Content Curation: Ben jij de OAD van de bouw?

Automatisering“De werknemers zagen het al heel lang aankomen. Door de digitalisering is de vraag naar ons product zo drastisch afgenomen, dat iedereen wist dat het hier op een gegeven moment einde oefening was. Verbaasd zijn we dus niet, maar het blijft natuurlijk wel heel vervelend voor de mensen die er nog werken.” Nee dit gaat niet over OAD, maar over een bedrijf slechts 40 kilometer verderop en maar liefst 5 jaar terug in de tijd: Polaroid in Enschede. De ‘man aan de poort’ die werd geïnterviewd wist precies wat de oorzaken waren van het faillissement maar ‘het management’ verwijtte banken en de economie. Net als nu bij OAD, waar je dezelfde geluiden hoort die je in de bouw de afgelopen jaren ook vaak hoorde. Terwijl het vrij eenvoudig is om te voorkomen dat je de OAD van de bouw wordt. En dat dankzij een spinnetje van 12 jaar oud.

Man aan poort, geen struisvogel

Laat ik vooropstellen: het is natuurlijk verschrikkelijk wat er gebeurt met OAD en haar medewerkers. Maar vervolgens wil ik toch de vraag stellen: zijn we nou echt verrast? Ik zie het woord ‘verrassing’ telkens voorbij komen, terwijl de meeste mensen op hun klompen wel aanvoelen dat traditionele reisorganisaties al lang last hebben van de ‘adapt or die’ keuze. Alle schuld wordt door de traditionele media (in hetzelfde schuitje uiteindelijk) gegooid op de recessie en banken die niet mee willen werken, terwijl iedereen wel weet hoe het zit.

Wat me opvalt is dat het vaak de ‘man aan de poort’ is die veel beter dan ‘het management’ weet hoe het zit en wat de oorzaken zijn (niet aanleidingen zoals Rabobanken). Die tegen journalisten zeggen “Ja logisch eigenlijk, mensen vinden het tegenwoordig leuk om hun eigen vakantie op internet samen te stellen. Ik regel zelf mijn stedentripjes ook”. Ik citeer niemand hoor, maar verzin het even ter plekke. Nou ja ik was wel geïnspireerd door de sluiting in 2008 van de Polaroid-fabriek in Enschede. Want ook toen zag je hetzelfde fenomeen: de ‘man aan de poort’ die de opkomst van digitale fototoestellen zag, en die de sluiting ‘geen verrassing’ vond. En dat terwijl ‘het management’ blijkbaar de hoofden in het zand hadden geplaatst tot het moment dat het bedrijf gesloten moest worden. Jammer. Ik bedacht me laatst: een bedrijf is niet te redden met dezelfde ‘mindset’ waarmee deze is opgericht, zo lijkt het wel.

Het verbaast me en het raakt me ook merk ik, dat struisvogelgedrag van het ‘management’ in Nederland. Wat ik vooral jammer vind is dat dit alles voorkomen had kunnen worden op een heel eenvoudige manier: door gewoon te kijken wat er in de wereld gebeurt, zonder de roze bril die zegt “het valt allemaal wel mee” of “dat is een hype die wel over gaat”. Het had voorkomen kunnen worden: OAD maar ook Polaroid (en wellicht ook jouw bedrijf). Door simpelweg te kijken wat er in de wereld gaande is. En daar heb ik jaren terug al iets voor bedacht.

Het spinnetje op maat

“Het valt me op Edwin, dat ik in jouw knipselkrant veel lees maar vooral over andere producten”. Het is 2001, en mijn collega (productmanager) komt op het juiste moment met zijn kritiek op mijn papieren vodje. Want ik heb zojuist samen met een student een applicatie opgezet (nou ja hij eigenlijk) die voor mij relevante websites op het internet scant op veranderingen. Ik noem het ‘het spinnetje’, en het spinnetje zoekt niet alleen voor mij op het internet maar ook voor mijn collega’s. Zoals de productmanager. Feitelijk waren we bij MCB al bezig met ‘content curation’ voordat de term (in 2004) werd bedacht. Voor degenen die de term niet kennen: bij content curation ben je verantwoordelijk voor het ‘cureren’ -zoals de curator in een museum- van ‘content’ (in dit geval nieuws over marktontwikkelingen) die mogelijk voor anderen interessant is. Zodat de juiste mensen de juiste informatie ontvangen zeg maar. Iedereen doet het wel eens, linkjes doorsturen naar anderen. Maar daar verzinnen marketeers wel een moeilijke vakterm bij natuurlijk.

TwitterIn de loop van de jaren is het spinnetje dus niet alleen voor mij gaan werken, maar ook voor alle collega’s. En omdat alles toch digitaal was hebben we het ook voor klanten en de rest van de wereld ontsloten. De spin zoekt voor de klanten in de bouw ‘bouwnieuws’, voor de automotive branche zoekt het spinnetje alle websites af die over automotive gaan. Om een lang verhaal kort te maken (klik hier om het te lezen): elke dag om 15.00 krijgen 3200 klanten marktnieuws op maat (alleen over hun markten) en dezelfde informatie gaat naar buiten via 76 Twitter-accounts en 76 paper.li weekkranten. Gratis (klik hier, bouw is branche H), alhoewel we op veler verzoek nu wel aan het kijken zijn hoe we het systeem ook voor anderen beschikbaar kunnen stellen (we zoeken nog ‘meedenkers’ b.t.w. via edwin.vlems@mcb.nl).

Het verbaast me elke keer weer als ik lees over al die faillissementen van bedrijven waar het management al jaren de koppen in het zand heeft. Waar de man aan de poort precies weet wat er in de wereld aan de hand is, maar niet de macht heeft om bij hun bedrijf iets te veranderen. We zullen onze natuurlijke houding om tegen verandering te zijn moeten veranderen, ieder in ons bedrijf. En wees niet bang voor de strijd, Gandhi zei ooit “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win”. Succes met de strijd, die strijd om te voorkomen dat jouw bedrijf de volgende OAD wordt.

Deze blog vormt de basis van hoofdstuk 4 van mijn nog te schrijven boek ‘Embrace every change’.

Voor degenen die willen horen hoe ons marktnieuwssysteem werkt: op 9 oktober geef ik bij Social Media Club Den Bosch (SMC073) een uitgebreide presentatie hierover. De bijeenkomst is gratis, klik hier voor meer informatie.


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

4 reacties op “Content Curation: Ben jij de OAD van de bouw?

  1. Je hebt helemaal gelijk met je conclusie, Edwin. Inderdaad, bij OAD zaten ze in de zelf gecreëerde hoek waar de klappen vallen. Maar, er zitten wat andere kanten aan. Ik denk dat ze vaak vergaderingen hebben gehad die als volgt gingen:
    Directeur 1: “We moeten met internet mee, we moeten daar vol op inzetten of we zijn straks overbodig”.
    Directeur 2: “Je hebt helemaal gelijk, maar we hebben al onze centen en die van de Rabobank gestoken in fysieke reisbureaus die bemand zijn met personeel wat al jaren in vaste dienst is. Als we 100% voor internet kiezen ondermijnen we die investering en de bank zal denken dat we hun geld niet goed beheren. Weet je nog hoe we dat geld met veel zeuren bij elkaar hebben gekregen toen we mooie plannen voorzagen voor onze fysieke winkelketen. Wat zullen ze zeggen als we moeten toegeven dat de boeg weer om moet?”
    Vele bedrijven kampen met een gelijksoortige uitdaging. Zal ik er eens een paar noemen: Gamma, Esprit, H&M, Ikea. Allemaal bedrijven die nu ook digitaal zijn, maar die ook een forse fysieke présence hebben. Online eet van fysiek (ook al zeggen sommigen dat ze elkaar alleen maar versterken, maar dat is wishful thinking). En toch hebben ze gelijk die bedrijven, ze MOETEN digitaal gaan (en hoe sneller en hoe meer full force hoe beter), maar het blijft een uitdaging. Ik kom die balancing act regelmatig tegen en daarbij moeten we precies op de goede knoppen drukken om die operatie goed door te voeren (en dat is geen korte termijn werk).

  2. Knappe genuanceerde analyse Paul, ik kan het alleen maar met je eens zijn…

  3. Gelukkig maar dat we content curation hebben …

  4. Mijn blog op Bouwkennis: Ben jij de volgende OAD? | Edwin Vlems 09 november 2014 om 01:05

    […] hier om verder te lezen. Deze blog vormt de basis van hoofdstuk 4 van mijn nog te […]

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP