Jaag jij soms ook (zonder dat je het weet!) bezoekers weg van je website?

Websites zijn tegenwoordig bijna geen dag hetzelfde. Altijd valt er wel iets te sleutelen aan de inhoud, een formulering of een beeld. Zo kan het voorkomen dat een bezoeker een URL intypt die niet meer bestaat omdat de pagina inmiddels is verwijderd. Wist je dat veel bedrijven in de bouw-, installatie- en vastgoedsector hun bezoekers in zo’n geval heel kortaf en onbeleefd wegsturen van hun site?

Dit zijn zomaar twee pagina’s die ik te zien krijg als ik een pagina wil bezoeken die inmiddels niet meer bestaat. Op (Nederlandstalige) websites van bedrijven in de branche.

404-pagina's van websites in bouw, vastgoed en installatie. Dat kan beter!foute 404-paginas in bouw installatie en vastgoed

Je kunt je voorstellen, dat verwart mij. Ik krijg ofwel de indruk dat het bedrijf in kwestie niet meer bestaat of dat mijn computer het gaat begeven. Of ik heb gewoon geen idee wat ik moet doen, want ik word op geen enkele manier verder geholpen. Ondanks dat ik graag informatie wil over het bedrijf of zaken met ze wil doen, ik haak af. Laat maar.

Huh? Een 404-pagina?

Veel bedrijven zijn zich helemaal niet bewust dat ze op deze manier bezoekers, misschien wel potentiële klanten, verliezen. Ze hebben een prachtige, klantgerichte, overzichtelijke en effectieve website, maar van het bestaan van hun 404-pagina weten ze niets af.

Die 404-foutpagina is de standaardpagina die op iedere webserver wordt getoond nadat een onbekend adres is ingevoerd. Als je niets met die pagina doet en de standaard instelling laat staan, krijgen je bezoekers een onbegrijpelijk en onaardig bericht te zien zoals in de voorbeelden hierboven. Gevolg: je bezoeker haakt af.

Voorkom dat je bezoekers verliest

Om te voorkomen dat je je bezoekers zo verliest is het van belang om ze op je 404-foutpagina verder te helpen.

Schrijf bijvoorbeeld: ‘Sorry, de pagina is niet gevonden. Het kan zijn dat de pagina die u zocht niet meer bestaat. U kunt via de homepage proberen te vinden wat u zoekt of u kunt direct contact met ons opnemen.’ Uiteraard neem je daarbij links op naar de pagina’s waar je naar verwijst en zorg je ervoor dat de pagina volledig is ingepast in de lay-out van je website. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden:

Jaag jij soms ook (zonder dat je het weet) bezoekers weg van je website? Voorbeeld 404 pagina Aedes

Jaag jij soms ook (zonder dat je het weet) bezoekers weg van je website? Voorbeeld 404 pagina 3DL

Alhoewel je natuurlijk prima heel netjes en beleefd kunt blijven, mag je ook best wat humor gebruiken. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:

Jaag jij soms ook (zonder dat je het weet) bezoekers weg van je website? Voorbeeld 404 pagina Just Jacky
Jaag jij soms ook (zonder dat je het weet) bezoekers weg van je website? Voorbeeld 404 pagina Heembouw

Hoe maak je zelf een aangepaste 404-foutpagina?

Wat je moet doen om te voorkomen dat je bezoekers verliest door onaardige meldingen op 404-foutpagina’s is eigenlijk heel simpel. Je past in je cms je 404-pagina aan, zodat deze in de stijl van je website wordt getoond met een boodschap die je bezoekers helpt. Zodat ze toch vinden wat ze zoeken in plaats van dat ze denken dat je website of bedrijf niet meer bestaat. Vraag je webbouwer om hulp als je er niet direct uitkomt, hij of zij weet sowieso hoe het werkt.

Ken jij nog mooie voorbeelden of heeft je eigen website een insteek die het delen waard is? Voeg de link naar de betreffende 404-pagina dan toe in de reacties (bijvoorbeeld: www.jouwwebsite.nl/nietgevonden).


Over de auteur: Inge Sijpkens

Sinds 2009 werk ik met heel veel plezier als zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik help organisaties om hun onderscheidend vermogen helder naar voren te brengen, online beter vindbaar te worden en langdurige en waardevolle relaties op te bouwen met opdrachtgevers. Het doel: meer tevreden klanten, een blijvend succesvolle organisatie. In 2014 schreef ik samen met Sascha Murk het boek Online marketing in de bouw: een compleet stappenplan met tientallen voorbeelden uit de branche. In 2011 schreef ik samen met Marjet Rutten het boek Van weerstand naar transparant, over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw.

Een reactie op “Jaag jij soms ook (zonder dat je het weet!) bezoekers weg van je website?

  1. Simpel, verzorgd en met een beetje humor: http://plegt-vos.nl/404

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP