Contentmarketing houdt onze sector bezig!!

KwartaalVisieZo stond dit in het voorwoord van de laatste Bouwkennis Kwartaalvisie. Geschreven door Remco Tuns, hoofdredacteur van BouwKennis. We weten: wat Bouwkennis zegt, kunnen we het beste uitermate serieus nemen. Alleen de uitroeptekens heb ik er zelf achter gezet.

Maar als al die contentmarketing de bouwsector bezig houdt, en ik ben van mening dat ik daar zwaar onder val, is het wel prettig om te weten wat contentmarketing inhoudt. Even de hulp van Wikipedia inroepen:

    “Contentmarketing omvat alle soorten marketing waarbij ‘content’ – inhoud of informatie voor de consument – wordt gemaakt en verspreid. Die content kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn, gaande van nieuws- en blogberichten over casestudy’s en handleidingen tot video’s en infographics.

    Meestal proberen marketeers met contentmarketing aan branding te doen, al kan het ook gebruikt worden om meer direct klanten aan te trekken en te behouden. In tegenstelling tot traditionele reclame, tracht een onderneming of marketingbureau met contentmarketing geen diensten of producten te verkopen, maar consumenten informatie of advies te geven en op die manier vertrouwen of gezag op te bouwen. Afhankelijk van het precieze streefdoel, wordt de content gratis aangeboden of (deels) achter een paywall bewaard.

    Traditionele voorbeelden van contentmarketing zijn klantenmagazines, culinaire gidsen en kookboeken. In de jaren 2010 groeide contentmarketing aan de hand van blogs, video’s en infographics uit tot een van de belangrijkste takken van internetmarketing. Contentmarketing is als onderdeel van een internetmarketingstrategie nauw verbonden met zoekmachineoptimalisatie of ‘SEO’. Copywriters die content schrijven, moeten doorgaans rekening houden met SEO-technieken, zoals het gebruik van specifieke zoektermen.”

Zo, bedoelen ze dat bij BouwKennis. Daar kunnen we iets mee. Het gebruik van contentmarketing wordt dan verder toegelicht, onder andere met interviews van mensen van Limburgia (van de deuren) en Philips (armaturen).

Zijn dit de ideale exponenten van de bouw?

BouwsectorBij Limburgia kan dat nog, maar Philips staat erg ver van de bouw vandaan. Daarnaast valt me nog iets op in bovenstaande Wikipedia definitie: De onderneming of marketingbureau proberen geen producten te verkopen, maar informatie en advies te geven om daarmee vertrouwen en gezag op te bouwen. Nu zijn fabrikanten als Limburgia inderdaad in staat om een product te verkopen, vertrouwen en gezag op te bouwen. Maar is Limburgia de bouw? Volgens mij bestaat het hart van de bouwwereld uit de uitvoerend bouwbedrijven. Met in hun kielzog de vele soorten onderaannemers. Ergo: Productie-organisaties, maar: … vaak zonder een eigen product.

Productie-organisaties die dag in dag uit bezig zijn met projecten aan te nemen, want daar wordt de boterham mee verdiend. Het exploitabel in kunnen zetten van de aanwezige productiecapaciteit. Een eigen product? Zelden tot nooit! Advies geven aan consumenten? Misschien een keer op een netwerkborrel of aan de bar, anders hooguit als men er zeker van is in een bouwteam opgenomen te worden. Verder: dacht het niet. Gezag en vertrouwen opbouwen? Volgens mij geen graadmeters waarmee je via aanbestedingen projecten weet te verwerven.

Uit je comfort zone

Ja natuurlijk, ik denk nu als de super traditioneel ingestelde bouwer die dit allemaal onzin vindt. Ik denk nu vanuit handhaven van alle bouw tradities. Het is niet alles, het zou anders moeten, maar beter dit dan in een onbekende en riskante toekomst duiken. Alhoewel dat laatste, dat uit je comfort zone kruipen, de naakte essentie van ondernemerschap is.

Mag ik mezelf op de borst kloppen, qua contentmarketing, nu ik dan toch voor BouwKennis blogs schrijf? Ben ik nu in een bepaalde kring bekend geraakt, heb ik zelfs gezag en vertrouwen opgebouwd? Om eerlijk te zijn, na enkele blogs blijkt mijn LinkedIn profiel meer bekeken te worden, soms reflecterende reacties, en ook enkele keren leuke concrete opdrachten weten te verwerven via deze blogs. Zouden ze bij BouwKennis dan toch weten waar ze het over hebben?

Alle gekheid op een stokje

Contentmarketing is vernieuwend in de maatschappij en dan in de bouwwereld nog veel meer. Als te doen gebruikelijk huppelt de bouw weer enkele jaren tot enkele generaties achter de rest aan. Het zullen dan toch weer de echte vernieuwers en innovators moeten zijn die de nek uitsteken en, als het dan blijkt te lukken, hele volksstammen van bouwers die er dan ineens achteraan schieten.

Zoals pakweg een jaar of 15 geleden het ineens een hype werd om als bouworganisatie een eigen website op te tuigen. Dan werd je bekend, en de opdrachten zouden binnen stromen. Nu vrijwel iedere bouworganisatie, inclusief de diverse ZZP´ers, over een website beschikken, is het volledige onderscheidende vermogen verdwenen. Wat ook niet raar is: op ongeveer 90% van de websites wordt beweerd dat de desbetreffende bouworganisatie deskundig, ervaren (of ze nu opgericht zijn in 1910, 1960 of 2010) en betrouwbaar is. Weg onderscheidend vermogen, en consumenten die het omgekeerde denken. Gezag en vertrouwen? Echt niet!

De consument anno 2016

Waarbij het onderscheidend vermogen weer verdwenen is, en het uitsluitend de ware vernieuwers zijn die opnieuw hun onderscheidend vermogen gestalte weten te geven. Toch geloof ik in deze contentmarketing – aanpak, een aanpak die aansluit op het verwachtingspatroon van de consument anno 2016. De consument die overspoeld wordt met informatie. Die een hekel heeft aan grote gele M´s langs de snelweg, en het toiletbezoek plant tijdens de reclame voor inlegkruisjes.

Dus beste bouw – ondernemers, ook voor jullie gaat het gelden dat je je bestaansrecht niet langer kunt baseren op het achterna lopen van openbare en / of onderhandse aanbestedingen. Dat gaat hem niet langer worden. Richt je blik op nieuwe horizonnen, creëer je eigen bouwproduct of bouwconcept vanuit je unieke talenten, persoonlijkheid en passie, zodat je de hele wereld plat kunt bloggen en lullen over dat wat jouw unieke onderscheidende passie is. Wedden dat je gezag en vertrouwen opbouwt? Neem er wel de tijd voor.


Over de auteur: Leo van de Wal

Ik ben iemand met een onbeperkte interesse in de bouwwereld. Het functioneren van én in deze bouwwereld. Dat functioneren heb ik op een zo breed mogelijke basis gedaan. Mijn gehele werkzame leven ben ik werkzaam in de bouw. In alle voorkomende kaderfuncties in het uitvoerende bouwbedrijf Woning – en Utiliteitsbouw. Bij diverse bouworganisaties. Zowel hoofdaannemer als onderaannemer. Nieuwbouw, verbouw, renovatie, makkelijke en lastige bouwplaatsen, openbaar aanbesteed, onderhands aanbesteed, bouwteam, eigen project ontwikkeling. Ook project op basis van Design and Construct. Over geheel Nederland en ook projecten in Duitsland. Aanneemsommen alles tussen de 100 euro en 20 Miljoen. De bouweducatie is sinds 2006 ook mijn werkterrein. Als ontwikkelaar van lesstof (KOB, LOI) en trainer van bouwkundige trainingen (CBT). Sinds medio 2013 voer ik deze bouweducatie uit onder de eigen vlag van CBT-BOUW. Mijn trainingen en aanpak zijn sterk gericht om bouworganisaties en hun medewerkers hun bestaansrecht te kunnen laten continueren in de veranderende structuur en cultuur van de bouwwereld. De noodzakelijke verandering van deze structuur en cultuur! Mijn programma ‘Van Faalkosten naar Klantkansen’ is hier op gericht. Download gratis het bijbehorende E-book op www.cbt-bouw.nl Ik ben de auteur van het boek ‘Is de bouwwereld klaar voor de nieuwe werkelijkheid?’

Geef een reactie