Blogs, vlogs, plogs in duurzame bouw en renovatie… uh, echt?!

De flashy termen vliegen je om de oren. ‘Weet je niet wat het is? Doe je er nog niet aan mee dan?’ Voor je het weet heb je het stempel ‘old skool’ te pakken… Of erger nog, je klanten weten je niet meer te vinden. Vanwaar die ‘blogheisa’? Waarom neemt het zo’n vlucht?

Het waarom van bloggen, vloggen en ploggen

Steeds meer mensen weten inmiddels dat de informatiebehoefte van klanten verandert. Belangrijk om te weten is dat bijna alle zoekvragen tegenwoordig beginnen op Google. Ook die vragen die gaan over duurzaam bouwen en renoveren. Als jij iets wilt weten, google je het zelf toch ook? Zakelijk gezien is dat niet echt anders. Ja, misschien niet thuis met je slofjes op de bank, surfend op je tablet. Maar wel achter je bureau op je werk, of op je mobieltje op de bouwplaats. Mensen zoeken steeds specifieker, op termen als ‘waarom duurzaam bouwen’ en ‘renovatie op duurzame wijze’ etc.

En wist je dat – na Google – Youtube de tweede grootste zoekmachine in de wereld is? Het is dus essentieel dat jij, jouw organisatie en jullie duurzame boodschap online – op die platforms – aanwezig zijn. Want daar word je gezocht en dus wel of niet gevonden.
Hoe zorg je dan dat je gevonden wordt? Daar zijn veel uiteenlopende manieren voor, die of geld kosten of niet. Laten we eens inzoomen op blogs, vlogs en plogs; slimme middelen om dit (vooralsnog zonder ervoor te betalen) te bereiken.

Bloggen

Een blog is trouwens een soort website met een overzicht van berichten (blogposts). Die berichten bestaan uit meningen & ervaringen van de blogger (de auteur). Het nieuwste bericht staat bovenaan. Lezers kunnen een reactie onder de blogpost plaatsen, met als doel het op gang brengen van communicatie over en weer. Daarnaast bouw je aan je online autoriteit rondom ‘duurzaam bouwen’ of ‘ duurzaam renoveren’, dus het onderwerp waarover je blogt.

Google is gek op blogposts, omdat ze voor Google vaak voldoende diepgang hebben om ze makkelijk in de juiste context te plaatsen. Ook bewijzen ze voor de continu snuffelende servers van Google of je wel of niet relevant bent (lees: inhoudelijk juiste kennis deelt rondom het betreffende onderwerp) om gevonden te worden. Zo kan Google dus snel bepalen of je bijdraagt aan een relevant zoekresultaat voor diegene die iets opzoekt via Google. Of je zonder er voor te betalen dus hoog eindigt op de 1e pagina van Google.

Want zoals Eric Smidt (de baas bij Google) het zelf stelt: ‘The cost of remaining anonymous may one day be irrelevance’. Nou heeft hij natuurlijk veel eigen belang bij deze uitspraak, maar onderschat het almachtige Google maar beter niet.

Vloggen en ploggen

Youtube en andere beeldgeoriënteerde platforms zijn weer gek op vlogs en plogs. Vlogs zijn video-blogs (dus bewegend beeld in plaats van tekst) en plogs zijn foto-blogs (ja, je raad het al, stilstaand beeld). Waarom al deze verschillende vormen? De één kijkt nou eenmaal liever naar al dan niet bewegend beeld, de ander leest liever.

Hoezo mijn vindbaarheid?

Er zijn dus voldoende goede redenen om te starten met professioneel bloggen, vloggen en ploggen. Het is maar net wat jou zelf het beste ligt. Als je makkelijk schrijft is een blog een goede optie, hobby je in je vrije tijd de familiekiekjes tot een album, dan ligt ploggen je waarschijnlijk beter. Heb je altijd al voor de camera willen staan, nu is je kans, start met vloggen. Want allemaal dragen bij aan de vindbaarheid van jou, jouw organisatie en jullie duurzame boodschap.
Google
Denk je nu nog steeds dat je traditionele marketing- en communicatiemiddelen als advertenties, beursdeelnames etc. voldoende helpen om daar gevonden te worden waar gezocht wordt?

Het antwoord is dus nee.

Blogs, vlogs en plogs zijn efficiënte middelen om je belangrijke duurzame boodschap stevig op de online kaart te zetten. Je kunt er mensen mee bereiken, binden en boeien. En zelfs werven. Als je tenminste weet waar je mee bezig bent en waarom je dat zo doet.

Een goede start in 1 middag

Vind je het nog wat eng om je kennis op te schrijven, of voor de camera uit te dragen? Wel al eens begonnen, maar nog net niet die fijne professionele kneepjes te pakken? Dan heb je geluk. Je kunt namelijk nu in één middag leren bloggen en vloggen. Of in ieder geval hiermee een bijzonder goede start maken.

Want, jij wil toch ook op de eerste pagina van Google of Youtube boven komen drijven als er gezocht wordt op duurzaam bouwen en renoveren?


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

Geef een reactie