Cindy van den Dungen: “Sales en Marketing werken bij Heras prima samen”

heras marketing sales alignment“Toen ik lang geleden stage liep, vroeg iemand me of Marketing en Sales onder één vlag moesten horen, en toen vond ik van niet: ik vond het twee losse disciplines met een andere visie en scope. Maar nu geef ik bewust leiding aan beide.”

Cindy van den Dungen (39) heeft het goed voor elkaar als Commercieel Directeur bij Heras, een case in mijn boek over contentmarketing. Een jonge vrouw op zo’n hoge functie in een traditionele branche is sowieso bijzonder, maar Cindy heeft ook een duidelijke visie merk ik: “Je moet salesmensen  hebben die vooral kort op de bal spelen en marketingmensen die meer op langere termijn werken. Dat moet ergens bij elkaar komen, en dat is mijn rol. Ik geloof nu dat ik het niet snel anders zal willen.” En Cindy ziet Marketing en Sales vanwege veranderend oriëntatie en koopgedrag van klanten nog verder in elkaar schuiven.

Cindy zorgt voor nachtrust

“Ik vind dat verkoop en marketing bij elkaar horen, maar dat zie je in de markt ook: het koopproces begint tegenwoordig online en een steeds groter deel van het verkoopproces voltrekt zich ook online. We zijn binnen Heras al jaren bezig om dat nieuwe oriëntatieproces zo goed mogelijk te begeleiden. Vele klanten weten door online zoeken al precies wat ze willen hebben en we krijgen dan ook  steeds meer aanvragen direct binnen bij de binnendienst met de toevoeging ‘graag een offerte’.”

En dat betekent een andere rol voor de buitendienst? “Je ziet een verschuiving waarbij de buitendienst veel meer adviseur wordt, bij de buitendienstmedewerker vindt de chemie van het vertrouwen en gunnen plaats. Ze geven soms adviezen waar ze op dat moment niets aan verdienen, maar een oprecht advies verdient zich op lange termijn terug. Wij verkopen nachtrust, dat de bedrijfscontinuïteit geborgd is en alles veilig is.” Een mooie zienswijze, die volgt uit een andere beweging die Cindy signaleert.

“Je ziet ook  in onze branche de beweging van producten naar diensten en hogere vraag naar zekerheid en snelheid van je dienstverlening. Service met 4 uur respons is allang geen uitzondering meer en  wij moeten dan zorgen dat dat we dat waar maken. Bijvoorbeeld door op afstand te werken, zaken te signaleren  vóórdat er daadwerkelijk een melding of storing is .” Zijn alle klanten al op die manier bezig? Willen de meesten niet gewoon een hek? “Je ziet dat de maatschappij  snel verandert en bedrijven waar veiligheid een grote rol speelt mee moeten veranderen, die vragen sneller om nieuwe dingen. Dat maakt het  interessant.” En dat maakt Heras voor Cindy ook een interessante werkgever blijkbaar.

De toekomst is mooi

“Wat me aanspreekt bij Heras is de diversiteit van ons businessmodel: enerzijds een fabriek, anderzijds ook hele verschillende afzetmarkten (eindmarkten en dealermarkten) en als toefje slagroom ook nog een 24/7 service organisatie.  Er zijn weinig bedrijven die zo de hele keten in beheer hebben en waar zo verschillende businesses onder één dak zitten. En dat maakt het veelzijdig. Elke dag is weer anders.” Hadden jullie niet veel last van de recessie in de bouw, als toeleverancier? “Ja en nee. Omdat we zo breed zijn hebben we minder afhankelijkheid van bijvoorbeeld de teruggang in de nieuwbouw, we wedden niet op één paard. En met de ‘installed base’ van poorten bij onze klanten heb je meteen ook een onderhoudsmarkt en een vervangingsmarkt.” En daar houdt het wat Cindy betreft niet op.

“We moeten meer ‘asset manager’ worden, we moeten de assets van onze klanten beheren zodat we hun continuïteit en veiligheid kunnen garanderen. Vanuit asset management ga je steeds meer in de relatie zitten, daar kunnen we nog veel stappen maken.” Kun je een voorbeeld geven?  “Door continue monitoring in the cloud, actief onderhoud, kennisopbouw van equipments en pro actieve advisering kunnen wij zorgen dat de buitenbeveiliging in topconditie blijft, met ‘geen verrassingen’  voor de klant als gevolg.

“Alle nieuwe ontwikkelingen vind ik eigenlijk reuze boeiend, continu kijken wat dat kan betekenen voor Heras. Denk naast de eerder genoemde veranderende klantoriëntatie en  internet of things, aan verduurzaming, grotere vraag naar gebruik in plaats van bezit, drones die je op meldingen af zou kunnen sturen. Maar ook augmented reality, het visualiseren van een poort op een nieuwe locatie.” Ik merk het al: Cindy is nog wel even zoet. En dankzij haar kunnen we vanavond rustig in slaap vallen.


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Een reactie op “Cindy van den Dungen: “Sales en Marketing werken bij Heras prima samen”

  1. Maarten Neeskens 03 april 2015 om 20:45

    Hi Edwin, goed stuk over een vakvrouw pur sang!

    Succes, Maarten

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP