Contentmarketing in de praktijk: 5 voorbeelden

Light bulbIn de voorgaande blogs van mijn collega’s is al voorbij gekomen wat je nu precies met contentmarketing kunt en hoe je het moet inzetten (deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4). Maar hoe doen anderen dat? Wat kun je in Nederland met contentmarketing? Uiteindelijk is een beetje afkijken helemaal zo slecht nog niet, daar komen soms de beste ideeën van. Vandaar dat ik een aantal sterke voorbeelden voor je heb verzameld. Zie het als een modelwoning dan komen de goede ideeën vanaf het papier echt tot leven!

De glimlach van Coolblue

Zoals je inmiddels weet draait contentmarketing vooral om klantenbinding door het bieden van relevante, gratis informatie. Een organisatie die zich daar perfect in heeft ontwikkeld door de jaren heen is internetwinkel Coolblue. Via het YouTube-kanaal van Coolblue maken zij uitstekend gebruik van contentmarketing. Elke week komen er ruim 100 filmpjes bij met reviews van de producten die je bij de webwinkel kunt kopen. Natuurlijk zullen de filmpjes ook worden bekeken door prospects die uiteindelijk toch bij een andere winkel kopen. Maar de filmpjes zorgen voor veel exposure en laten mensen kennismaken met het karakter van Coolblue; het geeft de winkel een persoonlijk gezicht.

Dat Coolblue opereert vanuit de visie ‘alles voor een glimlach en zich volledig richt op het binden van de klant door een persoonlijke benadering blijkt uit hun contentmarketing. Zo worden vragen op alle social media bijna direct beantwoord en neemt Coolblue geen standaard productinformatie over maar wordt er een eigen omschrijving ontwikkeld. Dat je met contentmarketing ook goed gebruik kan maken van de content van anderen blijkt uit hun unieke Fotochallenge. Op de dozen waarin de producten wordt verstuurd staat een simpele opdracht voor de klant: doe iets creatiefs met deze doos, maak een foto en stuur het naar Coolblue. Resultaat? Veel (bijna*) gratis content met een sympathiek concept.

*Coolblue geeft maandelijks een € 100,- cadeaubon weg aan de foto met de meeste stemmen

De offline kracht van de Rabobank

Niet alleen webwinkels zijn gebaat bij een goede contentmarketingstrategie. Mensen informeren en thought leadership claimen zijn ook belangrijker voor het bankwezen. De Rabobank heeft dit goed begrepen. Zij profileren zich als de bank waar je niet alleen je geld wegzet of een lening aanvraagt maar waar je ook terecht kunt voor tips en trucs op het gebied van geld. Met de insteek ‘Voor en door ondernemers’ bieden zij veel gratis informatie voor ondernemers. In het online magazine van de Rabobank leer je van de verhalen van andere ondernemers en met de Rabo KennisApp spijker je je kennis bij van het internationaal zakendoen.

Je hoeft niet alleen gebruik te maken van online middelen voor contentmarketing. Ook offline kun je gebruikmaken van content. De Rabobank laat goed zien hoe je contentmarketing met offline middelen ook kunt inzetten om je klanten te behouden. Met het regionale magazine ‘Dichterbij’ profileert Rabobank zich als de bank die regionaal weet wat er speelt en investeert in een betere stad. Zo worden regionale evenementen in het zonnetje gezet waar Rabobank haar steun aan verbindt.

De breedte in met Unique

Is contentmarketing alleen voorbehouden aan B2C-bedrijven? Gelukkig niet! Ook veel B2B-bedrijven hebben contentmarketing inmiddels omarmd. Denk bijvoorbeeld aan uitzendbureaus. Door de crisis is de vraag naar banen drastisch verminderd en kiezen bedrijven er vaker voor om met eigen personeel de gaten op te vullen. De uitzendbureaus zijn op zoek gegaan naar nieuwe manieren om waardevol te zijn voor de werkgever. Inmiddels richten de meeste uitzendbureaus zich niet meer alleen om het uitzenden van personeel maar zijn ze partners op HR-gebied.

Om zichzelf te promoten als partner in plaats van leverancier hebben veel uitzendbureaus inmiddels gratis content rond arbeidszaken. Zo zijn whitepapers inmiddels erg populair onder uitzendbureaus.  Het uitzendbureau Unique heeft zelfs People business opgezet. Een inspiratieforum voor ondernemers met informatie over het werkgeverschap. Vanuit dit principe leveren ze elk kwartaal een magazine met informatie  en sturen ze tweewekelijks een nieuwsbrief met informatie. Waarom ze het doen? Volgens hun eigen website omdat ze als brede HR-dienstverlener de werkgever willen ondersteunen om het bedrijf verder te ontwikkelen.

Visueel gebouwd door Heijmans

Natuurlijk kan de bouwsector niet achterblijven. Gelukkig beginnen de eerste bedrijven enthousiast aan hun eerste stappen binnen de contentmarketing. Zo is Heijmans al eind 2011 begonnen met bloggen via de site overruimte. Met de zichtbaarheid zit het ook wel goed, want de berichten worden volop gedeeld, vooral LinkedIn is een populair medium om de berichten te delen met collega’s en relaties.

De blogposts worden veelal ondersteund door vrolijk gekleurde illustraties die echt wat toevoegen aan de berichten en deze visueel interessant maken. Vooral het unieke karakter van de zorgt er voor dat deze vorm van contentmarketing eruit springt en de nieuwsgierigheid van de klant opwekken. Als dit het begin is van contentmarketing binnen de bouwsector dan staat ons nog veel goeds te wachten.

Wat mij op viel

Als marketeer vind ik het leuk om marketingacties te volgen, vandaar dat ik het aan mezelf verplicht was om ook mijn eigen favoriet te delen. Al was dat nog wel even kiezen want ik heb een aantal favorieten. Bijvoorbeeld de ‘happiness’ acties van Coca Cola of de heerlijke recepten voor en door Nutella liefhebbers (heb ik ze toch nog even in de spotlight gezet).

Maar als ik nu een keuze zou moeten maken dan is het toch wel het Rijksmuseum. Ze hebben een ideaal product voor contentmarketing en maken er ook volop gebruik van. Vooral met social media en grafische content zorgen ze voor een groot bereik. Zo worden er regelmatig foto’s gedeeld van bezoekers in het Rijksmuseum en spelen ze met hun kunst in op allerlei actuele situaties. Slecht weer? Dan plaatst het Rijksmuseum een foto van ‘Landschap bij naderend onweer van Willem Roelofs’, met de melding dat je lekker binnenloopt tijdens een bezoek aan het museum.

En als kers op de taart: voor de overwinning van Nederland op Spanje plaatste het Rijksmuseum deze tweet, die de hele wereld over ging.

Dit blog is het vijfde en laatste deel van een blogserie over Contentmarketing door de medewerkers van BouwStijl Media. Hier vind je deel 1deel 2deel 3 en deel 4 terug. Geprikkeld door dit of een van de andere blogs? Wil je meer weten over contentmarketing in de bouwsector? Vraag dan kosteloos en vrijblijvend de BouwKennis Kwartaalvisie Thought Leadership aan.

Over de auteur: Yenice Jongejan

Yenice Jongejan studeerde communicatie aan de Hogeschool Rotterdam en sociologie aan de Universiteit Utrecht. Als marketeer bij BouwKennis was zij mede verantwoordelijk voor het creëren van content en organiseerde zij de diverse evenementen van BouwKennis. Inmiddels is zij online marketeer bij MkbController. Naast haar functie bij MkbController is Yenice raadslid voor D66 Vlaardingen.

2 reacties op “Contentmarketing in de praktijk: 5 voorbeelden

  1. Beste Yenice,

    Ik heb al een aantal websites bezocht met content marketing voorbeelden, waarvan jouw artikel toch wel één van de betere is. Het is erg moeilijk een ander artikel te vinden die het bruggetje slaat tussen de bouw en content marketing.

    Ik vond daarstraks een pagina met een hele lijst voorbeelden van content marketing, wellicht een interessante toevoeging voor jou en de lezers van deze website:
    http://geniuswhale.com/37-fantastische-voorbeelden-van-content-marketing/

    Bedankt voor het artikel!
    Saar

  2. Teus Meijering 14 juli 2015 om 11:22

    Hallo Yenice,

    Geen voorbeeld uit de bouw, maar wel erg inspirerend? http://www.frankwatching.com/archive/2015/07/04/de-makkelijke-moestuin-tiener-jelle-zijn-briljante-contentstrategie/

    Groet,

    Teus Meijering
    de klantenman

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP