Bouwen om het bouwen?

‘Ruim baan voor de bouwsector is de enige weg uit de crisis’, ving ik laatst op als topic van een Linkedin discussie. De auteur reageerde op het statement van minister Spies dat de bouw zelf de middelen zal moeten vinden om uit de crisis te komen. Het regende reacties.

Vooral het overheidsbeleid en de banken kregen er flink van langs. Waarom is de bouw niet in staat om ruim baan voor zichzelf te creëren? De Nederlandse bouw heeft jarenlang in een luxepositie gezeten waarin gebouwd kon worden zonder rekening te houden met de klant en de gebruiker. Er werd toch wel een huurder of koper gevonden. De situatie is veranderd, maar de bouw heeft zich nauwelijks aangepast. De sector is gewend geraakt aan een flink gevulde orderportefeuille en schreeuwt moord en brand omdat er te weinig gebouwd wordt. Moeten we nu het bouwvolume in stand houden om de sector aan het werk te houden, of moeten we tijd en energie steken in een systeemomslag voor de bouw? Wat mij betreft gaan we voor het laatste. Bouwen is geen doel op zich, maar een manier om in een huisvestingsbehoefte te voorzien. Als die behoefte vermindert, is het op peil houden van de bouwproductie zinloos. Beter kunnen we ons oriënteren op de uitdaging van de toekomst, en die ligt in het creëren van meer toegevoegde waarde voor de klant, omgaan met krimp en vergrijzing en het verbeteren van de bestaande en vaak verouderde gebouwvoorraad. In beide uitdagingen liggen volgens mij genoeg kansen voor de sector om goede businesscases te ontwikkelen.

Een van de uitdagingen voor de bouw is het verbeteren van de bestaande woningvoorraad. Jaarlijks worden er slechts 20.000 woningen vervangen op een totaal van ruim 7 miljoen. Een groot deel van de bestaande woningvoorraad zal bij dit vervangingstempo dus nog wel even vooruit moeten… Afbeelding: SlimRenoveren

 

Bouwend Nederland kiest echter voor het perspectief van de bestaande wegen, zo blijkt ook weer uit de reactie van de branchevereniging op de laatste CBS cijfers over de stand van zaken rondom de Nederlandse hypotheekschuld, die volgens de laatste stand van zaken nog niet de helft bedraagt van de waarde van alle koopwoningen in Nederland. De conclusie van Bouwend Nederland: er hoeft niets aan de woningmarkt veranderd te worden. Verandering levert onrust op en is daarom per definitie negatief voor de marktontwikkeling, zo is hun stelling. Verandering kan echter ook rust en perspectief brengen en juist dat is volgens mij de weg uit de crisis voor de bouw.

Bouwend Nederland kan een voorbeeld nemen aan de auto-industrie. In tegenstelling tot versoepeling van de regels hebben de nationale en Europese overheden in de afgelopen jaren steeds strengere regels gesteld rondom de uitstoot van auto’s. In eerste instantie klaagden de autoproducenten steen en been. Ze vreesden voor hun verkoopcijfers. Het tegengestelde is gebeurd: de strengere regelgeving heeft autoproducenten uitgedaagd efficiëntere motoren te ontwikkelen met een hele reeks zuinige en krachtige motoren en lichtere auto’s tot gevolg. Goede marketing en de juiste beetje fiscale stimulering voor de zuinigste modellen hebben geleid tot een verkoopgolf in de afgelopen jaren. Kleine, premium modellen zijn helemaal in en bezorgen de fabrikanten in het segment van de kleinere modellen hogere marges dan vroeger met het zuinige boodschappenwagentje werden behaald. Kortom: een groot deel van de autobranche heeft goed ingespeeld op de marktontwikkelingen en plukt daar nu de vruchten van. De fabrikanten die echter niet voldoende vooruit hebben gekeken, merken dat nu in hun verkoopcijfers. Voor de bouw kan dit ook gelden. Partijen die voldoende vooruitkijken zullen sterker uit de crisis komen. Succes vereist echter wel een vooruitziende blik, kennis van wat de klant wil en de bereidheid om echt iets te gaan veranderen. Geen afwachtende houding….


Over de auteur: Sean Vos

"De bouwsector kan een enorme innovatieslag maken door projecten seriematiger aan te pakken en projectoverstijgend samen te werken..." Mijn visie: met samenwerking en opschaling kom je verder. Door projectoverstijgend samen te werken, kunnen de faalkosten in de bouwsector flink omlaag. Bovendien opent dit mogelijkheden voor innovatie en cocreatie, omdat ontwikkelkosten over meerdere projecten én meerdere samenwerkingspartners kunnen worden verdeeld. De huidige bouwtraditie lijkt hier echter niet op ingericht. Het is daarom tijd voor verandering. Ik weiger te geloven dat de bouwsector tradioneel is en zal blijven. Liever ga ik de uitdaging aan. Wie nooit iets probeert, zal immers nooit iets veranderen... Met deze visie ben ik drie jaar geleden begonnen met SlimRenoveren, een advies- en productontwikkelingsbureau voor het vakgebied renovatie. Samen met mijn collega Doris de Bruijn ontwikkel ik concepten en producten voor het seriematig verbeteren van de bestaande (woning)voorraad en help ik opdrachtgevers bij de implementatie daarvan. Een mooie uitdaging in een markt die zich op dit moment razendsnel ontwikkelt!

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP