Bouwen aan een merk: hoe verleid je de bewoner?

Ieder bedrijf is er mee bezig, hoe zorg ik ervoor dat mijn product meer wordt gekocht dan een ander. Het zorgen voor een eigen identiteit en bijpassend imago is een vast onderdeel geworden van onze dagelijkse business. Of het nu gaat over Coca-Cola zero, de light voor mannen of het begrip ‘Chocomel’ terwijl het bij ons thuis toch echt over chocolademelk gaat.

Het merk is belangrijker geworden dan het product. Welke bouwer of leverancier droomt er nu niet van om een begrip te zijn? Als we kijken naar onze gebouwde omgeving blijft het een beetje anoniem. De enige voorbeelden die me te binnen schieten zijn de namen van enkele bouwsystemen uit de jaren zestig zoals de Pronto, een Wilma of de VAM-woning. Marktpartijen die de handen ineen sloegen om een woonproduct te leveren van hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. En dat is waar het vandaag nog steeds om gaat, een beleving van kwaliteit die de gebruiker bijblijft.

Een veranderende markt

Het was in de bouw natuurlijk nooit nodig om een merk te worden. Ieder project was weer uniek. Er was geen herhalend product om je imago omheen te bouwen. Hooguit het proces en de kunde van de aanbieder zorgden ervoor dat ze een betrouwbare partner bleven. Maar de markt is aan het veranderen. Het begrip duurzaamheid begint langzaam ingeburgerd te raken en de urgentie van een betaalbare oplossing begint zichtbaar te worden. Langzaam verschuift de opgave van nieuwbouw naar de gebouwde omgeving en van projecten naar projectoverstijgende oplossingen. Er is steeds meer behoefte aan een ‘product’.

merk-als-soortnaam

Kwaliteit en beleving

Gelukkig blijft de wereld niet stil staan! Je ziet steeds meer namen van oplossingen voorbij komen als het ‘X’ Concept en Concept ‘Y’. Het is een positieve ontwikkeling dat er dus steeds meer gesproken wordt vanuit de wens om een merk te zijn. Maar wat daarbij opvalt is dat de focus nog teveel blijft hangen op het product zonder het bijbehorende proces. En dat maakt een merk nu juist zo uniek. Het gevoel dat ondanks wat er gebeurt ‘het merk’ ervoor zal zorgen dat je krijgt wat je hebt gekocht. Een product is zo goed als zijn bewezen kwaliteit.

Een groot verschil met bijvoorbeeld merken als Coca-Cola en Chocomel zijn de beschikbare middelen om dit merk te bouwen en onderhouden. Zij hebben ooit als ondernemers gekozen om naast iedere euro aan het product ook een euro aan het proces te investeren. Daarmee zijn ze als merk gegroeid en ligt de focus op het behoud van dit verworven imago. En misschien ligt daar wel de grootste uitdaging voor de aanbieders in Nederland. De transitie van aannemers naar aanbieders vraagt om niet alleen een andere manier naar de markt te kijken, maar ook om op een andere manier over de markt na te denken. Het gaat immers niet meer enkel om het maken van een woning, maar het bouwen van een merk waar men in wil gaan wonen.

chocomel


Over de auteur: Haico van Nunen

Haico van Nunen is als adviseur werkzaam bij BouwhulpGroep. De bestaande bouw is hierbij het werkterrein, van individuele woning tot gehele voorraad, van proces tot aan techniek. Daarnaast is hij Lector aan de Hogeschool Rotterdam met als onderzoekslijn 'Duurzame Renovatie' . Het thema duurzaamheid is de rode draad in dit alles. Aan de ene kant gaat dat in op energie en energiegebruik aan de andere kant gaat het daarbij ook over materialen. Maar alles vanuit het perspectief van de gebruiker. (https://www.hogeschoolrotterdam.nl/globalassets/documenten/onderzoek/projecten/kc-dhs/ol_haico-van-nunen.pdf) In zijn proefschrift ‘Assessment of the Sustainability of Flexible building’ wordt levensduur als een van de belangrijkste aspecten omschreven om duurzaamheid van de gebouwde omgeving inzichtelijk te maken. Dit is uitgewerkt onder de noemer levensduur-denken met als boodschap dat woningen lang mee gaan en dat er gedurende de levensduur van de woning ingrepen nodig zijn om de kwaliteit op peil te houden. In het onderling afstemmen van deze ingrepen (onderhoud, woningverbetering en energiebesparing), ligt de uitdaging van de bestaande bouw verscholen. Hoe kunnen we dit slim, efficiënt en met kwaliteit realiseren?

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP