Bouwmarketing en de wet van de remmende voorsprong

Advies“Oh nee Edwin we kunnen je niet naar Saudi-Arabië laten komen. Een visum voor jou regelen is veel te ingewikkeld.”  Balen zeg, had ik in mijn offerte mooi een retourtje Jeddah meegenomen, gaat het niet door. “Kun je je adviesrapport mailen misschien, en het ons presenteren via Skype?” Mohammed (of ja de ene Mohammed, er waren er twee) was op zoek naar een marketingadvies met een ‘inbound’ insteek (hij geloofde niet in advertenties) en hij vond mij. Ik leg in deze blog graag uit hoe hij mij gevonden had -geen gebruikelijke manier- en waarom inbound marketing voor bedrijven in het Midden Oosten eigenlijk veel logischer is dan outbound marketing. En in de bouw blijkbaar ook.

Vraag en antwoord

Quora is een social media netwerk dat weinig mensen kennen. Het is een vraag- en antwoordnetwerk: mensen stellen vragen over bepaalde onderwerpen -in mijn geval Marketing en Nederland- en anderen proberen ze te beantwoorden. Eigenlijk stel ik nooit vragen, ik probeer meestal de vragen van anderen te beantwoorden. Dat doe ik nu al maanden, en onlangs vroeg ik me af of het wel zin had. Er kwamen wel bedankjes en ‘upvotes’, maar nooit een opdracht. Totdat Mohammed (ik moest hem voor het gemak maar ‘Mo’ noemen) mij benaderde. Hij volgde al een tijdje mijn antwoorden op Quora en het viel hem op dat mijn antwoorden vaak in de richting zaten van ‘hou op met het onderbreken van mensen met je reclame en begin met inbound marketing’. Voor degenen die het niet weten: bij ‘inbound marketing’ zet je je kennis en persoonlijkheid online en wacht tot mensen er op afkomen. Ja ja, dat is wennen, ik weet het. Werkt erg goed bij LinkedIn (al leuke dingen uitgekomen voor mij) maar niet bij Quora. Dacht ik. Want wat me opviel is dat Quora kwantitatief dan wel niet zo goed werkt, maar kwalitatief wel: er was geen concurrentie, en ik kon bij ‘Mo’ de hoofdprijs vragen. Maar dat deed ik niet, want het ging hier om een startend bedrijfje. Alhoewel ik te laat besefte dat het ging om een bedrijf dat met oliedollars werd opgestart…

Geen outbound Arabieren

“Je hoeft ons niet uit te leggen waarom we niet moeten adverteren Edwin, ga maar meteen door naar het ‘inbound’ advies”. Moet ik in Nederland nog regelmatig uitleggen waarom reclame volgens mij steeds minder effectief is als marketinginstrument, blijkbaar is dat in het Midden Oosten al heel logisch. Dat noemen ze volgens mij de wet van de ‘remmende voorsprong’: op het moment dat je ergens op voorop loopt, loop je alweer achter. Ik zie dat bij mijn dochters wel: zodra ze een nieuwe mobiel hebben zijn ze binnen no time alweer jaloers op een ander klasgenootje dat na hen een nieuwe(re) mobiel kreeg. En op het gebied van marketing geldt dat blijkbaar ook: zijn we in het Westen nog gewend om te communiceren middels reclameboodschappen via voornamelijk de televisie, in het Midden Oosten is de mobiel al het ‘first screen’. Ik hoorde op een congres waar ik moest spreken zelfs iemand van een Arabische telecommaatschappij vertellen dat er in hun regio de meeste mobieltjes per persoon waren. Dan besef je weer hoe bevooroordeeld je bent: ik heb nooit een foto van een mobiel op een kameel gezien, maar blijkbaar zitten de mensen daar niet de hele dag op kamelen. Sterker nog: tijdens mijn Skype-presentaties zag ik op de achtergrond hele hoge gebouwen, en op de voorgrond halflege Starbucks-bekers. Erg modern dus. De gewaden vond ik nog wel oubollig, maar goed dat zijn onze stropdassen ook.

Social mediaZitten wij marketeers hier in het Westen dus nog rotsvast in de zendmodus, in de opkomende landen slaan ze dat gedeelte gewoon over. De penetratie van social media is in de BRIC-landen ook veel hoger dan hier las ik laatst. Daar zien ze Facebook en Twitter blijkbaar niet als digitale billboards om advertenties op te plakken, maar gewoon om, eh, sociaal op te doen. En dus sloot mijn inbound marketing advies blijkbaar goed aan op hun denkwijze. En wat me de laatste tijd opvalt: ook in de bouw.

Vernieuwing in de bouw

Want wat me opvalt is dat ik nu al een tijdje actief ben met mijn ‘inbound marketing’ verhaal in de business-to-businessbranche, maar dat de interesse vooral uit de bouw komt: bedrijven als HeembouwTechnische UnieLimburgiaBerkvensen Huybregts Relou zijn ook hun eerste stappen op het gebied van inbound marketing aan het zetten. En wat ik prachtig vind: ze willen stuk voor stuk hun verhaal vertellen bij de Masterclass ‘Inbound Marketing in de bouw’ die ik (mede) op ga zetten.

Want bij het kiezen van een sector om te beginnen met een masterclass, was het niet moeilijk: de bouw. Juist in de sector waarvan iedereen roept dat hij overal achterloopt, is de interesse in ‘marketingvernieuwing’ het grootst. Komt het wellicht omdat de bouw nooit veel aan klassieke (‘outbound’) marketing heeft gedaan en dus net als Mohammed meteen op inbound marketing over kan stappen? Is het dus een soort voordeel op het gebied van ‘remmende voorsprong’? Ik ben benieuwd naar jullie verklaringen, je mag ze onderaan in de reacties plaatsen.

Het geven van inbound marketingadvies aan een Arabisch bedrijf ging dus opvallend natuurlijk. En wat later leuk was om te horen is dat het ook effect had: “We zijn je advies nu al een paar weken uit aan het voeren Edwin, en wat we merken is dat het niet alleen werkt, maar vooral dat het ook leuk is”. En ook van de bouwbedrijven die experimenteren met ‘inbound marketing’ en ‘content marketing’ hoor ik dat het ook veel leuker is om te doen, dan mensen onderbreken. En ach dat is ook ėėn van de redenen dat ‘inbound’ de toekomst is: het is niet alleen goedkoper en effectiever, maar ook ‘the marketing you won’t hate’. De toekomst van bouwmarketing is mooi dus, alle remmen mogen los voor een mooie voorsprong.

Meer weten over de kansen van inbound marketing in de bouw? Bezoek dan 18 september a.s. de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Hét marketingcongres voor de bouw staat dit jaar volledig in het teken van de overgang van outbound naar inbound marketing, van de klant lastigvallen naar gevonden worden. Meer informatie en inschrijven: www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl.

Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP