Beurzen als zakelijk oriëntatiekanaal

BouwKennis is na een periode van afwezigheid, de aankomende Bouwbeurs weer aanwezig met de stand ‘De Kennisfabrique’. Samen met vijf andere kennisleveranciers in de bouw, stichting S@les in de Bouw, NEN, Stichting ETIM Nederland, stichting STABU en USP Marketing Consultancy, bundelen we onze expertise in één interactieve stand. Ik heb lang nagedacht over deze beursdeelname, maar heb uiteindelijk de knoop doorgehakt.hands-3-hand-holding-a-card-187346-m

Veel partijen gebruiken de beurs nog altijd om flink uit te pakken. Van sommige spelers wordt simpelweg verwacht dat ze op bepaalde beurzen aanwezig zijn. Toch was beursdeelname de afgelopen jaren niet ‘vanzelfsprekend’. Door de financiële malaise zijn de afgelopen jaren een hoop beurzen afgelast en kromp het vloeroppervlak van vele gevestigde namen. Daarom werd er kritisch gekeken of deelname inderdaad binnen de beoogde strategie paste en of deze doelstelling misschien ook met een kleinere stand kon worden behaald. Dat neemt niet weg dat beurzen nog altijd uitermate geschikt zijn om de doelgroep te bereiken.

Bij BouwKennis hebben we onderzocht hoe marktpartijen tegenwoordig naar beurzen kijken. Zijn beurzen minder belangrijk geworden door de komst van andere oriëntatiekanalen en nieuwe media als websites, zoekmachines en social media? Of blijven beurzen nog altijd een prima oriëntatiekanaal voor zakelijk gebruik? Dit onderzoek heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken om dit jaar weer deel te nemen aan de Bouwbeurs. Daarom deel ik de uitkomsten van het onderzoek graag met je.

Belangrijkste oriëntatiekanalen voor zakelijk gebruik

BouwKennis onderzoekt sinds 2007 wat de belangrijkste informatiebronnen voor producten en materialen zijn. Sindsdien staan beurzen ieder jaar in de top-3 van meest populaire oriëntatiekanalen. Om te achterhalen hoe belangrijk beurzen tegenwoordig nog zijn als zakelijk oriëntatiekanaal is ook dit jaar weer aan marktpartijen gevraagd welke oriëntatiebronnen voor hen het belangrijkst zijn voor zakelijk gebruik. Van alle oriëntatiebronnen, van blogs tot dagbladen en webinars, komen beurzen gemiddeld op de tweede plaats (32%). Net achter vakbladen (gemiddeld 34%), maar ruim voor de nummer drie, mond-tot-mondreclame van collega’s (22%). Beursbezoek staat dus jaar-in-jaar-uit in de top-3 oriëntatiemiddelen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Voor woningcorporaties en bouwmanagement en adviesbureaus zijn beurzen zelfs de meest belangrijke oriëntatiebron voor zakelijk gebruik op dit moment (respectievelijk 42% en 33%).

Top-3 meest belangrijke oriëntatiebronnen voor zakelijk gebruik (in %)

 ArchitectBouwmanagement & adviesOnderaannemerHoofdaannemer B&UInstallateurKlusbedrijfWoningcorporatie
Vakbladen46274327402433
Beurzen39333123302942
Mond-tot-mond reclame van collega's7193323143218
Bron: BouwKennis, juni 2014

 

Bouwbeurs meest populair

Wanneer specifiek gevraagd wordt welke beurzen respondenten willen gaan bezoeken, dan komt de internationale Bouwbeurs als overtuigende winnaar naar voren. Dit is sinds 2007 al de meest populaire beurs onder marktpartijen. Bijna een kwart van de ondervraagde marktpartijen gaf aan deze beurs te willen bezoeken (gemiddeld 24%). Het is een beurs die sectorbreed wordt bezocht. Alleen onder installateurs blijft deze beurs in populariteit achter (9%). Zij zijn daarentegen logischerwijs vooral te vinden op de VSK.

Top-3 meest bezochte beurzen in 2014 en geplande beurzen voor 2015 (in %)

 ArchitectBouwmanagement & adviesOnderaannemerHoofdaannemer B&UInstallateurKlusbedrijfWoningcorporatie
Internationale Bouwbeurs, Utrecht (2015)2932182592433
VSK, Utrecht202242421627
Renovatie, Den Bosch17146270836
Bron: BouwKennis, juni 2014

 

Bouwbeurs 2015

Dit blog is het tweede blog over het thema beurzen. In mijn eerste blog gaf ik 9 praktische tips voor een succesvolle beursdeelname. In dit blog blijkt dat je met een beursdeelname ook een groot bereik hebt, want een beurs blijkt nog steeds één van de meest gebruikte oriëntatiekanalen onder marktpartijen. En áls je dan naar een beurs gaat, kom dan naar de Bouwbeurs, want deze spant al jaren de kroon op het gebied van bezoekersaantallen onder beurzen gericht op de bouwsector.

Als je trouwens toch naar de Bouwbeurs gaat, kom dan gelijk even langs bij ‘De Kennisfabrique’. Op deze interactieve stand kun je een scala aan presentaties bijwonen over de belangrijkste trends en ontwikkelingen van nu én de komende jaren. De Kennisfabrique staat in hal 9 met standnummer 09BV A036 en is voor bezoekers van de BouwBeurs gratis en zonder voorinschrijving te bezoeken. Toegang tot de BouwBeurs 2015 is na registratie eveneens gratis. Klik hier om uw gratis toegangsbewijs aan te vragen. Meer informatie over de partners van de Kennisfabrique en de verschillende sprekers en presentaties is binnenkort te bekijken via www.dekennisfabrique.nl.

In aanloop op de Bouwbeurs volgt er nog één blog met betrekking tot beurzen. In mijn laatste blog kijk ik naar de toekomst. Blijven beurzen de komende jaren wel zo populair als dat ze momenteel (nog) zijn? Of is 2015 wellicht een kanteljaar? Je leest het binnenkort op het BouwKennis Blog.

 


Over de auteur: Boudewijn Goedhart

Vanaf 2007 staat Boudewijn aan het hoofd van BouwKennis. Onder zijn vleugels is het personeelsbestand inmiddels verdubbeld en is BouwKennis uitgegroeid tot dé markt- en marketinginformatieleverancier in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Als directeur heeft Boudewijn in de loop der jaren een scherpe neus ontwikkeld voor de richting waarin markten zich ontwikkelen. Dit maakt Boudewijn een veelgevraagd spreker over de toekomst van (marketing in) de bouw. Hij spreekt voor allerlei doelgroepen, van managers en marketeers tot handelaren en installateurs. Boudewijn is van vele markten thuis en spreekt graag over uiteenlopende gebieden als b2b marketing, productie- en prognosecijfers, woningbouw en utiliteitsbouw, online media, e-commerce, de renovatiemarkt, duurzaamheid en de handel. Zie www.boudewijn.nu voor meer informatie.

2 reacties op “Beurzen als zakelijk oriëntatiekanaal

  1. André Verhijde schreef:

    Ik kan mij voorstellen dat een enquête dit resultaat geeft en vraag mij tegelijk af of wij wel weten waar onze keuzes het meest door worden beïnvloed. Onze hersens zijn nou eenmaal makkelijk in de maling te nemen er we nemen onbewust veel informatie op die een belangrijke bijdragen leveren aan onze besluitvorming. Kijk op televisie maar eens naar programma’s als Mindf*ck, Char of Derek Ogilvie., je wordt in de maling genomen waar je bij staat.

    En natuurlijk vinden we allemaal dat we zelf onze keuze bepalen en ons niet laten beïnvloeden door wat we zien op internet en social media, maar ik denk dat dit, onbewust natuurlijk, wel erg onderschat wordt. De Bouwbeurs is er 1 keer in de 2 jaar maar ik google elke dag wel wat op het internet, laten we zeggen dat we allemaal 2 keer per dag (niet onderzocht maar een schatting) op internet gewoon iets zoeken, dan heeft dat toch uiteindelijk veel meer invloed op onze oriëntatie dan een beurs?

    Eurocol, het bedrijf waar ik als markering manager werk staat ook op de Bouwbeurs en ik hoop van harte dat het voor iedereen een zeer succesvolle beurs zal worden. Maar om dit nou de belangrijkste informatiebron te noemen betwijfel ik sterk. Stel we moeten kiezen, geen Google meer of geen Bouwbeurs meer om je professioneel te oriënteren, wat is dan je keuze?

  2. menno derksen schreef:

    Ik moet me helaas helemaal aansluiten bij de reactie van Andre Verhijde.
    Ik heb meerdere malen op de bouwbeurs gestaan als medewerker van een toeleverancier. En de conclusies zijn eenvoudig. Het aantal Architecten dat de beurs bezoekt is de afgelopen 20 jaar sterk afgenomen. Het aantal beslissers dat de beurs bezoekt laat dezelfde trend zien. Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig waar de bovenstaande cijfers vandaan komen. Inbound marketing en online sales wordt inderdaad steeds belangrijker en wordt door de bouw sterk onderschat. Is de beurs dan helemaal geen interessante outbound marketing meer? Ja zeker wel al mag je jezelf als bedrijf afvragen wat je voor dat budget online zou kunnen doen. een goede online strategie zal in ieder geval je beursdeelname positief beïnvloeden. En heren en dames als u toch beslist om naar de bouwbeurs te gaan zorg dan dat u online present bent en dat u uw relaties en belangrijke doelgroepen laat weten waarom u er heen gaat en waarom het voor hun interessant is om u daar te komen bezoeken.

Geef een reactie