Content Marketing: ‘domme’ vragen zijn de beste inspiratie

vraag content marketingKen je dat? Een klant belt met een rare vraag en zodra je de hoorn oplegt lig je met de hele afdeling in een deuk? Nou, dat was je nieuwe verdienmodel. En jij zag het niet.” Het is één van de vele treffende uitspraken van marketingtroubadour Jos Burgers, waarbij hij wijst op de waarde van ‘die domme vraag’.

Ik krijg de vraag regelmatig tijdens workshops: waar haal ik mijn inspiratie vandaan voor blogs? Mijn antwoord is heel eenvoudig: uit die ‘domme’ vraag.

Vragen beantwoorden als marketingstrategie

“Ik kreeg laatst een vraag van een collega: waarom zou ik nog doorgaan met mijn cursus?”. Zo begint het eerste blog van mijn HR-collega. De vraag triggerde bij haar een denkproces, erg herkenbaar. Zelf krijg ik ook regelmatig vragen die blijven ‘plakken’. En op rustige momenten, onderweg bijvoorbeeld, ontwikkelt zich in mijn hoofd dan het antwoord. Zo ook bij haar, ze besloot er meteen haar eerste blog van te maken. En dat doe ik zelf ook vaak, zoals nu als antwoord op de vraag ‘Waar haal ik mijn inspiratie voor blogs vandaan?’.

Er zijn verschillende redenen om je antwoord op een ‘domme’ vraag in blogvorm te geven:

  • De meest logische: je kunt de vragensteller een gedegen antwoord geven op zijn of haar vraag.
  • Je dwingt jezelf om een gestructureerd antwoord te geven, wellicht dwingt het je zelfs om nog wat extra desk research te doen. Ook als je het blog niet online zet, heeft het voor jezelf dus voordeel. Of zoals Marcus Sheridan ooit treffend zei: “Als nul mensen je blog lezen heb je toch nog je gedachten gestructureerd”.
  • Je kunt toekomstige vragenstellers een gedegen antwoord geven, wat volgens Jay Baer een reden is om actief contact te zoeken met de Service-afdeling in je bedrijf. Zij weten immers de ‘meest gestelde vragen’ van klanten, en het bespaart ze veel tijd (en dus geld) als ze de klant kunnen verwijzen naar het online antwoord.
  • Het werkt als ‘inbound marketing’: als een potentiële koper bij Google een vraag stelt en op het antwoord op jouw site landt, is de kans al groter dat deze ook bij jou koopt. Hij of zij staat immers dichter bij jouw kassa dan die van de concurrent, en waardeert je voor het geven van een antwoord.
  • Last but not least: het is een uitbreiding van je werkgeheugen. Je wilt niet weten hoe vaak ik oude blogs van mezelf zoek om mensen met één link antwoord op hun vraag te kunnen geven. Of gewoon omdat ik zelf de redenering achter mijn mening ben vergeten (Alzheimer light, ik weet het).

They ask, you answer

Het is volgens Marcus Sheridan zelfs de essentie van toekomstige marketing: “They ask, you answer.” Hij vindt dat je geen enkele vraag uit de weg mag gaan, ook ‘gevoelige’ niet. Zoals over de prijs, hij licht het toe in dit korte maar indrukwekkende filmpje. Zijn blog over de nadelen van zijn producten leverde hem zelfs 4 miljoen dollar aan omzet op!

“Ik ga ook mijn eerste blog schrijven Edwin, ik krijg veel vragen over het behandelen van corten staal. En dan hoef ik mensen alleen maar het linkje te sturen.” Mijn collega -metaaldeskundige- ziet het tijdsbesparingsvoordeel van blogs ook. Maar ik wees hem ook op een ander voordeel: veel van de mensen die bij Google een vraag over ‘corten staal’ intypen, zijn ook op zoek naar een leverancier. Zijn eerste blog zal dus niet alleen een kostenbesparing opleveren, maar ook een omzetverhoging. Ik kan niet wachten tot het klaar is.


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP