Bieterballen of bold moves?

Het zit er weer op. De Dutch Green Building week is voorbij en Terschelling stroomt leeg met Springtij bezoekers. Alle green leaders en believers spoeden zich naar huis met verse kennis en nieuwe inzichten. Maar wat brengt dat de gebouwde omgeving? Welke projecten of desnoods pilots starten er morgen en overmorgen? Wie zoeken elkaar op om het verschil te gaan maken? Het zou toch mooi zijn als 10 jaar Springtij kan worden gevierd met een mooi actielijstje naast inzichten die er worden gedeeld. Het lijkt wel of we door de jaren heen verder verwijderd raken van de uitvoering van zaken die het verschil maken. Door alle kennis en inzichten die we zo graag met de ander willen delen, sneeuwt tijd voor reflectie en het overgaan tot actie een beetje onder. Juist nu we ‘bold moves’ moeten maken, bijvoorbeeld op het gebied van stikstof en andere uitstoot, blijven we hangen in ons eigen introverte borrelpraatcircuit met de groene ‘excuus’ bieterballen. We moeten doeners mobiliseren, acties slim combineren en verder kijken dan vandaag.

Omarm de ‘purpose’ economie

We bevinden ons in het tijdperk van de ‘purpose’ of ‘betekenis’ economie. Sociale ondernemingen zijn sterk in opkomst, maar ook van oudsher traditionele ‘corporate’ bedrijven snappen dat ze zich moeten verbinden aan een maatschappelijke missie (purpose). Er is onder (jonge) werknemers een groeiende behoefte aan zingeving en betekenis. Ruim 90% van de millenials wil betekenisvol werk doen en impact maken. Generatie ‘Z’, de opvolgers van de millenials, vindt dit nóg belangrijker. Langzaam volgen ook andere generaties en de Young Elderly Professionals. Als bouw- en vastgoedsector kunnen we dus slimmer gebruik maken van al die enthousiastelingen die staan te popelen om met duurzaamheid & klimaatissues aan de slag te gaan. Er staan mensen in de startblokken om persoonlijk leiderschap te tonen, dingen te gaan ‘doen’. Er zouden elke dag nieuwe pilots, projecten en ketensamenwerkingen kunnen starten die een duurzame gebouwde omgeving een stapje dichterbij brengen. Dit verklaart ook de populariteit van diverse trainingen en masterclasses die zich hier op richten. Beste werkgever in de gebouwde omgeving, u heeft goud in handen. Hoe zet je dan dingen in beweging? Leer van deze stoere dame, Fiona van ’t Hullenaar, de andere genomineerden en haar voorgangers die als green leader de ambitie hoog leggen en hun nek uitsteken.

Verbindt initiatieven

Met het activeren van mensen hebben we de eerste horde genomen, maar dan? Hoe voorkom je dat je verdwaalt in een woud aan mogelijkheden en maar niet tot actie komt? Het is om moe van te worden: PBL detecteerde in recent onderzoek ruim 1.500 circulaire initiatieven en het is lastig om deze te versnellen. Initiatieven rondom een circulaire bouweconomie kunnen we slimmer verbinden met de verduurzamingsopgave. Modulaire, demontabele en circulaire woningen leiden niet alleen tot minder grondstoffenverbruik, maar kunnen ook energieneutraal en zonder CO2 uitstoot worden uitgevoerd. Bovendien biedt modulair bouwen de mogelijkheid om de woningbouwopgave versneld uit te voeren en meer betaalbare woningen te realiseren. Sla meerdere vliegen in 1 klap en zoek ook naar andere zaken van waaruit je een brug naar duurzaamheid kan slaan.  Anke van Hal illustreerde dit al vaker. Richt je bij verduurzaming en circulariteit eerst op het aantrekkelijker maken van de wijk en het creëren van werkgelegenheid, dan is de ontvankelijkheid voor het aanpakken van de woning ook veel groter. De aanpak van de wijk Bilgaard in Leeuwarden is hier een mooi voorbeeld van, net als Buiksloterham in Amsterdam. Binnen de opgaves die er liggen vergeten we ook nog weleens de bovengrondse opgaven met de ondergrondse opgaven te verbinden. Wachten we op de eerste grote black-outs als gevolg van elektrificatie die Nederland gaan lamleggen? Of gaan we op tijd in gesprek met de netwerkbedrijven om slimme oplossingen voor piekbelasting te bedenken? Hetzelfde geldt voor de circulaire transitie: gaan we nu gebouwen en wijken ‘circulair’ verwarmen met een nieuw warmtenet door het verbranden van biomassa in centrales? En gaan we deze biomassa daar gezellig met vrachtwagens naartoe brengen?

Het hoeft niet allemaal in Nederland

Je nek uitsteken voor duurzaamheid en circulariteit in de gebouwde omgeving in Nederland, ‘waarom zouden we dat doen’ roepen sceptici met een primaire focus op een economisch verdienmodel. Nederland is klein, de initiatieven die wie hier ontplooien kennen een beperkte opschaalbaarheid. Bovendien, de verbeteringen die we hier realiseren, zijn slechts een speldenprik op het wereldtoneel van het klimaatprobleem. ‘Laat ze in India en China eerst eens beginnen met forse maatregelen.’ Als de Nederlandse waterbouwsector er ook zo over had gedacht, dan waren de Afsluitdijk en de Deltawerken er nooit gekomen in hun huidige vorm. Ingenieursbureaus, infrabouwers en baggeraars hadden dan ook geen florerende en toonaangevende internationale ‘exportproducten’ gehad op het gebied van waterbescherming. Toegegeven, voor de Deltawerken was er een extra zetje (een ramp) nodig om tot versnelling, verslimming en opschaling te komen. Laten we ervoor zorgen dat het met de energietransitie en de transitie naar een circulaire gebouwde omgeving niet zo verloopt.

De grootste ‘bold move’ is de blik buiten het eigen ecosysteem en vastklikken aan een ander, nieuw systeem. Daarbij hebben we allemaal wat te verliezen, zoals de stikstofproblematiek laat zien. Als we geen risico’s durven te nemen vanuit weerzin tegen verlies, dan minimaliseren we daarmee de kans op waarde creatie en een toekomstbestendige gebouwde omgeving.


Over de auteur: Leontien de Waal

Leontien de Waal is sinds 2003 werkzaam bij Rabobank en al bijna 10 jaar in de rol van sectorspecialist bouw, vastgoed & engineering. Ze heeft regelmatig contact met bedrijven uit de gehele bouwkolom om de dialoog aan te gaan over marktontwikkelingen, trends, strategische keuzes en de (financiële) consequenties daarvan. Ook geeft ze lezingen daarover. Leontien adviseert over het te volgen commerciële beleid van Rabobank in de sector. Een persoonlijke uitdaging haalt ze uit het dichter bij elkaar brengen van businesscases van klanten en de financiële mogelijkheden die Rabobank biedt. In het bijzonder op het gebied van duurzaamheid en business model innovatie. Voor Rabobank is duurzaamheid een van de speerpunten bij zowel vastgoedfinancieringen als de financiering van bouwprojecten

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP