BIM: een gouden toekomst in Europa

BIM-gebruikHet Verenigd Koninkrijk staat bekend als één van de voorlopers op het gebied van BIM. De vraag hier is niet meer óf BIM geïmplementeerd moet worden, maar de vraag is meer wíe zich als BIM-voortrekker moet opstellen. Het Centre for Digital Built Britain (een samenwerking tussen de Universiteit van Cambridge en overheid) is hard bezig met ‘BIM level 3’, wat een volledig geïntegreerde digitale omgeving in de bouwsector betekent.

Is het dan vanzelfsprekend dat het BIM-gebruik gaat stijgen in de komende jaren omdat de betrokken partijen die al met BIM werken in zo’n ver stadium zijn? Ik denk van niet.

Geen grote groei verwacht in BIM-gebruik Verenigd Koninkrijk

Het BIM-gebruik door architecten in het Verenigd Koninkrijk is in vergelijking met andere Europese landen vrij hoog: meer dan een derde van de architecten geeft aan BIM in hun projecten te gebruiken, wat een kleine verhoging is ten opzichte van het gebruik van BIM in 2015 en 2013.

Een grote groei in het gebruik van BIM in het Verenigd Koninkrijk lijkt echter niet te gaan gebeuren. Volgens de resultaten van Arch-Vision heeft het overgrote deel van de architecten BIM wel overwogen, maar geeft slechts een klein deel aan dat zij BIM ook daadwerkelijk gaan implementeren in hun projecten. De belangrijkste reden voor Britse architecten om BIM niet te gebruiken is dat dit niet gevraagd wordt door klanten. Met name in de woningbouw kan dit een goede verklaring zijn omdat in het Verenigd Koninkrijk weinig grote gestandaardiseerde nieuwbouwwijken worden gebouwd – een type project waar BIM ideaal voor is. Waar de overheid het gebruik van BIM in projecten probeert te stimuleren, blijven de BIM-eisen van commerciële klanten van Britse architecten laag.

Nederland lijkt BIM-kampioen

Wat minder bekend is, is dat Nederland eigenlijk evengoed een grote speler is op het gebied van BIM. Uit onderzoek van Arch-Vision blijkt dat bijna alle architecten bekend zijn met BIM en dat bijna tweederde op dit moment gebruik maakt van BIM in hun projecten. Dit is een groei in gebruik van BIM ten opzichte van 2015, toen iets meer dan de helft van de Nederlandse architecten BIM gebruikte.

De Nederlandse woningbouwmarkt verschilt van de Britse en dit kan een grote stimulans zijn voor de groei in BIM-gebruik. De prognose voor deze sector is de komende twee jaren zeer positief: zowel corporaties als particulieren gaan veel nieuwbouwprojecten uitvoeren, mits er goedkeuring vanuit de provincies komt. Nieuwbouwhuizen zijn vaak (gedeeltelijk) gestandaardiseerd en worden gebouwd met behulp van BIM. Daarnaast helpt BIM ook met het verminderen van faalkosten wat zeer belangrijk is voor dit segment. Het verlagen van faalkosten is volgens de resultaten van Arch-Vision de belangrijkste reden is om BIM te gebruiken voor Nederlandse architecten. De groei in nieuwe woningen zou dus het gebruik van BIM stevig kunnen verhogen aangezien niet alleen architecten maar ook al veel aannemers en installateurs betrokken zijn bij dit type projecten waarbij BIM al een grote rol speelt.

Aanmoediging overheid Frankrijk verhoogt BIM-gebruik

De meest spectaculaire groei is echter te zien in Frankrijk. Het gebruik van BIM verdubbelde bijna ten opzichte van de Arch-Vision meting in 2015. Ongeveer twee van de vijf architectenbureaus gebruikt nu BIM in hun projecten. Deze groei betekent ook dat het BIM-gebruik in Frankrijk nu bijna op gelijk niveau ligt als het BIM-gebruik in het Verenigd Koninkrijk.

De grote groei in BIM-gebruik kan gedeeltelijk worden toegeschreven aan de inspanningen van de overheid in Frankrijk. De Franse overheid is de afgelopen sterk bezig geweest met het stimuleren van BIM in de bouwsector. Het meest recent initiatief is het ‘Objectifs BIM 2022’-plan. De overheid heeft een digitaal platform ontwikkeld om samenwerking via BIM te bevorderen tussen schakels binnen de bouwsector.

Niet alleen grootschalige woningbouwprojecten zijn dus een sterke drijfveer achter een stijging in het gebruik van BIM in projecten, ook een overheidsstimulans draagt hier sterk aan bij. Zeer interessant om te zien hoe deze trend zich zal door ontwikkelen in de komende jaren.


Over de auteur: Jeroen de Gruijl

Jeroen heeft de master media & journalistiek in 2013 met succes afgerond en is sinds 2014 als research analyst werkzaam bij USP Marketing Consultancy voor de afdeling Construction. Vanaf 2016 vervult hij de rol van Project Manager en is hij verantwoordelijk voor het verzamelen van accurate marktinformatie en het adviseren op basis van deze informatie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP