wie wordt de Uber van jouw sector?”

De laatste spreker tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst op 20 september in theater de Kom in Nieuwgein was professor Frans Feldberg, hoogleraar data-driven business innovation aan de VU Amsterdam. Zijn presentatie met de titel ‘Big Data en data-gedreven waardecreatie: valt er nog iets te kiezen?’ nam de bezoekers mee in de enorme mogelijkheden van big data. Een eye-opener voor veel aanwezigen en een fascinerend inkijkje in de wereld van data.

Belangrijke takeaway uit het verhaal was volgens Feldberg dat organisaties zich af moeten vragen wie de klantrelatie overneemt als er nieuwe businessmodellen ontstaan. Wie wordt de Uber van jouw industrie of sector? Praat een klant straks met jou als je bijvoorbeeld cv-ketels of warmtepompen produceert of met de maker van een slimme app die het klimaat in huis regelt (en daar de data over heeft)? Het zal gaan om samenwerken met partijen die data hebben die jij niet bezit of kan analyseren. Geen enkele organisatie kan zichzelf nog overeind houden in dit tijdperk van data.

Valt er dus nog wat te kiezen? Heel veel! Een ding is zeker: als je als organisatie geen keuzes maakt in hoe je omgaat met big data, verander je in een ‘company that wondered what happened’. En dat wil je niet!


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP