Bowie als voorbeeld voor marketeers

David Bowie is een jaloersmakend merk. Hij is Ziggy Stardust, astronaut in Ground Control to Major Tom, held in Heroes, danser in Let’s Dance. Hij is Spaceboy, rebel, beauty en beast. Hetero, homo, androgyn. Hij is acteur, zanger, schilder, performer, mode-icoon, popartiest, trendsetter, kunstenaar, en toch is David Bowie helemaal zichzelf.

Philips ging van gloeilamp via tv naar MRI-scanners. Nokia van papier via autobanden naar telefoons naar Windows-phones. Apple van computers via telefoons naar horloges. TomTom maakt nu actiecamera’s. Maar een wendbaarder merk dan David Bowie is nauwelijks te vinden. Hij kon zijn uiterlijk, huisstijl, logo vernieuwen wat hij wilde, hij gaf stem én uiterlijk aan alle denkbare ch-ch-ch-ch-ch-changes. Ondanks al zijn alter ego’s bleef hij the one and only Bowie. En dat al vijftig jaar lang.

Vanaf december 2015 organiseert het Groninger Museum een grote tentoonstelling over Bowie, die eerder al te zien was in het Londense Victoria and Albert Museum en nu in Parijs. Dit grootse eerbetoon is een bewijs van zijn levendigheid en urgentie. Bowie, een cultuurfenomeen als Madonna of Lady Gaga maar dan veelzijdiger, is een voorbeeld voor marketeers. Bovendien is hij het levende voorbeeld voor elk bedrijf dat zich afvraagt hoe je je merk alive en liefst kicking houdt in een roerige wereld en een steeds concurrerender en veeleisender markt. Je afnemers vragen om innovatie, meedenken en co-creatie. Wie mee wil doen móét steeds met nieuwe producten en diensten komen. Liefst ook nog goedkoper, terwijl een lage prijs wel het allerlaatste is waarmee je je onderscheidt – ooit Porsche zien adverteren met korting of ‘Nu volle tank gratis’?

Maar juist in dat meebewegen, in die wendbaarheid en die flexibiliteit, schuilt een groot gevaar: dat van versnippering. Als je je steeds maar aanpast aan wat je klanten van je vragen, waar blijven dan je merkwaarden, je principes, je Why? En als jij dat al niet meer weet, weten je medewerkers het helemaal niet.

Vernieuw en breid uit, breng nieuwe producten op de markt, verbeter je diensten, maar blijf vooral duidelijk en onmiskenbaar jezelf. Dat is marketingles nummer één van Bowie. Een merk bouwen is aan jezelf bouwen. Want ga maar na: elk merk, consumentenmerk of business-to-business-merk, bestaat alleen maar in de hoofden van mensen. Dat geldt dus ook voor jouw merk als toeleverancier in de bouw. Inkopers, beslissers, bouwers, het zijn allereerst mensen. Je overleeft alleen als jouw merknaam in hun hoofd in een split second de juiste laatjes opentrekt. Ze willen jóu. Sterker nog, hun houvast ligt bij jou. Zeker in een wereld waarin de ch-ch-ch-ch-ch-changes over elkaar heen buitelen. Denk Apple, denk Google, denk Philips. Denk Bowie. “Fame, makes a man take things over”.


Over de auteur: Adjiedj Bakas

Adjiedj Bakas is Nederlands bekendste trendwatcher en auteur van gezaghebbende boeken als Megatrends Nederland (2005), het Engelstalige Megatrends Europe (2006), Leven Zonder Olie (samen met collegatrendwatcher Rob Creemers, 2007), De Staat van Morgen (2012), De Toekomst van Gezondheid (2012), The End of Privacy (2012) , Kapitalisme en Slowbalisering (2015) en Trends 2016 (2015). Hij oogst veel publiciteit in toonaangevende media in binnen- en buitenland. Volgens de pers is hij ‘prominent’ (Volkskrant), ‘prikkelend’ (Elsevier), ‘zijn tijd vooruit’ (Story), ‘optimistisch’ (CNN) en ‘word je blij van hem’ (BBC). Lezers van de BouwKennis KwartaalVisie kennen de scherpe pen van deze vaste columnist natuurlijk al langer. Zijn stukken prikkelen en boeien en zijn voorzien van humor en visie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP