Dat een corporatie een prijsvraag moet uitschrijven …

Woningbouwcorporatie Mitros verbouwt jaarlijks een fors aantal van haar 29.000 woningen. Dit kost uiteraard veel geld en veel tijd. In de praktijk gemiddeld vijf dagen om een badkamer te verbouwen. En daar zit een bewoner natuurlijk niet te wachten. Vijf dagen niet thuis kunnen douchen, je tanden poetsen in de keuken en het hele huis vol stof en dagen achter elkaar verschillende soorten bouwvakkers over de vloer.

Dat moet toch beter kunnen was de gedachte! Op het internet en in vakbladen lees je zo vaak dat hele huizen in minder dan een dag worden gebouwd. Waarom dan geen badkamer in een dag renoveren?

mitrosDe challenge

Zo eenvoudig de vraag, het antwoord was niet direct te vinden. Er was geen aanbieder op de markt te vinden die een kant-en-klare oplossing had om de badkamers in 1 dag te renoveren. Waar anderen het erbij zouden laten, daar ging Mitros verder. Door een challenge uit te schrijven. Niet alleen in de directe regio bij de bekende aannemers, maar via internet, dus wereldwijd. Elke organisatie, groot of klein, die in deze uitdaging geloofd mog meedoen. De winnaar krijgt een geldprijs en kan natuurlijk rekenen op een enorme bak werk voor de komende periode.

Omdat ik potentie zie in dit soort vraagstellingen voor zowel de bewoner en zijn/haar buren (minder overlast), de corporatie (kostenreductie) als voor de uitvoerende partij (omzetversnelling) heb ik de oproep van Mitros dan ook actief gedeeld in mijn netwerk.

Niet iedereen was even enthousiast

In eerste instantie deelde ik de oproep gewoon als link naar de pagina van Mitros, waar de challenge beschreven staat. Deze oproep deed ik in de groep LEAN bouwen op Linkedin, waarvan ik van een deel van de leden zeker een mate van enthousiasme verwachtte. Heel bijzonder hoe mensen tot nu toe hebben gereageerd. Even wat reacties:

• “In 1 dag kun je geen kwaliteit leveren”
• “Iedereen gaat elkaar voor de voeten lopen, dat werkt niet”
• “Waarom in 1 dag en niet in 2 of 3?”
• “Is dat dan ook gelijk een concrete opdracht?”

Zo enthousiast als ik ben, zo weinig medestanders bleken er onder de ruim 9000 leden te vinden. Is dit maatgevend voor de bouw in algemene zin?blog hans de waay_2

In reactie op veel bijdragen ben ik eens rond gaan bellen. Want als het lukt met een badkamer bij Mitros, dan zijn er waarschijnlijk heel veel factoren dusdanig onderzocht die ook gebruikt kunnen worden in nieuwbouw of andere vormen van renovatie, zoals verduurzaming van bestaande woningen.
Al snel kwam uit het bellen een lijstje met thema’s die zeker de moeite waard zijn om verder te onderzoeken:

• Droogtijd moet uit het proces; een slim ontwerp en geschikte materialen moeten het mogelijk maken om de doorlooptijd fors te verkorten
• In de huidige werkwijze kennen we veel verschillende experts (sloper, tegelzetter, E installateur, W installateur); meer allround vakmensen reduceert de noodzaak om continue te moeten afstemmen tussen verschillende disciplines
• Werk dat buiten deze dag gedaan kan worden, moet je elders en vooraf doen. LEAN denkers noemen dit het SMED principe.
• Niet alles kan qua uitvoering. Vraagt Mitros ook niet om; de vraag is dus; welke uitvoering (-en) kunnen nu al wel?

We zetten onze innovatieve voornemens nog maar weinig om in daden

Na een aantal weken met mensen over de challenge te praten en de mogelijkheid dat andere organisaties een soortgelijke weg gaan volgen, is er bij mij iets gaan knagen. Waar heel bouwend Nederland praat over LEAN, BIM, ketensamenwerking, innovatie, klantgericht in plaats van klantgezwicht, noem maar op; in de praktijk zie je er dus bitter weinig van terug.

Wat zit hier achter? Hebben de bedrijven in de bouw het inmiddels druk genoeg? Zien ze geen heil in dit soort vraagstukken? Is innovatie op dit niveau te veel gevraagd, ook voor de grote bouwers en installateurs? Is er misschien, ik hoop het zo, een kleine jonge startup stilletjes actief om aan deze vraag een fantastisch antwoord te formuleren?

Tijd

Het begrip ‘tijd’ houdt mij al lang bezig. En roep je tijd in de bouw, dan gaat al snel over kosten en planning. De kosten laat ik even in het midden, maar die planning is wel een heel boeiend thema. Want een planning is in de praktijk zelden een vaste leidraad. Ik ken weinig projecten waarin een bouwplaatsmedewerker naar de planning kijkt om te zien wat hij op dat moment moet gaan doen.

blog hans de waay_3In de VS was in de jaren 70/80 een TV programma waarin in een paar uur een heel huis werd gebouwd en ingericht. Alles uit basis materialen, niks geen prefab. Een mooi filmpje staat op Youtube.

In 4 uur wordt een compleet huis in elkaar gezet. Door een leger aan mensen die zich allemaal aan 1 ding houden; de planning. En als de planning klopt, kun je heel veel mensen aan het werk houden en een bijdrage laten leveren, zonder dat ze op elkaar hoeven te wachten of elkaar in de weg lopen. Als je dit soort filmpjes bekijkt en je vergelijkt het met het renoveren van een badkamer dat lijkt een dag al snel een enorm lange tijd.

Zeker omdat we tegenwoordig enorm veel soorten materieel ter beschikking hebben met de meest extreme eigenschappen. Bijvoorbeeld, lijm dat uithardt door licht in een paar seconden. Onze tandarts gebruikt het, maar waarom zou je deze techniek ook niet elders kunnen inzetten?

In één keer goed

Dat een corporatie een challenge als deze uitschrijft vind ik een geweldig initiatief. Ik hoop dat Mitros de lat dan ook hoog genoeg heeft gelegd om de best mogelijke oplossing op dit moment aangereikt te krijgen. Het zou mij echt niet verbazen als een paar handige en slimme makkers inmiddels een plan hebben gemaakt om de klus in minder dan 8 uur te klaren. Persoonlijk ben ik van mening dat de kwaliteit van snelbouw altijd beter zal moeten zijn dan van de traditionele bouwwijzen. Het moet ‘in 1 keer goed’, anders kan het niet snel.

Kijk naar de pitstop in de Formule 1. Max rijdt binnen en 3 seconden later kan hij wegrijden. In de tussentijd zijn alle banden verwisseld en is zijn vizier gepoetst. Geen monteur moest zoeken naar het juiste gereedschap, al het materiaal lag exact goed klaar. Iedereen wist exact wat hij moest doen en wanneer en deed dat dan ook. Als we deze situatie weten te realiseren in de renovatie van een badkamer, dan zal het zeker mogelijk zijn.

De partij die het aandurft heeft voorsprong. Of die dag nu 12, 10, 8 of 6 uur gaat duren; dat wordt vanzelf minder. Als er meer mensen mee gaan denken, of beter; mee gaan doen.

De sluitingsdatum van de challenge is inmiddels gepasseerd. In maart maakt Mitros de finalisten bekend en ik ben reuze benieuwd welke Nederlandse bedrijven zich hard hebben gemaakt om hieraan deel te nemen. Of moet het antwoord van buiten ons landje komen? Een slimme Fin of een snelle Italiaan? Ik hoop het niet.


Over de auteur: Hans de Waay

Samenwerken is mijn vak! Een groep vakmensen presteert niet vanzelf als een topteam. De processen moeten helder zijn, de onderlinge afspraken functioneel en de communicatie zo open als mogelijk. Samen leren van fouten is de basis voor een gezamenlijk rendement. Mijn rol; teams laten inzien wat hun kansen zijn als ze aandacht schenken aan dit onderwerp en vervolgens ondersteunen bij de realisatie. trainer | adviseur | interim | samenwerken is mijn vak | inkoop | LEAN | communicatie | innovatie | bouw | industrie | zorg

Een reactie op “Dat een corporatie een prijsvraag moet uitschrijven …

  1. Beste Hans, leuk dat je zo enthousiast bent over de challenge. Als voorzitter van de jury heb ik de inzendingen inmiddels gezien. Uiteraard mag ik er nog niets over zeggen, maar ik hoop dat we de sector verrassen. Want ik ben het volledig met je eens dat we – als we onze ogen openen voor wat er in andere sectoren gebeurt – tot veel meer in staat zijn dan we tot op heden hebben laten zien.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP