Big Brother is watching you?!

privacyGisteren mochten we naar de stembus voor het referendum over de Wiv, ook wel de sleepwet of aftapwet genoemd. De opkomst was voor een referendum hoog. Dit kan natuurlijk komen door de slimme timing met de gemeenteraadsverkiezing. Of is privacy nu een hot topic?

Het is in ieder geval een onderwerp dat een hoop vragen opwekt. Hoe belangrijk is onze privacy? Wanneer zijn we bereid het op te offeren? En wat gebeurt er eigenlijk met onze gegevens?

Privacy en Marketing

Ook in marketing is het privacyvraagstuk actueel. De enorme hoeveelheid informatie die online (big data) voor het grijpen ligt, is voor ons marketers fantastisch. We kunnen mensen retargeten op basis van hun internetgedrag, websitebezoekers opvolgen met nurturing campagnes en zo gericht informatie aanbieden om steeds meer klantgegevens te verzamelen. Maar al deze kennis is macht en with great power comes great responsibility. Het is aan ons als marketers om verantwoordelijk om te gaan met al die informatie. En als je dat nog niet deed, word je hier vanaf 25 mei wel toe gedwongen door de nieuwe privacy regelgeving: GDPR.

GDPR: bescherming of beperking?

Met de General Data Protection Regulation moeten personen inzage kunnen krijgen in hun persoonlijke gegevens die bedrijven verzamelen en moeten bedrijven voldoen aan strengere eisen met betrekking tot gegevensverwerking. Zo krijgt de consument weer een beetje de controle over zijn gegevens terug. Niets mis mee en heel redelijk. Maar de nieuwe regelgeving brengt ook voor marketers uitdagingen met zich mee: iedereen die bijvoorbeeld voor een online nieuwsbrief staat ingeschreven moet opnieuw expliciet toestemming geven om gemaild te worden. Ga daar maar eens aan staan als e-mail marketer. Hoe bedenk je een slimme manier om te voorkomen dat je database met 80% kleiner wordt?

Jagen en verzamelen

GDPR dwingt ons om op een nieuwe manier naar persoonsgegevens te kijken. Termen als tracking, targeting en data mining doen ook eigenlijk meer denken aan jagen en verzamelen dan aan marketing. En het opbouwen van een grote database moet geen doel op zich zijn. Wat heb je eraan als de mensen in je database niet echt geïnteresseerd zijn? We moeten dus onder de loep nemen wat echt nodig is om op te slaan en of onze gebruikers of klanten er baat bij hebben. Hoe zorgen we ervoor dat mensen er actief voor kiezen dat we hun data mogen gebruiken? Door terug te gaan naar de kern van marketing: je klant kennen en waarde creëren. Want als je het goed doet, vindt die beginnende BIM-engineer het helemaal niet erg als jij hem precies op het juiste moment tips stuurt voor het starten met een BIM-project. En wil hij zich heus wel aanmelden voor die interessante nieuwsbrief.


Over de auteur: Anne-Mieke Dekker

Anne-Mieke Dekker studeerde Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is werkzaam bij Stabiplan, a Trimble company. Hier werkt ze als content specialist aan het contentplatform constructible.stabiplan.nl. Stabiplan ontwikkelt en verkoopt ontwerpsoftware voor installatietechniek; MEPcontent.com is de BIM-bibliotheek met uniforme objectinformatie voor de installatiebranche.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP