Contentmarketing: met dit stappenplan creëer jij succes!

Iedereen moet en zal tegenwoordig aan contentmarketing gaan doen. Ik kan het belang van ervan alleen maar beamen, al is het wel belangrijk om te realiseren dat je niet zo maar even aan contentmarketing kan gaan doen. Het in kaart brengen van buyer persona’s, de customer journey en het opstellen van een plan van aanpak vormt alleen al de basis. In dit blog ga ik dieper in op het proces van contentmarketing.

Starten met contentmarketing moet een weloverwogen beslissing zijn. Contentmarketing is namelijk niet iets wat je er als marketingafdeling even bij doet. Starten met deze manier van marketing is een besluit dat de hele organisatie raakt en vereist nieuwe vaardigheden en kennis. Het kan zijn dat huidige medewerkers (nog) niet over deze vaardigheden beschikken. Het grootste struikelpunt voor een succesvolle contentmarketingstrategie is echter continuïteit in content. Je zult een continue stroom van content moeten inpassen in de marketingplanning, zodat je de gestelde doelen kunt realiseren. Dit is waar wij als BouwStijl Media voor veel spelers in de bouwsector in beeld komen.

Start met het definiëren van doelen

Contentmarketing start net als elke vorm van marketing met het definiëren van doelen. Waarom willen we het en wat willen we ermee bereiken? In de huidige wereld waarin het internet voor meer transparantie zorgt en de informatievoorziening van officiële kanalen steeds meer verschuift, werkt de klassieke manier van adverteren niet altijd meer. Mensen gaan namelijk steeds meer zelf op zoek naar het antwoord op hun vragen.

Betekent het dan dat wanneer je contentmarketing in gaat zetten de orders binnenstromen? Dat zou kunnen, maar de kans is groot dat dit niet het geval is. Ik denk dat je met contentmarketing de volgende 6 hoofddoelen kunt realiseren:

  • Vergroten van loyaliteit
  • Opbouwen van autoriteit
  • Vergroten van naamsbekendheid
  • Vergroten van vindbaarheid producten en diensten
  • Vergroten van conversie
  • Generen van leads

Ken je doelgroep!

Voor een succesvolle contentstrategie is het erg belangrijk om je doelgroep echt te kennen. Wie wil je aanspreken en waarop? Waar ligt jouw doelgroep nu ‘s nachts van wakker? Start hiervoor met het beschrijven van je buyer persona’s: gedetailleerde profielen van jouw gebruikers of klanten. Buyer persona’s zijn de basis om de customer journey in kaart te brengen. In de klantreis komen momenten naar voren waarop klanten te maken kunnen krijgen met jouw content. Zo maak je inzichtelijk hoe je in je contentstrategie voor al deze touchpoints de juiste informatie in de juiste vorm en via het juiste kanaal kan gaan inbrengen. De customer journey zet je in om content te creëren, maar je kunt hem bijvoorbeeld ook gebruiken om per touchpoint inspiratie op te doen voor klantgesprekken.

Als je je buyer persona’s en customer journey inzichtelijk hebt gemaakt, is het tijd voor het opstellen van een plan van aanpak. Hierin moeten mijns inziens minimaal de volgende punten aan bod komen:

  • Welke doelstellingen wil ik realiseren, wat zijn mijn KPI’s
  • Wie is mijn doelgroep
  • Wat ga ik communiceren, wat is mijn boodschap
  • Hoe willen we bekend staan
  • Welke soorten content moet ik inzetten
  • Hoe organiseer ik het contentcreatieproces
  • Wie hebben we nodig binnen en buiten onze organisatie om de contentstrategie te verwezenlijken
  • Via welke kanalen kunnen we onze doelgroep met welke boodschap en op welk moment in de customer journey bereiken
  • Hoe ga ik om met klanten die terug gaan praten, reacties geven
  • Hoe gaan we de KPI’s meten
  • Op welke manier steken we de evaluatie in en zorgen we voor een continue verbetertraject
  • Welke budget hebben we beschikbaar en welk gedeelte van ons budget gaat naar welk onderdeel van het plan van aanpak. Hoe halen we het maximale rendement uit ons budget? Moeten we alle content opnieuw maken? Of kunnen we content hergebruiken?

Blauwdruk tot succes?

Een contentstrategie is geen instant oplossing voor alle marketinguitdagingen en er bestaat ook geen blauwdruk die succes garandeert. Succes kan alleen behaald worden door hard werken, veel proberen en bijsturen en het kan zelfs zo zijn dat resultaten even op zich laten wachten. Contentmarketing is ook geen op zichzelf staand iets. Als je bijvoorbeeld inzet op hoog in de zoekresultaten van Google komen, dan zul je hier ook met het maken van je content rekening mee moeten houden. Als je inzet op thought leadership zul je je juist weer op andere aspecten moeten focussen. Kortom: je zult moeten nadenken over welke thema’s je wilt claimen en hoe je de content vervolgens online wilt verspreiden.

Het belangrijkste advies is dan ook: houd vol! Net zoals het opbouwen van een relatie in de echte wereld kost ook het opbouwen van een relatie met behulp van contentmarketing tijd en aandacht.


Over de auteur: Boudewijn Goedhart

Vanaf 2007 staat Boudewijn aan het hoofd van BouwKennis. Onder zijn vleugels is het personeelsbestand inmiddels verdubbeld en is BouwKennis uitgegroeid tot dé markt- en marketinginformatieleverancier in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Als directeur heeft Boudewijn in de loop der jaren een scherpe neus ontwikkeld voor de richting waarin markten zich ontwikkelen. Dit maakt Boudewijn een veelgevraagd spreker over de toekomst van (marketing in) de bouw. Hij spreekt voor allerlei doelgroepen, van managers en marketeers tot handelaren en installateurs. Boudewijn is van vele markten thuis en spreekt graag over uiteenlopende gebieden als b2b marketing, productie- en prognosecijfers, woningbouw en utiliteitsbouw, online media, e-commerce, de renovatiemarkt, duurzaamheid en de handel. Zie www.boudewijn.nu voor meer informatie.

Geef een reactie