Bouwen aan de bouw

Mijn vorige blog ‘Is de bouwsector arrogant?‘ was gewijd aan de opvallende campagne van Bouwend Nederland waarin heel direct werk voor de bouwsector werd gevraagd: “de helft van de recessie wordt veroorzaakt door de bouwsector”, gevolgd door de redenering “geef de bouwsector werk dan zal de recessie zich vanzelf oplossen”. Pure onzin natuurlijk! Maar omdat het te makkelijk is om alleen maar te zeggen wat er mis is met een sector zal ik deze keer uitleggen hoe de bouwsector de komende jaren wél succesvol kan zijn.

TO DO Model met Richard LambHet is een feit dat door de recessie (ik spreek liever meer actiegericht over de ‘Transitie Economie’ die trouwens tot 2020+ zal duren) de ene na de andere sector omvalt en zichzelf opnieuw zal moeten uitvinden. Ook de bouwsector. Dat het slecht gaat met veel sectoren wordt overigens ook veroorzaakt door de transparantie van het internet. Hieronder zal ik een analyse geven aan de hand van het ‘TO DO Brainstormmodel’ dat Lieke Lamb en ik jaren geleden ontwikkelden. Voor een echt diepgaande analyse van de bouwsector kun je denken aan ‘TrendStrategy 4 U Sessie’. Als je meer over onze ‘TO DO Methode’ wil weten, lees dan ook mijn blog ‘TrendTalk Bouwsector’.

Trends die de bouwsector beïnvloeden

De ‘T’ staat voor Trends. Met welke Trends heeft de bouwsector zoal te maken? Laten we eens kijken: er zijn uiteraard minder bouw- en infraprojecten als gevolg van de financiële crisis in 2008; een vergrijzing onder de werknemers in de bouw & infra; gemeentelijke grondprijzen die niet meer aansluiten bij de huidige economische situatie; een vergrijzende bevolking die eigentijdse woonwensen heeft; een soort allergie voor ambachtelijk werk onder jongeren; iets meer ruimte bij gemeenten om een bestemmingsplan te wijzigen zodat leegstaande kantoren een woonbestemming kunnen krijgen; verduurzaming van gebouwen etc. etc.

Oplossingen voor de bouwsector

De ‘O’ staat voor Oplossingsrichtingen – Opportunities of Kansen zo u wilt. Hier kan een bouwonderneming nagaan wat de sterke en zwakke punten van de eigen organisatie zijn. Dit wisselt per bedrijf maar er zijn – uitzonderingen daargelaten – enkele generieke oplossingsrichtingen die voor de gehele Nederlandse bouwsector gelden. Sterke punten van de bouwsector zijn onder andere: het grote kennisdomein rond bestaande en nieuwe bouwmaterialen; de logistieke benadering van het bouwproces met Just-In-Time (JIT) delivery op de bouwplaats; bouwregie met behulp van Building Information Systems (BIM) ect. etc.

Proces-innovatie heilige graal voor bouwsector

De ‘D’ staat voor Deliverables – concrete innovaties, uiteenlopend van procesinnovaties tot dienst- en productinnovaties. Op basis van de hiervoor genoemde trendlijnen en oplossingsrichtingen ligt het voor de hand dat de bouwsector een transitie zal doormaken van vorm naar functie. Tot op heden zijn architectenbureaus inhoudelijk leidend in het bouwproces op basis van vorm en materialen. Dat zal veranderen. De functie van een gebouw of infrastructuur zal leidend worden. Denk hierbij in functies als: wonen; werken; decentrale energie-opwekking etc. etc.

Eén van de voorlopers op dit terrein is architect Pi de Bruijn. Ik mocht met hem samenwerken bij de herbouw van de wijk Roombeek in Enschede na de vuurwerkramp. Groot was de verwarring toen Pi zijn plannen presenteerde aan de bewoners en ondernemers in de wijk. Zijn plan voorzag namelijk in een functioneel kader en hij vroeg de aanwezigen om de gewenste functionele invulling van de wijk aan te geven. Het spreekt voor zich dat dit een zeer inspirerende en resultaatgerichte brainstorm werd. Het resultaat mag er zijn.

Wat kan de bouwsector morgen al verbeteren?

De 2e ‘O’ in het ‘TO DO Brainstormmodel’ staat voor Offensief . Kortom: wat wordt het plan van aanpak voor de korte en langere termijn? Laten we eerst kijken naar de langere termijn. Het is handig om daarmee te beginnen omdat we daarna heel pragmatisch terug kunnen redeneren naar de dag van morgen. Het is duidelijk dat de bouwsector, zoals wij die nu kennen, over tien jaar niet meer zal bestaan. Sterker nog de huidige sectorale indeling – zoals bouw, logistiek, zorg, onderwijs – bestaat dan ook niet meer. De samenleving zal een ‘Maatschappelijk Georiënteerde Trans-Sectorale Indeling’ krijgen. Niet omdat ik dat zeg maar omdat veel systemen hun grenzen bereikt hebben. Bij de financiële sector werd dat in 2008 al duidelijk door de bankencrisis. Het lijkt erop dat dit besef in de bouwsector hier-en-daar nog een beetje moet doordringen. Dit is overigens vooral op brancheniveau en bij de politiek. Na een eerste schrikreactie wil men de bouwsector eigenlijk weer terug brengen naar het niveau van voor 2008. Dat is natuurlijk niet realistisch. De wereld is veranderd door de financiële crisis en de daarop volgende Transitie Economie of recessie zo u wilt.

Bouwondernemingen daarentegen zien dagelijks hoe de vlag erbij staat en zijn wel bereid om forse hervormingen door te voeren. Na de eerste reflexen – zoals het kaasschaven voor kostenverlaging en het ontslaan van personeel – kijkt men naar procesinnovatie. En dat is de sleutel tot succes voor de bouwsector. Uit procesinnovatie zal namelijk als vanzelf productinnovatie en dienstinnovatie voortvloeien. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat de huidige bouwsector haar grenzen bereikt heeft. Men zal zichzelf opnieuw gaan uitvinden. Dat gaat nu nog tergend langzaam. De komende jaren zullen we zien dat procesinnovatie een geheel nieuwe multi-disciplinaire ‘Bouw- en Infrasector’ zal opleveren. Samensmelting met de logistiek sector is een vanzelfsprekende procesinnovatie maar het gaat verder. In een nieuw sector-cluster zoals ‘Wonen en Werken’ zou de bouw een regierol kunnen gaan vervullen.

Voor de dag van morgen betekent dit concreet dat bouwondernemingen zichzelf de vraag moeten stellen: Waar ligt onze kerncompetentie? Hoe vertalen wij die op een strategisch niveau naar (bouw)activiteiten in de toekomst? Bent u zelf actief in de bouw? Dan wens ik u veel succes met uw TrendStrategie. Mocht het erg ingewikkeld worden dan weet u mij te vinden.


Over de auteur: Richard Lamb

TrendStrateeg & TrendWatcher Richard Lamb, MSc (Bureau TrendWatcher.com, 070 511 44 44) is actief sinds 1989; voorspelde als één van de weinigen de financiële crisis. Hij voorziet nu onder andere ‘Generation Exit’ en het ‘Dilemma van Duurzaamheid’. Als futuroloog / trendwatcher spreekt hij tijdens zijn keynotes en TrendTalk-presentaties zowel over trends als over de manier waarop men zelf trends kan spotten en vertalen naar kansen en innovaties. Hij ontwikkelde daartoe het TO DO Brainstormmodel. Deze leidraad gebruikt hij ook tijdens zijn strategische BigBrainstorm-sessies bij overheden en bedrijven. Zijn vaardigheden als dagvoorzitter / discussieleider deed hij op als radiopresentator bij de AVRO en NOS. Richard heeft een achtergrond in ICT, Informatiekunde en Elektronica. Naast enkele boeken die van zijn hand verschenen schrijft hij ook regelmatig (gast)columns op blogs en in tijdschriften. Sinds de start in 2010 verleent Richard zijn medewerking aan de jaarlijkse Trendrede, een collectieve toekomstvisie van een tiental ervaren trendwatchers. Lieke en Richard Lamb vormen samen hét trendwatchers-duo van Nederland en zijn beiden managing partner van Bureau TrendWatcher.com, dat zich richt op strategisch advies, toekomstscenario´s en innovatie. Vrijwel dagelijks verzorgen zij TrendTalk-presentaties; BigBrainstorm-sessies en dagvoorzitterschappen in het land. Lieke en Richard zijn getrouwd en hebben vier kinderen. Bij BNR Nieuwsradio geven zij wekelijks hun TrendsVerwachting™ over tal van onderwerpen. Alle afleveringen zijn terug te luisteren via www.TrendsVerwachting.nl. Ook verzorgen zij een gratis TrendBrief op www.TrendBrief.nl. Elk najaar geven Lieke en Richard een TrendsVerwachting voor het komende jaar. Ook reiken zij jaarlijks de ‘Ditishandig Innovatie Awards’ uit en maken zij het radioprogramma ‘Ditishandig.nl’ over trends; innovatie en gadgets. Lieke en Richard zijn ambassadeur van ‘Onderwijs OnStage’ en ‘Jong Ondernemen’. http://TrendWatcher.com - http://TrendWatcher.TV - http://TrendsVerwachting.nl

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP