Behoefte aan Grote Verhalen

Column – We leven in tijden waarin de ene verandering over de andere heen rolt en hebben daarom meer dan ooit behoefte aan verhalen die ons verbinden. We zoeken als het even kan een Groot Verhaal dat ons leven in deze verwarrende tijd richting geeft. Een van die Grote Verhalen is het Verhaal van de Duurzaamheid. Je ziet dat verhaal dan ook terug in praktisch iedere branche, ook in de bouw. Toen ik onlangs de marketeers in ons land mocht adviseren wat de beste toekomststrategie voor ze was, heb ik dan ook geroepen: haak als het even kan aan bij een Groot Verhaal!

Het Verhaal van de Duurzaamheid biedt mensen perspectief op een toekomst zonder desastreuze klimaatverandering. Het geeft ze ook het gevoel dat ze bijdragen aan een gezonde toekomst voor onze kinderen. Ik durf te stellen dat duurzame oplossingen in de bouw ondertussen nauwelijks een ‘extra’ meer zijn, maar eerder de standaard. Energieneutrale woningen bepalen de toekomst, maar bouwers kunnen zich er steeds minder mee profileren. Kopers en huurders gaan er gewoon van uit dat hun woning aan alle technische duurzaamheidseisen voldoet. Daarom zie je nu een ander, meer visueel soort ‘vergroening’ opkomen in de bouw. Het is een vergroening die ik ‘de opmars van de hangende tuinen’ noem en die ik beschrijf in mijn onlangs verschenen boek ‘Trends 2016’. Architecten zullen steeds vaker al in hun ontwerp het nodige groen incorporeren, want groen is niet alleen maar duurzaam maar ook goed voor de rust in onze koppies.

Vooral in stedelijke gebieden met veel op elkaar gepropte hoogbouw is groen in de architectuur een uitkomst. In Londen ontwierp architectenbureau Gillespies de Sky Garden, een tuin op grote hoogte. Zij werd gebouwd op de 35ste tot 37ste verdieping van een flatgebouw, en biedt niet alleen prachtig zicht op weelderige plantengroei, maar ook een spectaculair uitzicht op de stad. Gebouwen begroeid met groen bestonden ook 2.500 jaar geleden al. Toen liet keizer Nebukadnezar van Babylon voor zijn depressieve echtgenote namelijk de beroemde Hangende Tuinen bouwen, om haar een beetje op te vrolijken. Ook toen wisten ze al dat weelderig groen ons in balans brengt! Ik raad bouwbedrijven dan ook aan om, behalve voor onzichtbare ‘groene techniek’, te zorgen voor groen dat aangenaam is voor het oog, en dus goed is voor ons geestelijk welbevinden. Als je je ‘groen’ wilt profileren, dan is dit een van de oplossingen.

Naast ‘duurzaam en groen’ zijn er natuurlijke andere concepten die bouwbedrijven kunnen inzetten om hun aanbod een aantrekkelijk oormerk en een duidelijk verhaal mee te geven. ‘Snel en flexibel opleverbaar’ is er zo eentje, of ‘tijdelijke bouw’. En ik hoorde kortgeleden van woningen die volledig kant-en-klaar zijn, dat wil zeggen, waar je zo in kunt trekken, zonder eerst nog vloeren te leggen of gordijnen op te hangen. Ook voor zo’n concept is zeker markt. Aan bouwbedrijven nu de opdracht om er een mooi assortiment conceptwoningen van te maken!

BouwKennis KwartaalVisie:

Adjiedj Bakas is de vaste columnist van de BouwKennis KwartaalVisie, dé uitgave voor marketeers en beleidsmakers in de bouw. Op serieuze maar toegankelijke wijze laat dit blad 4 keer per jaar de bouwproductie en -conjunctuur de revue passeren zodat lezers in één oogopslag zien hoe de bouw ervoor staat. Daarnaast wordt elk nummer een actueel thema belicht. In editie 1 van 2016 staan bouwconcepten centraal. Een thema dat vooral in de laagconjunctuur goed tot zijn recht kwam, vanwege de enorme kostenbesparing. Maar blijft het ook populair nu de economie weer aantrekt?

Meer informatie


Over de auteur: Adjiedj Bakas

Adjiedj Bakas is Nederlands bekendste trendwatcher en auteur van gezaghebbende boeken als Megatrends Nederland (2005), het Engelstalige Megatrends Europe (2006), Leven Zonder Olie (samen met collegatrendwatcher Rob Creemers, 2007), De Staat van Morgen (2012), De Toekomst van Gezondheid (2012), The End of Privacy (2012) , Kapitalisme en Slowbalisering (2015) en Trends 2016 (2015). Hij oogst veel publiciteit in toonaangevende media in binnen- en buitenland. Volgens de pers is hij ‘prominent’ (Volkskrant), ‘prikkelend’ (Elsevier), ‘zijn tijd vooruit’ (Story), ‘optimistisch’ (CNN) en ‘word je blij van hem’ (BBC). Lezers van de BouwKennis KwartaalVisie kennen de scherpe pen van deze vaste columnist natuurlijk al langer. Zijn stukken prikkelen en boeien en zijn voorzien van humor en visie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP