Blijft het bij ‘SPIELEREI’ of word je volwassen?

Hoeveel tijd moet ik aan die spielerei besteden?’. Achterovergeleund en met zijn armen demonstratief over elkaar, stelde hij nors deze vraag tijdens een van mijn LinkedIn-trainingen. De vraagsteller maakte deel uit van een incompanytraining en was duidelijk niet uit vrije wil gekomen.

Nu moet je weten dat ik iedere training aan bedrijven werkzaam in B2B, start met een verhaal over marketing anno nu; over je oor te luister leggen, interesse tonen en waarde bieden aan je (potentiële) klanten. Social Media – de woorden zeggen het al – vragen om een sociale houding. Dat geldt ook voor LinkedIn. Het platform is bovendien een middel en geen doel. Een online zakelijk platform dat je kunt inzetten om contact te leggen, te laten zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Online zichtbaarheid draagt bij aan het succes van jou en je bedrijf.

Geen ruzie maken

Mijn vurig pleidooi had hem blijkbaar niet geraakt. In een split-second besloot ik mij niet te verdedigen. ‘Als volgens jou het energie steken in online zichtbaarheid een ‘onbeduidende bezigheid’ is, zou ik er vooral geen energie insteken. Toch?’. Of hij deze reactie van mij niet had verwacht, weet ik niet, maar een verdere discussie bleef op dat moment uit.

Toch liet zijn opmerking mij niet los.

Planmatig werken is een must voor alle bedrijven. Iedereen weet dat een goede organisatie van een project de efficiency enorm bevorderd. Het geeft structuur en schept duidelijkheid voor elke betrokkene.

Het verbaast mij echter keer op keer dat een marketingplan in vele bedrijven ontbreekt. Neemt men marketing niet serieus? Vindt men dit onbewust ‘spielerei’? Zijn directies zo weinig overtuigd van de meerwaarde van strategische marketing dat daardoor ook een marketingplan uitblijft? Of blijft marketing een kostenpost en vraagt men zich af wat het eigenlijk oplevert?

Doet marketing ertoe?

In de zomerperiode, een periode waar er meer tijd is voor reflectie en evaluatie, las ik het boek van hoogleraar marketing Ruud Frambach ‘Doet marketing ertoe?’. Pff, ik was blij te lezen dat zijn antwoord volmondig ja was. Wat had ik gedaan met een negatief antwoord?

Maar ook hij constateert dat marketing nog steeds onvoldoende serieus genomen wordt aan de directie- c.q. managementtafel. Volgens Frambach is marketing nog te vaak gericht op korte termijn succesjes en een focus op klantwaarde ontbreekt vaak.

Frambach legt de bal niet alleen bij directie en management, maar zeker ook bij marketeers. Er is voor deze groep professionals werk aan de winkel. Voel je je aangesproken of ben je nieuwsgierig, dan raad ik je zeker aan het boek van Ruud Frambach te lezen.

Van spielerei naar waardevol en effectief.

De tijd van marketing in de vorm van misleidende reclame en agressieve verkoop is voorbij. Het is ook geen eenrichtingsverkeer naar je klanten. Wees je daarvan (meer) bewust.

Als marketing onvoldoende strategisch en planmatig wordt ingezet, blijft de uitvoering, zoals het effectief inzetten van o.a. Social Media-kanalen inderdaad bij spielerei. Bij het ontbreken van enige structuur, voert de hectiek van elke dag snel de boventoon en wordt er maar iets lukraak uitgevoerd of helemaal niet. Marketing blijft op een to-do lijst staan en verdwijnt keer op keer naar de achtergrond. Dat komt je beslist bekend voor.

Jammer, want uit onderzoek blijkt dat het creëren van waarde voor klanten tot meer tevredenheid leidt. Daardoor presteert jouw bedrijf beter. Op een waardevolle en effectieve wijze marketing inzetten, begint met exact weten welke doelen jouw klanten nastreven. Weten waar de ‘pijn’ zit en waaraan jij als bedrijf kunt werken en een voorsprong kunt nemen t.o.v. jouw concurrenten. Als je dat weet, kun je ook je marketingmiddelen doelgericht inzetten.

Een marketingstrategie past op een A4-tje

Dikke nota’s landen in de la en dat werkt niet. Kort en krachtig de koers vastleggen kan op een A4-tje. Vervolgens met een kleine enthousiaste groep een uitvoeringsplan maken en de inzet van (online) middelen opnemen. Laat je niet afleiden door acties en promoties die in een jaar op je pad komen. Check eerst of een actie of campagne aansluit bij je strategie en of het meerwaarde heeft. Zo niet, niet doen. Houd koers.

Op een rijtje.
Wat levert het strategisch en planmatig inzetten van marketing een bedrijf op?

* Marketing ondersteunt de organisatiedoelstellingen.
* Marktgerichte bedrijven weten meer van hun markt en welke behoeften er liggen.
* Bedrijven kunnen op deze behoeften inspelen en presteren daardoor beter.
* Je bent je concurrentie voor.
* Door klantfocus werk je aan kwaliteit, tevredenheid en loyaliteit en dat levert business op.

Dag spielerei.

Maak tijd vrij voor een marketingplan en ‘spielerei’ behoort tot het verleden. Je doet nooit meer ‘zomaar wat’. Jij en je medewerkers weten waar je voor staat en waar je voor gaat. Net als bij andere planmatige projecten wordt er gewerkt met een heldere koers, geëvalueerd en bijgestuurd.

Dag spielerei, dag onrust. Hallo volwassenheid! Hoe fijn is dat?


Over de auteur: Lilian Zeekaf

Via KIT. krachtige verbinding ondersteunt Lilian het MKB in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche om op een andere manier met de (potentiële) klanten te communiceren. Persoonlijk, duidelijk en transparant. Waar staat je bedrijf voor en wat los jij voor de klant op. Van productgericht naar klantgericht. Daarnaast is zij marketing- en communicatieadviseur bij SATIJNplus Architecten.

Geef een reactie