Contentmarketing tijdens een crisis: doorzetten, doordenken en doen

Je doet er momenteel alles aan om je organisatie door de huidige periode heen te loodsen. De weken staan logischerwijs volledig in het teken van het blussen van de ergste branden en het informeren van leveranciers, opdrachtgevers en medewerkers over hoe jouw bedrijf omgaat met de 1,5 meter-samenleving. Je lopende contentmarketingstrategie krijgt hierdoor wellicht minder aandacht. Zonde, juist in deze gekke tijd. In dit blog leg ik je uit waarom en geef ik tips om je contentstrategie op een slimme manier op de rails te houden.

Onlangs begon ik, na drie weken klus- en verhuisvakantie, weer met werken. Uiteraard vanuit huis. Mijn BouwKennis en BouwStijl Media collega’s hadden er toen al weken thuiswerken en anticiperen opzitten. Hoewel ik natuurlijk contact heb gehouden over het wel en wee van de organisatie (Lang Leve Teams, Zoom, etc.), viel ik voor mijn gevoel toch midden met m’n neus in de coronaboter.

Inmiddels ben ik helemaal up to speed, heb ik de projecten waarvan ik projectleider ben weer overgenomen van collega’s en heb daardoor ook weer veel relaties gesproken. “Hoe gaat het met je? Zijn jij en je dierbaren gezond?”. Het zijn de vragen die je elkaar op dit moment stelt. Daarna gaat het , naast de lopende projecten, uiteraard ook over de handel en wandel van het bedrijf.

Urgente communicatie: 1,5 meter-samenleving

De stemming is eigenlijk bij iedereen die ik spreek best wel positief. Op zich knap, want menig (content)marketeer krijgt momenteel flink wat voor de kiezen. Evenementen worden afgelast (of je zorgt er ‘halsoverkop’ voor dat ze online toch door kunnen gaan) en daarnaast is er natuurlijk de urgente (interne) communicatie die bij deze crisis komt kijken. Hoe houd je de boel overeind? Je doet er alles aan om je organisatie hier doorheen te loodsen, om je klanten volledig te informeren over de 1,5 meter-samenleving (zodat zij ook weer hun eigen klanten zo goed mogelijk kunnen blijven bedienen). Ondanks de onzekerheid zet iedereen zijn beste beentje voor en wordt er gedacht in mogelijkheden.

Contentmarketing gaat door

Het is ook goed om te zien dat de contentmarketingstrategie bij veel bedrijven ‘gewoon’ doorloopt. Goede, unieke, relevante content creëren kost tijd en als alle ballen op crisiscommunicatie gaan, kan je contentmarketingstrategie daar onder lijden. Sterker nog, wellicht ben je wel geneigd om de handdoek even in de ring te gooien. Als je echt ‘de tering naar de nering’ moet zetten is het natuurlijk niet anders. In alle andere situaties is het eigenlijk gewoon een heel slecht idee.

Het opzetten en implementeren van een contentmarketingstrategie is een proces van de lange adem en het bereiken van je contentdoelen vereist continuïteit. Een volledige stop heeft impact op die unieke propositie waar je (inmiddels met z’n allen) zo hard aan werkt. Zeker als er op de achtergrond niks gebeurt, producties niet doorlopen of in gang worden gezet, is je heropstart na de crisis flink en is je unieke verhaal nog langer uit beeld. Wat is het langetermijneffect daarvan?

Ik ben er bovendien van overtuigd dat de aspecten die contentmarketing tot een must maken, momenteel in het kwadraat gelden. Dit is het moment om je klanten echt te helpen. Dit is het moment, nu live contact moeilijker is dan ooit, om via content de dialoog aan te gaan en dit is het moment om te laten zien dat je uniek en relevant bent.

Content slim (her)gebruiken

De truc is om je ‘crisiscommunicatie’ op orde te hebben en ervoor te zorgen dat tegelijkertijd je contentmarketing doorloopt en actueel is, zonder de oorspronkelijke waarden en propositie te vergeten. Een uitdaging, in budget en beschikbare tijd. Vergeet echter niet dat er slimme manieren zijn om op een goede manier in beeld te blijven. Denk bijvoorbeeld nog eens goed na of je content slim kunt hergebruiken. Ben creatief met inhoud en vorm. Kun je eerdere whitepapers samenvatten tot een blog dat nu relevant is? Kun je de elementen van die ene infographic omzetten naar bewegende visuals, zodat je ze via andere kanalen kunt delen?

Er is waarschijnlijk meer mogelijk dan je op dit moment denkt. Deze malle tijd vereist doorzettingsvermogen en creativiteit. Gelukkig staan contentmarketeers juist daarom bekend.


Over de auteur: Remco Tuns

Remco Tuns is afgestudeerd communicatiedeskundige, gespecialiseerd in corporate magazines voor de B2B-markt. Hij is hoofdredacteur van de BouwKennis KwartaalVisie en Contentmanager bij contentmarketingbureau BouwStijl Media.

Geef een reactie