Bouwen aan duurzaam vertrouwen

trust fearBouwen kunnen de meeste lezers hier als de beste. Waarom is het dan uitgerekend in de bouw zo moeilijk om te bouwen aan vertrouwen?

We willen controle. Vaak ingegeven door een hardnekkige misvatting; mensen (ja, klanten dus ook) vinden fouten maken erg. Dit is niet waar. Dit is juist wat ons menselijk maakt. Meer dan ooit verlangen we naar die menselijkheid in het zakendoen. Wat mensen wel erg vinden? Als de ander fouten niet erkent en oplost.

Vertrouwen, daar draait het allemaal om in de relatie. Dat is niets nieuws. Het grote geheim van vertrouwen, ken je dat? Ook dat is geen hogere wiskunde of ingewikkeld mysterie. Het geheim zit ‘m in dat wat je verkondigt, ook concreet en consequent bewijzen in je handelen. Altijd en overal.

We zijn te ver afgedreven van waar het echt om draait in het zakendoen. Het draait om mensen. Om klanten dus. Om medewerkers. Om toeleveranciers, investeerders, eindgebruikers… Gewone mensen dus, die ook zo behandeld willen worden. Niet meer en niet minder.

Goh, vernieuwende inzichten zeg! Nee, natuurlijk niet. Maar meer dan ooit keihard nodig om gehoord te worden. Als de wereld zo enorm verandert en daardoor ook het gedrag van je klant aanzienlijk verandert, vertrouw dan op de basis. En ga van daaruit bouwen. Aan duurzaam vertrouwen.

3 bouwstenen voor vertrouwen
  1. Bouw vertrouwen bij jezelf

Hier begint het mee natuurlijk. In een almaar sneller veranderende wereld worden we steeds onzekerder over wat we doen. En of dat wat we nu doen in de bouw er over 5 of 10 jaar nog wel toe doet. Vertrouwen houden in jezelf, het kan. Met dat wat we nu allemaal weten, veel is nog niet eens te overzien, goed nadenken over wat er voor kan zorgen dat je over 5 jaar niet meer relevant bent. Omdat jouw product of dienst vervangen is door iets dat sneller, slimmer, efficiënter of goedkoper is. Pel alles dat je doet af tot de kern. Waar en wanneer voeg je dan voor jouw klanten nog nut toe? Dat is je basis waarop je kunt vertrouwen.

Vervolgens ga je nadenken hoe je hier slim op in kunt spelen. Als voorkomen niet mogelijk is, hooguit vertragen, wat kun je dan anders doen? Dit is moeilijk, heel moeilijk. Misschien voor de bouwwereld als geheel nog wel het aller-moeilijkst. Maar onontkoombaar. De bouw is ondanks die megacrisis (ook wel ‘nieuwe realiteit’) voor het overgrote deel niet in staat substantiële aanpassingen door te voeren in denken en handelen. Wordt het dan beter als ‘betere tijden’ aanbreken? Uitgaande van de veranderingen die ons te wachten staan, denk ik dat je bestaansrecht alleen nog maar meer in gevaar komt.

Weten waar het naartoe gaat in de branche, of er in ieder geval zeer intensief mee bezig zijn om daar achter te komen, kansen zien en ook echt in actie schieten, vanuit het bewezen nut. Dat is je houvast op dit moment. Dat geeft vertrouwen om te bouwen aan een toekomstbestendig bedrijf.

Trouwens, ‘toekomstbestendigheid’ blijkt één van de zwaarwegende criteria te worden bij banken. Al zou je het dus alleen maar doen om in de toekomst nog financieringen rond te kunnen krijgen, doen!

  1. Bouw vertrouwen bij je medewerkers

Voor te veel bedrijven is een medewerker gewoon iemand die zijn dagelijkse werkzaamheden uit moet voeren. Echt een gemiste kans. Zij zijn je trouwste fans. Zij staan iedere ochtend vroeg op om voor jouw bedrijf te werken. Niet voor een ander, voor jou. Zij klagen en zijn kritisch ja, maar dat is vaker wel dan niet geboren uit een enorme betrokkenheid. Wetende waar de schoen wringt, maar niet de handvatten hebben of krijgen om echt het verschil te maken.

Zij kennen het bedrijf door en door, zijn intensief verbonden met de waarden en drijfveren. Het zijn pure, oprechte ambassadeurs die het DNA als geen ander uit kunnen dragen. Bijvoorbeeld door die negatieve klantervaring om te buigen naar een positieve. Door vanuit ‘eigen ik’ zelfstandig te investeren in die klantrelatie, vanuit eigen goeddunken. Geef ze de ruimte om dat te doen, vertrouw dat ze de juiste beslissingen nemen. Vertrouwen brengt veel meer dan controle. Geloofwaardigheid bij je klant bijvoorbeeld.

  1. Vertrouwen bouwen bij je klanten

quote trustAls het gaat om niet-routinematige producten en diensten, dan gaat het vooral om vertrouwen. Om voldoen aan de verwachtingen. Een goede kwaliteit is een basisvereiste. Daarmee maak je niet het verschil. Een uitstekende reputatie geeft je pas die broodnodige voorsprong op de rest. Jouw reputatie wordt bepaald door anderen. Door mensen. Die zaken willen doen met geloofwaardige mensen. Vanuit een goede reputatie creëer je zekerheid bij je klanten. Voorkom misleiding, schep de juiste verwachtingen en overtref ze, zodat er positief over je gesproken wordt. Zodat ze het jou gunnen. Dan bouw je aan rotsvast vertrouwen.

Een leuk voorbeeld van bouwen aan vertrouwen?

Luister en kijk maar eens 5 minuten naar dit voorbeeld, schitterend uitgelegd door Jos Burgers.

Kijk dus niet langer naar marketing als een manier om je winst zo snel mogelijk te vergroten, maar als de manier om het vertrouwen van klanten (terug) te winnen.

Dan groeit je winst vanzelf. 


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

2 reacties op “Bouwen aan duurzaam vertrouwen

  1. Dus nadenken over deeltijdwerkers,jobrotation en overplaatsing van medewerkers (vooral tijdelijke en ad-hoc ) als het gaat om vertrouwen van en binding van de klant aan jouw bedrijf.

  2. Dank voor je reactie H. Hamer. Inderdaad het talent van medewerkers zo veel mogelijk ruimte geven om te kunnen floreren (hoe dan ook), zodat het een win-win voor iedereen is.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP