De bouw als Lerende Organisatie

samenwerking“BIM is meer dan 3D-fetisjisme”, aldus Eric van den Broek tijdens het BIM symposium ter gelegenheid van de oratie van professor dr. Ir. Arjen Adriaanse bij de Universiteit van Twente afgelopen oktober. Hij werd hierbij gesteund door een ervaren rot op het BIM vlak, de BIM manager van Abu Dhabi International Airport, Issam El-Abso Msc. Met een voorbereidingstijd van 17 jaar is dat één van de meest toonaangevende BIM projecten in de wereld. 17 jaar van het bijeenbrengen van de juiste partijen, het kiezen van en leren omgaan met informatiestandaards, systemen, samenwerking.

Bij BIM gaat het om samenwerking en informatiemanagement. Het 3D-modelleren of het geforceerd zoeken naar één allesomvattende taal is niet waar het werkelijk om gaat bij BIM. Maar juist daar zie je dat alle aandacht, energie en geld naartoe gaat in Nederland. Hier ligt ook een deel van de aanvankelijke vertraging van BIM. Het benadrukken en proberen op te lossen van verschillen in systemen en standaarden en het geforceerd onder één noemer willen brengen van organisaties die hierin een rol spelen vraagt enerzijds veel energie, maar roept ook veel weerstand op. En de energie die die weerstand kost kan beter gestoken worden in de kritische succesfactor voor het welslagen van BIM: oprechte samenwerking. “Samenwerking is business, maar geen business as usual” aldus Professor Jos van Hilligersberg op hetzelfde symposium. En juist hier zou (dus) de focus moeten liggen wanneer we over BIM praten.

Managen van informatie en communicatie

Wanneer we dit afpellen komen we op een aantal key elementen van samenwerking, waaronder het proberen te begrijpen van elkaars belangen door te investeren in elkaars taal. Het oeverloos investeren in één taal gaat niet werken. Wel is het goed om per project afspraken te maken over de taal die je gaat gebruiken, of de wijze waarop je de verschillende talen met elkaar gaat verbinden. Hierdoor kan informatie worden overgedragen die voor iedereen begrijpelijk is en tot resultaten leidt. Hoe groter het project, hoe meer deelnemers met ieder hun eigen taal, daarbij ondersteund door systemen, standaards en ieder met hun eigen cultuur, werkwijzes en belangen. Een mooi voorbeeld hiervan is het eerder genoemde project in Abu Dhabi, waar het alleen in de voorbereiding al 17 jaar duurde om de informatie van duizenden partijen te managen zodat er één geolied project ontstond, waar tienduizenden mensen met elkaar samenwerkten om op tijd en binnen budget met de juiste kwaliteit iets geweldigs te presteren. Samenwerking is dus informatiemanagement. Het managen van talen, standaards, cultuur, (proces)afspraken etc.

Kleinschalig starten

Laten we eerst maar eens proberen om dit per project te managen voordat we alles uit de kast trekken om een nationale standaard te ontwikkelen die door iedereen gevolgd dient te worden. Diverse initiatieven dragen momenteel bij aan het bieden van instrumenten om überhaupt in begrijpelijke taal met elkaar te communiceren. De keuze welk instrumentarium te gebruiken blijft wat mij betreft bij de partijen die in een project gaan samenwerken. Vanzelf zal blijken welke instrumenten goed werken of nog verbetering behoeven.

Het wiel opnieuw uitvinden of….?

Momenteel wordt in Nederland veel energie gestoken in het opstarten van voortdurend nieuwe initiatieven om het ultieme te bereiken: open (gratis?) en laagdrempelige, toegankelijke hulpmiddelen als (classificatie)standaards, databases met (product) informatie en woordenboeken. Deze initiatieven zijn toe te juichen, omdat dit laat zien dat we het in Nederland belangrijk vinden om de bouwsector structureel te verbeteren. Wel moet goed gekeken worden wat er in Nederland (of daarbuiten) allemaal te krijgen is om te voorkomen dat er zaken dubbel gebeuren met alle gevolgen van wantrouwen, blokkades of concurrentie van dien.

Daarbij moeten we vooral niet vergeten naar andere sectoren te kijken, waar we veel van kunnen leren. Persoonlijke, commerciële of politieke belangen zorgen er nu nog voor dat vele initiatieven worden opgestart omdat niet echt geluisterd wordt naar elkaar, men niet met elkaar wil of mag praten, of last heeft van het “not invented here” syndroom. En ook het juk van de urenschrijver hangt nog over diverse initiatieven heen. Het is ook in het belang van partijen om juist zoveel mogelijk “verdeel en heers” toe te passen en aldus vele uren te kunnen schrijven. Het is dus erg moeilijk om tot één algemeen geaccepteerd “systeem” van taal, standaards, IT systemen en databases te komen.

De bouw als “Lerende Organisatie”

We zouden meer moeten investeren aan het leren van successen en fouten. De bouw als geheel als lerende organisatie dus. Succesvolle BIM projecten, zoals het Abu Dhabi Airport kunnen dienen als voorbeeld voor hoe het kan werken. Naast het werken aan de tooling moet dus geïnvesteerd worden in een lerend systeem. Een lessons learned database inclusief alle principes van een lerende organisatie. Alleen dan komen we in de bouw tot een blijvende continue groeiende verbeterslag. In mijn volgende blog wil ik verder ingaan op de Lerende Organisatie.


Over de auteur: Marc Verhage

Marc Verhage werkte tot de zomer van 2018 5,5 jaar bij STABU als Algemeen Directeur. Namens STABU was hij ondermeer medeoprichter en bestuurslid bij het BIM Loket. Na een korte periode bij een jonge onderneming die BIM modelleer diensten levert, werkt hij nu bij Contakt Consulting. Contakt is een adviesbureau dat reeds 20 jaar succesvol is in de retail en sinds een paar jaar ook in de bouwsector. Contakt biedt haar diensten aan rondom digitalisering van organisaties en processen. Zo is Contakt ondermeer betrokken bij de Digideal en het Digitaal Stelsel Gebouwde Omgeving (DSGO), bij de implementatie van de Wet Kwaliteitsborging voor de Bouw (WKB) bij de VNG en bij het opzetten van het Centraal Register Techniek (waaronder het “vakpaspoort” valt). Marc Verhage is sinds hij in de bouwsector actief is geworden, zo’n 8 jaar geleden, betrokken bij nieuwe manieren van samenwerken in de bouw zoals Lean Bouwen en BIM. Hij heeft bij een installateur gewerkt, bij een liftenbedrijf, STABU en nu bij Contakt. Daarvoor werkte hij achtereenvolgens als marineofficier, bij KPN en bij diverse consultancybedrijven in de ICT en Telecom. Bij Contakt is Marc verantwoordelijk voor business development en is hij actief als consultant bij diverse klanten in de sector waaronder ICOP die het product “BriefBuilder” op de markt aanbiedt. BriefBuilder is hét tool om (programma van ) eisen vast te leggen, te verifiëren en te beheren. Marc schrijft blogs over diverse onderwerpen in de sector, maar altijd met verandering als centraal thema.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP