Contentmarketing trends die je niet mag missen in 2018

Het jaar nadert zijn einde. Velen wagen zich rond deze tijd van het jaar aan een blik in de toekomst. 2018 is immers weer een nieuw jaar vol van nieuwe marketingplannen. Welke trends mag je niet missen om jouw contentmarketingstrategie in 2018 succesvol te maken? In dit blog deel ik 6 belangrijke trends in contentmarketing met je!

Trend #1 Video onmisbaar in contentmarketing

Met video kun je in een korte tijd enorm veel informatie overbrengen. Het is daarmee een ideaal middel om een aansprekend verhaal te vertellen, sfeer te delen, kennis over te brengen, iets te demonstreren of mensen aan te zetten tot specifieke acties. Geen verrassing dus, dat deze trend in contentmarketing in 2018 een nog grotere rol zal gaan spelen.

Video wordt bovendien heel goed ondersteund door sociale platforms zoals Facebook en Instagram. Het is daardoor krachtig, maar vooral ook snel content materiaal. Met name korte video’s tot 90 seconden worden op deze platforms als verleiding steeds interessanter. Voor diepgaande content wordt vaak gekozen voor bijvoorbeeld vlogs. Volgens Cisco zal binnen 5 jaar 75% van alle content uit video’s bestaan! Een trend om rekening mee te houden dus.

Trend #2 Content wordt nog visueler door VR en AR

Klanten kopen meer bij merken waarbij ze een sterke connectie voelen. Virtual reality en augmented reality kunnen een veel interactievere klantbeleving bieden en zorgen daardoor voor een sterkere band met het merk. Zo heeft de Amerikaanse bouwmarkt Lowe een app ontwikkeld waarmee je meubels in kan plaatsen in je huis zodat je alvast kunt ervaren hoe het zou staan. Maar ook Ikea speelt in op deze ontwikkelingen en heeft naast de product catalogus in augmented reality dit jaar ook een nieuwe augmented reality app (Ikea Place) gelanceerd. Zo creëer je dus niet alleen content, maar daadwerkelijk een ervaring.

Trend #3 Gesproken zoekopdrachten

Een trend die je ook zeker in het oog moet houden in 2018 is voice search. Siri, Google Now, Alexa en Cortana: de slimme assistenten schieten als paddenstoelen uit de grond. En ze veranderen de manier waarop we zoeken naar informatie. Binnen enkele jaren zullen getypte zoekopdrachten in Google of de adresbalk verleden tijd zijn. De weg wordt vrijgemaakt voor voice search!

Deze ontwikkeling heeft voor ons als contentmarketeers grote gevolgen voor hoe we met onze content in moeten spelen op vragen van de klant. De klant is namelijk vaak een stuk creatiever als hij of zij kan praten. Digitale assistenten maken het mogelijk volzinnen, of in ieder geval een gedeelte daarvan, uit te spreken. Daardoor ontstaan er veel meer variaties op vragen dan bij getypte zoekopdrachten. Contentmarketing zal zich in de toekomst dus nog meer moeten gaan richten op specifieke vragen van de doelgroep. Dit betekent dat we nog meer gerichte artikelen moeten publiceren voor deze zeer gerichte zoekopdrachten.

Trend #4 IoT haalt content van het scherm af

Het Internet of Things (IoT) bestaat uit alledaagse apparaten die verbonden zijn met de omgeving en met elkaar en zelfstandig data kunnen communiceren. Consumenten zijn dan ook niet langer beperkt tot een beeldscherm om content te consumeren. Het Internet of Things maakt het mogelijk dat content overal om ons heen is. Wat betekent dit voor contentmarketing?

IoT voegt een hele nieuwe dimensie aan persoonlijke content toe. Denk aan smart watches of domotica. Of slimme koelkasten die een berichtje sturen dat je kaas bijna op is. Alexa, de digitale spraakassistent van Amazon, is hier een mooi voorbeeld van. Doordat je je content live kunt afstemmen op de ervaring en behoefte van de klant, wordt deze nog interessanter en relevanter.

Trend #5 Meer aandacht voor strategie

Contentmarketing als strategie is anno 2017 bij veel partijen in de bouwsector niet meer weg te denken. In de praktijk zie ik echter dat veel bedrijven contentmarketing nog steeds behandelen als een opeenvolging van losse campagnes in plaats van een strategie voor de lange termijn. En dat is zonde! Want een goede contentstrategie is de basis voor blijvend succes. In het BouwKennis Jaarrapport 2017/2018 zijn de bekendste marketingstrategieën voorgelegd aan de respondenten. Hieruit blijkt dat fabrikanten momenteel vooral inzetten op contentmarketing (40%), customer journey (33%) en SEO/SEA (29%). Ook voor handelaren is contentmarketing een dominante strategie (29%). Voor 2018 verwachten wij dan ook dat nog meer bedrijven serieus bezig zijn met contentmarketing en aan de slag gaan met het opstellen van een contentstrategie. Nog meer reden dus om aandacht aan je contentmarketingstrategie te schenken! Want alleen zo creëer je onderscheidende content. Wil je alvast een start maken met je contentmarketingstrategie voor 2018? Download dan hier gratis het BouwStijl Media Contentmodel. 

Trend #6 Infobesitas

Tot slot zullen we in 2018 ook in onze sector mogelijk te maken krijgen met “infobesitas”. We krijgen dagelijks gemiddeld zo’n 3.000 prikkels binnen, waarvan slechts 10% wordt opgenomen. Doordat steeds meer marketeers de kracht van contentmarketing ontdekken, produceren we met z’n allen zo veel content dat we collectief gaan lijden aan “infobesitas”. Het is dus zeer belangrijk dat je content opvalt in de zee met concurrenten! “Average” content is dus uit den boze. Content moet uniek, waardevol en relevant zijn om op te vallen!

Net als de pepernoten in supermarkt lijkt het wel alsof de eindejaarsblogs over trends ieder jaar vroeger komen. En ze zijn er in grote getale. Er zijn dan ook een hoop subtrends te onderscheiden die allemaal vallen onder de noemer contentmarketing. Heb jij een trend gezien die absoluut in dit rijtje thuishoort? Laat het me even weten door te reageren op dit blog!


Over de auteur: Boudewijn Goedhart

Vanaf 2007 staat Boudewijn aan het hoofd van BouwKennis. Onder zijn vleugels is het personeelsbestand inmiddels verdubbeld en is BouwKennis uitgegroeid tot dé markt- en marketinginformatieleverancier in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Als directeur heeft Boudewijn in de loop der jaren een scherpe neus ontwikkeld voor de richting waarin markten zich ontwikkelen. Dit maakt Boudewijn een veelgevraagd spreker over de toekomst van (marketing in) de bouw. Hij spreekt voor allerlei doelgroepen, van managers en marketeers tot handelaren en installateurs. Boudewijn is van vele markten thuis en spreekt graag over uiteenlopende gebieden als b2b marketing, productie- en prognosecijfers, woningbouw en utiliteitsbouw, online media, e-commerce, de renovatiemarkt, duurzaamheid en de handel. Zie www.boudewijn.nu voor meer informatie.

Geef een reactie