Business-to-business wordt human-to-human

Column – Contentmarketing is in feite niets anders dan klanten trekken via gratis informatie. Het geheim van contentmarketing is delen, en dat op een slimme en aantrekkelijke manier. Stel dat je als bedrijf naar een internationaal symposium bent geweest en veel nieuwe kennis hebt verzameld. De nieuw vergaarde informatie kun je op de ouderwetse manier achterhouden, om zo een informatievoordeel te hebben op je concurrenten. Je kunt die informatie ook ruimhartig delen met potentiële klanten, waardoor je goodwill bij ze kweekt en ze terug komen op je site voor eventuele nieuwe interessante informatie.

Echte verhalen over echte mensen, dat is waar we de afgelopen jaren aan gewend zijn geraakt door sociale media. De ouderwetse reclameboodschappen die als eenrichtingsverkeer via de massamedia werden verspreid, voldoen vaak niet meer. Ze zijn te onpersoonlijk en worden ervaren als leugen, of in elk geval als te eenzijdige informatie. Hard selling methodes, zoals het via een callcenter bellen van potentiële klanten, werken ook steeds minder en worden ingewisseld voor soft selling methodes zoals contentmarketing. Marketeers spreken ook wel van social selling in plaats van hard selling. En B2B, business-to-business, wordt ook steeds vaker H2H genoemd, human-to-human.

De opkomst van internet en sociale media heeft nog een ander effect op onze marketingcommunicatie: ze wordt steeds verder gevisualiseerd. De mens is nu eenmaal een ‘plaatjesdier’. Beeld, ook bewegend beeld, komt makkelijker binnen dan een grijze lap tekst. In 2018, dus al over twee jaar, zal maar liefst 79% van al het consumenteninternetverkeer uit video bestaan.

Als reclame schieten met een schot hagel is, dan is contentmarketing een netje pinda’s ophangen in je tuin om vogels aan te trekken. Je biedt (potentiële) klanten iets waar zij hun voordeel mee kunnen doen zonder dat ze daarvoor hoeven te betalen. Dat ‘iets’ kan van alles zijn: productinformatie, verhalen, how to-artikelen, handleidingen. Dat kan ook in elke vorm, offline of online, met tekst of video, op blogs of in magazines. De recepten en nieuwtjes die Albert Heijn weggeeft in het smakelijk vormgegeven ‘Allerhande’ is een mooi (maar ook duur) voorbeeld. Net als de honderden filmpjes waarin medewerkers van Coolblue op hun eigen YouTubekanaal producten bespreken – iets wat weinig geld hoeft te kosten. Zowel de Allerhande als Coolblue oogsten veel fanmail via hun gratis content en kunnen daarom bogen op een grote schare Facebook-volgers, waar ze vervolgens weer hun voordeel mee kunnen doen.

Volgens mij is dat een logische volgende stap: nadat je via contentmarketing een persoonlijke band hebt
opgebouwd en goodwill hebt gekweekt, kun je de (potentiële) klanten weer allerhande informatie ontlokken over wat ze bezighoudt en waar ze behoefte aan hebben. Contentmarketing zal volgens mij steeds vaker interactief worden, en de inzet zal ook steeds vaker de interactiviteit van de informatie-uitwisseling zijn. Geven en nemen op een persoonlijke basis, dat is het model voor de toekomst. Ook voor strikt commerciële bedrijven.

BouwKennis KwartaalVisie:

Adjiedj Bakas is de vaste columnist van de BouwKennis KwartaalVisie, dé uitgave voor marketeers en beleidsmakers in de bouw. Op serieuze maar toegankelijke wijze laat dit blad 4 keer per jaar de bouwproductie en -conjunctuur de revue passeren zodat lezers in één oogopslag zien hoe de bouw ervoor staat. Daarnaast wordt elk nummer een actueel thema belicht. In editie 2 van 2016 staat contentmarketing centraal, een thema waar je tegenwoordig niet meer omheen kunt. Klanten en prospects kunnen de online klantreis ook in onze sector steeds zelfstandiger maken. Content kan ervoor zorgen dat je de dialoog met de (potentiële) klant blijft voeren en dat je hem op het juiste moment bedient. Steeds meer organisaties beseffen dit en gaan aan de slag met contentmarketing.

Meer informatie


Over de auteur: Adjiedj Bakas

Adjiedj Bakas is Nederlands bekendste trendwatcher en auteur van gezaghebbende boeken als Megatrends Nederland (2005), het Engelstalige Megatrends Europe (2006), Leven Zonder Olie (samen met collegatrendwatcher Rob Creemers, 2007), De Staat van Morgen (2012), De Toekomst van Gezondheid (2012), The End of Privacy (2012) , Kapitalisme en Slowbalisering (2015) en Trends 2016 (2015). Hij oogst veel publiciteit in toonaangevende media in binnen- en buitenland. Volgens de pers is hij ‘prominent’ (Volkskrant), ‘prikkelend’ (Elsevier), ‘zijn tijd vooruit’ (Story), ‘optimistisch’ (CNN) en ‘word je blij van hem’ (BBC). Lezers van de BouwKennis KwartaalVisie kennen de scherpe pen van deze vaste columnist natuurlijk al langer. Zijn stukken prikkelen en boeien en zijn voorzien van humor en visie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP