Betekenis van een plek

De vakantie is vaak voor mij tijd voor reflectie. Tijd om stil te staan, terug te kijken en te analyseren waar we mee bezig zijn. Maar vooral ook tijd om te dromen, inspiratie op te doen en na te denken over wat beter kan en moet. Het bezoeken van nieuwe plekken, cultuur opsnuiven en het opdoen van nieuwe ideeën. De diverse indrukken van deze zomervakantie hebben me vooral aan het denken gezet over de ‘betekenis van een plek’. Over wat precies bepaalt in welke mate een plek ons raakt. En vooral hoe we deze betekenisvolle plekken kunnen maken.

Als toerist kom je ergens aan, vol verwachtingen en op zoek naar avontuur. Op zoek naar beleving en nieuwe herinneringen. Voor ons vond dat avontuur dit jaar plaats in het natuurgebied rondom Szczyrk in het Poolse woiwodschap Silezië. Adembenemend mooi. Piękne Polen! Het was erg fijn om naar een plek te gaan die nog niet ontdekt lijkt te zijn door de rest van de wereld. Waar je niet snel een andere Nederlander tegenkomt en men over het algemeen geen Engels spreekt. Naast steden als Krakow, Bielsko-Biala en Auschwitz hebben we vooral veel natuur gezien.

Ik was zeer onder de indruk van Planty in Krakow. Voorheen de oude stadsmuur en nu een Stadspark dat die oude stad omringt met een oppervlakte van 21 hectare en een lengte van 4 kilometer. Een zeer bijzonder stedenbouwkundig statement. Op de terugweg naar Nederland hebben we ook een stop gemaakt in Dresden. De stad aan de Elbe die tot 1990 deel uitmaakte van de communistische DDR. De herbouwde stad ademt historie. Wij kunnen dus misschien nog wat leren van socialistische architectuur en stedenbouw. Dresden is in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd door de Britten en Amerikanen. De extreem hete vlammenzee veroorzaakte een vuurstorm die de stad verwoeste. Na de Tweede Wereldoorlog wilden de communistische autoriteiten Dresden ombouwen tot een socialistische metropool. De stad moest haar vooroorlogse uiterlijk terugkrijgen. De Frauenkirche werd volledig herbouwd waarbij nog aan het gebouw te zien is welke stenen uit de brand zijn hergebruikt. Hierdoor heeft Dresden een historische, barokke uitstraling gekregen en trekt de stad meer en meer toeristen. Deze stedelijke vernieuwing gaat tot op de dag van vandaag nog steeds door. Er wordt binnen de stadsmuur ontzettend veel gebouwd. Het is vooral opvallend dat ze daar kennelijk in staat zijn geweest om nieuwe gebouwen te realiseren die aanvoelen alsof ze daar al 500 jaar staan zonder het ‘Efteling effect’ op te roepen. Super knap. Het hoeft dus echt niet zo te zijn dat als je een stad volledig herbouwt het als nep hoeft aan te voelen.

De emotionele waarde toekenning aan plekken is voor iedereen anders. We geven onze eigen betekenis aan wat we om ons heen zien en ervaren. De beleving van een plaats is persoonlijk en subjectief. Krakow en Dresden hebben allebei een rijke geschiedenis. Allebei steden met een hele grote cultuurhistorische waarde. Plekken die dus per definitie betekenisvol zijn door ingrijpende gebeurtenissen uit het verleden. Ze vertellen je een verhaal dat je raakt.

Mijn belangrijkste ‘take away’ van de vakantie is dat cultuurhistorie per definitie de hechting met een plek versterkt. Het vormt de kapstok van een betekenisvolle plek omdat het gewoonweg veel betekent. Maar het feit dat het er is betekent nog niet dat we het zomaar kunnen maken.


Over de auteur: Anjelica Cicilia

Anjelica Cicilia (1977) is breed opgeleid met een achtergrond in civiele techniek, stedenbouw en bedrijfskunde. Als ontwikkelingsmanager bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance is ze verantwoordelijk voor de acquisitie van woningprojecten in de regio Zuid-West. Ze werkte voorheen als zelfstandig stedenbouwkundige en daarvoor als commercieel directeur bij een architectenbureau en projectmanager bij een ingenieursbureau. Ze is sinds 2004 verbonden aan de Hogeschool Rotterdam als docent Ruimtelijke Ordening en Planologie waar ze met veel passie en toewijding de volgende generatie professionals opleidt en begeleidt. Anjelica werd in 2009, uit 100+1 bouwvrouwen, door een vakjury gekozen tot Building Passion Vrouw van het jaar. Daarnaast is ze door medestudenten en faculteit leden van de Rotterdam School of Management in 2015 bekroond met de prestigieuze WTC Leadership Award voor haar leiderschapskwaliteiten, het bevorderen van de ontwikkeling van anderen en haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en visie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP